کرج - ایرنا- مدیر اجرایی پروژه قطار شهری کرج با اشاره به مشکلات عدیده این پروژه بزرگ در سال های گذشته اعلام کرد: اکنون با اهتمام استاندار البرز ، اعضای شورا و شهردار کرج این پروژه از مشکلات حاشیه ای خارج و شتاب گرفته است. -

محمدجواد رستمی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال های گذشته قطار شهری کرج دچار چالش های حاشیه ای بود که سد راه پیشرفت این پروژه بزرگ شد.

وی بیان کرد: بازدید های هفتگی مسوولان استانی و مدیریت شهری از پروژه قطار شهری و تامین اعتبار، مصالح و تجهیزات مورد نیاز، افق روشنی پیش پای قطار شهری کرج قرار داده است.

رستمی گفت : به عنوان نمونه شهردار کرج لایحه تامین هشت هزارو۸۰۰ تن میلگرد به ارزش یک هزارو۲۰۰ میلیارد ریال به شورای شهر برده تا در آینده نزدیک بخش دیگری از قطار شهری تکمیل و بهره برداری شود.

مدیر اجرایی پروژه قطار شهری کرج اظهار کرد: امسال برای اولین بار شهرداری کرج ۸۰۰ تن میلگرد به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال برای پروژه قطار شهری کرج از محل اعتبارات مدیریت شهری تامین کرد و این امر موجب شد تا پروژه شتاب بگیرد.

وی یادآور شد: سال گذشته وضعیت اجرایی پروژه قطار شهری کرج خوب نبود اما امسال با همدلی بین مسوولان شهرکرج ، استان البرز و شرکت پیمانکاری سابیر وابسته به شستا وضعیت تامین منابع و پیشرفت پروژه مناسب است و قول دادیم که ایستگاه شهید سلطانی در جنوب شرقی کرج را به ایستگاه های چهار راه طالقانی و ۴۵ متری گلشهرمتصل کنیم.

رستمی گفت : امسال قرار است بخش فعال قطار شهری کرج از ۶.۵ کیلومتر به ۱۰و نیم کیلومتر افزایش یابد تا مردم بتوانند باقطار شهری سفری آسان و ارزان داشته باشند.

مدیراجرایی قطار شهری کرج اظهار کرد: در زمان حاضر حدود۶۸۰ کارگر و مهندس در ۲ نوبت کاری در حال ساخت و تجهیز ادامه پروژه قطار شهری بین ایستگاه چهار راه طالقانی و ایستگاه شهید سلطانی کرج هستند.

وی بابیان اینکه یک رام قطار در هر سفر ۸۰۰ مسافر را جابه جا می کند، افزود: در واقع حرکت هر قطار برابر با خدمات رسانی ۲۰۰ دستگاه تاکسی است که توسعه قطار شهری افزون بر روان سازی ترافیک در کاهش هزینه های عمومی و کاهش آلودگی زیست محیطی موثر است .

خط ۲ قطار شهری کرج به طول ۲۷ کیلومتر با ۲۷ ایستگاه از سال ۱۳۸۵ عملیات ساخت آن بین کمالشهر در غرب کرج و شهرستان شهریار استان تهران آغاز شد.

قرار بود این پروژه طولانی در سال ۱۳۹۰ تکمیل و بهره برداری شود اما فقط به علل متتختلف مانند اختلاف بین کارفرما و شرکت پیمکانکاری مجری پروژه تا پایان دولت دوازدهم ۱۵ کیلومتر از تونل آن حفاری و حدود ۶.۵ کیلومتر از پروژه ریل گذاری شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و شورای ششم کرج بخش قابل توجهی از بودجه استان و مدیریت شهری کرج روی این پروژه متمرکز شد و درنهایت اسفند ماه ۱۴۰۱ با توسعه و تجهیز قطعه نخست آن به طول ۶.۵ کیلومتر بین چهار راه طالقانی و گلشهر کرج ، این قطعه به صورت آزمایشی افتتاح شد و اکنون سه روز درهفته مسافران را به صورت رایگان جابه جا می کند.

خط ۲ قطار شهری کرج در زمان حاضر دارای ۲ رام قطار است که یک رام آن فعال و رام دیگر در پارکینگ نگهداری می شود.

بنا به گفته مهرداد کیانی شهردار کرج ، قرار است هشت رام دیگر قطار برای این کلانشهر خریداری شود.

پیش بینی می شود امسال ایستگاه چهار راه طالقانی کرج به ایستگاه شهید سلطانی و خط پنج تهران - کرج (صادقیه) متصل شود که حجم وسیعی از ترافیک ورودی شهر کرج کاسته خواهد شد.

اکنون در مجموع سه ایستگاه از مجموع ۲۷ ایستگاه پیش بینی شده در حوزه خط ۲ قطار شهری کرج فعال هستند و تعداد دیگری از آنها مراحل تکمیلی را می گذرانند.

شرکت سابیر وابسته به شستا و سازمان تامین اجتماعی کشور مسوولیت ساخت پروژه خط ۲ قطار شهری کرج را برعهده دارد.