اردبیل - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اردبیل گفت: هزینه آبرسانی و اجرای طرح فاضلاب ۲۳ هزار واحد مسکن مهر و نهضت ملی مسکن در این استان، هشت هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

علیرضا نعمت سلطانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مدیریت ارشد استان برای تامین اعتبار کلان و مورد نیاز آبرسانی و فاضلاب طرح‌های مسکن مهر و نهضت ملی مسکن این استان از محل منابع مالی مولدسازی‌ها تلاش می‌کند و این قبیل طرح‌های عمرانی به تدریج با تامین اعتبارات لازم به مرحله اجرا در می‌آید.

وی با بیان اینکه اجرا و تکمیل طرح‌های فاضلاب در استان اردبیل نیازمند ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است، از تعریف و تدوین سه طرح مهم برای فاضلاب شهرستان اردبیل خبر داد و افزود: نخستین طرح، خط انتقال فاضلاب با خط لوله ای با قطر یک هزار و ۶۰۰ میلی‌متری است که طول این پروژه ۹ و نیم کیلومتر است و تاکنون پنج کیلومتر آن اجرا شده است.

نعمت سلطانی ادامه داد: برای تکمیل این طرح عمرانی بزرگ و لازم سه هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است و در مراحل دوم و سوم طرح فاضلاب شهرستان اردبیل، برای توسعه و ارتقای تصفیه‌خانه برنامه‌ریزی شده است و این طرح نیز ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل گفت: تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان اردبیل در سال ۱۳۸۱ برای جمعیتی در حدود ۱۲۵ هزار نفر ساخته شده است و اکنون با توجه به افزایش جمعیت در مرکز استان، اقدامات توسعه و ارتقای تصفیه‌خانه با قوت در حال پیگیری است.

نعمت سلطانی با بیان اینکه به موازات توسعه و ارتقای تصفیه‌خانه، اجرای شبکه فاضلاب اردبیل هم ضرورت دارد، گفت: اجرای شبکه فاضلاب را به ۶ پیمانکار اجرا می‌کند و نظارت‌های فنی و کارشناسی روی عملکرد آنها به‌طور مستمر اعمال می‌شود و امیدواریم شبکه فاضلاب اردبیل تا پایان سال جاری تکمیل شود.

وی بار دیگر یادآور شد که با توجه به خشکسالی‌ها و تغییرات اقلیمی در جهان و منطقه، این گفتمان و آگاهی را باید به مردم انتقال دهیم که آب تمام شده است و همخوانی منابع و مصارف آب، کار بسیار دشواری است و استفاده درست و اجتناب از هرگونه مصرف بی‌رویه مایه حیات، باید در دستور کار همگان باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اردبیل تاکید کرد: راهی جز ترویج فرهنگ مصرف صحیح آب نداریم و از منظر کارشناسان و دست‌اندرکاران آب و فاضلاب، مهم‌ترین چالش و مشکل پیش روی استان اردبیل و حتی خیلی از استان‌های دیگر، تامین آب است.

به گزارش ایرنا ، ۳۰ شهر و ۹۹۱ روستای استان اردبیل زیرپوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل قرار دارند و ۴۰۱ هزار نفر جمعیت در مناطق روستایی از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند هستند.