به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا فخاری این پیشنهاد را پنجشنبه در نشست جانبی نمایشگاه Made in Russia (ساخت روسیه) که با حضور سفیر ایران در مسکو و برخی مقامات و فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد، مطرح کرد.
استاندار تهران گفت: ایران و روسیه قادر خواهند بود در تعامل مشترک، ضمن تأمین نیازمندیهای طرف مقابل، بازارهای جدید و مشترکی را در آفریقا، آسیا و حتی اروپا طرحریزی کنند.
فخاری تصریح کرد: به دنبال تغییرات سیاسی و ژئوپلیتیکی، اقدامات مشترک تهران و مسکو میتواند دو کشور را از تنگناهای فرارو عبور دهد و عملیاتی کردن توسعه مناسبات با طرح ریزی راهبردهای جدید و بهرهگیری از ظرفیت بخش خصوصی دو کشور باید در این راستا در دستور کار باشد.
استاندار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه با همراهی نمایندگان ۳۰ شرکت خصوصی این استان فعال در حوزههای اقتصادی و تولیدی به مسکو سفر کرده است، گفت: حضور این هیات در نمایشگاه بینالمللی مسکو گویای عزم و اراده مردم ایران به ویژه بخش خصوصی در توسعه مناسبات با کشورهای منطقه از جمله فدراسیون روسیه است.
وی بر اهمیت تبادلات علمی و پژوهشی در توسعه مناسبات تهران – مسکو تأکید کرد و گفت:باید آینده را درست ببینیم، تحلیل صحیحی از آن داشته باشیم و با برآورد جدیدی گامهای عملی برای تقویت روابط دوجانبه برداریم.
فخاری با اشاره به ظرفیتهای استان تهران در بخشهای مختلف اقتصادی گفت: ۱۰۰ هزار شرکت فعال در عرصه تولید دراین استان در حال فعالیت هستند و استقرار ۳۸ شهرک صنعتی در این استان میتواند به توسعه مناسبات با روسیه کمک کند و نیازمندیهای دوجانبه را برطرف کنیم.
وی از صادرات توربینهای گازی، صنایع الکترونیک، مدارهای الکترونیک و الکتروموتورها به عنوان بخشی از ظرفیتهای استان تهران یاد کرد و گفت: علاوه بر این در بازارهای دیگر همچون کیف و کفش، برند ایرانی شایسته حضور در بازارهای بین المللی است.
استاندار تهران گفت: حدود ۲۰ هزار واحد تولیدی کیف و کفش در استان تهران فعالیت دارند که میتواند ضمن تأمین نیاز کشور روسیه، زمینه ساز همکاری مشترک در بازارهای ثالث را نیز ایجاد کند.
مزیتهای برتری مسیر ایران به عنوان دروازه مبادلات تجاری روسیه
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در سخنانی در این نشست گفت: ایران با برخورداری از موقعیت و زیرساختهای خود میتواند به عنوان قطب و دروازه مبادلات تجاری روسیه به شرق آسیا، خاورمیانه، کشورهای عربی و آفریقا محسوب شود.
کاظم جلالی با اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای توسعه مناسبات تهران – مسکو با تأکید و عزم سران دو کشور گفت: تبدیل ایران به مسیر حمل و نقل کالاهای صادراتی روسیه به مناطق مختلف جهان، میتواند نقش مهمی در ارتقای مبادلات تجاری دو جانبه داشته باشد.
وی با اشاره به انعقاد قرارداد ساخت خط آهن ۱۶۲ کیلومتری رشت – آستارا در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ پس از سخنرانی رئیسجمهوری اسلامی ایران و رئیسجمهوری روسیه گفت: با تکمیل این خط ریلی، مسیرهای ریلی کریدور شمال – جنوب تکمیل میشود.
سفیر ایران در روسیه در ادامه با اشاره به اینکه روسها ظرفیت خط ریلی مسیر شرقی کریدور شمال – جنوب با گذر از روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران را سالانه هفت میلیون تن ارزیابی کردهاند، گفت: هم اینک سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن از ظرفیت حمل و نقل بار در این مسیر ریلی استفاده میشود که باید گامهای جدی برای توسعه این روند برداشت.
جلالی با اشاره به برگزاری آخرین جلسه کمیته مالی و بانکی ایران و روسیه در اواسط مهرماه ۱۴۰۲ در مسکو گفت: هم اینک دو کشور بدون نیاز به پیامرسان سوئیفت، تسویه حسابهای بانکی دوجانبه را انجام میدهند و بانکهای مرکزی دو کشور برای این فرایند به سازوکارهایی دست یافتهاند که در آینده نزدیک گامهای جدیتری در این عرصه برداشته خواهد شد.
فخاری استاندار تهران پیش از این با همراهی سفیر ایران در روسیه و هیات بخش خصوصی استان تهران در نشست تخصصی معماری جدید اتحادیه اوراسیا که با حضور برخی مقامات و صاحب نظران این اتحادیه برگزار شد، شرکت کرد.
استاندار تهران در حاشیه این آیین، هدیه فناورانه ای را به الکسی اورچوک نخست وزیر روسیه اهدا کرد. این هدیه، قطعه پردازنده خودرو بود که به صورت ۱۰۰ درصد تولید ایران در صنعت خودروسازی کشور در استان تهران تولید شده است.
فخاری روز پنجشنبه همچنین در نشستی با رئیس مرکز صادرات روسیه ، راهکارهای توسعه مناسبات دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.
چهارمین همایش و نمایشگاه Made in Russia پنجشنبه با حضور نخست وزیر روسیه و برخی دیگر از مقامات این کشور و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همچنین هیات هایی از سایر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران گشایش یافت.
در این نمایشگاه بین المللی که به مدت سه روز ادامه دارد، ۷۸ شرکت از ۴۶ منطقه فدراسیون روسیه به ارائه ظرفیت ها و توانمندی های خود پرداخته اند. همچنین ۱۰۸ شرکت نیز در قالب بروشور الکترونیکی به چند زبان محصولات خود را به بازدیدکنندگان معرفی میکنند.
این نمایشگاه، شامل ۹ بخش از جمله صنعت، محیط زیست، شهر هوشمند، پزشکی، کالاهای مصرفی، ساخت و ساز، آموزش، تجهیزات کشاورزی و فناوری اطلاعات است.