همدان - ایرنا- کوریجان یکی از روستاهای توابع کبودرآهنگ در همدان با جمعیت سه هزار و ۶۰۰ نفر است که با فعالیت چشمگیر اهالی آن در تولید محصولات گلخانه ای توانسته سالانه بیش از ۶۰۰ تن انواع محصولات گلخانه‌ای به کشورهای مختلف بویژه روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان صادر کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در پی کاهش بارندگی و نزولات آسمانی در سالهای اخیر، آب سفره های زیرزمینی به پایین ترین سطح خود رسیده است و امکان بهره برداری از این آب ها به شیوه های گذشته امکان ندارد، بنابراین کشاورزان باید در راهی نوین قدم بوده و کشت محصول به شکل غرقابی ( غرق کردن محصول در آب) را کنار گذاشته و فراموش کنند و به فکر راه چاره ای برای تامین آب از منابع محدود زیرزمینی باشند.
استفاده از شیوه های نوین آبیاری از جمله آبیاری قطره ای و ایجاد گلخانه از راه های کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری در محصولات کشاورزی را ممکن می کند.
همدان به عنوان یکی از استان هایی است که در ایجاد گلخانه قدم های جدی برداشته توانسته است در سال گذشته به اندازه ۲۰ سال قبل از آن گلخانه احداث کرده و مورد بهره برداری قرار دهد.
شهرستان کبودرآهنگ نیز تاکنون ۴۰ هکتار گلخانه احداث کرده است که سالانه ۲۰ هزار محصول در این گلخانه ها تولید می شود و همچنین اولین واحد دستچین وبسته بندی میوه و محصولات کشاورزی در این شهرستان راه اندازی شده است.

تبدیل چهار هکتار زمین به گلخانه در کوریجان و صادرات محصول به کشورهای مختلف
مهدی جمشیدی گلخانه داری که چهار هکتار از زمین های کشاورزی خود را در روستای کوریجان کبودرآهنگ به کشت محصولات گلخانه ای اختصاص داده است در این باره می‌گوید: از سال ۸۶ این گلخانه را با هدف تولید بیشتر محصول تاسیس کرده است.
وی ادامه می دهد در این گلخانه انواع فلفل دلمه صادراتی کشت می شود و در هر متر مربع تا ۱۵ کیلو در سال محصول برداشت می کند و در مجموع ۶۰۰ تن برداشت محصول دارد.
این گلخانه دار با اشاره به اینکه بیشتر محصولاتش به کشور روسیه صادر می شود، می افزاید: علاوه بر صادرات محصولات خودمان توانسته ایم مرکزی برای خرید و جمع آوری محصولات گلخانه ای از کشاورزان منطقه ایجاد و آنها را به کشورهای اورآسیا صادر کنیم.
وی می گوید: محصولات گلخانه ای خود را دستچین و سپس بسته بندی و برای صادرات آماده می کند و بطور میانگین هفته ای ۵۰ تن محصولات گلخانه ای صادر می کند.
جمشیدی به کمبود فضا در سوله محل بسته بندی محصولات اشاره می کند و یادآور می شود: اگر بتوانیم سوله های بزرگتر و مجهزتری بسازیم قطعا در کار صادرات محصولات کشاورزی بهتر می توانیم عمل کنیم.
وی با تاکید بر اینکه ۲۳ نفر در بخش سورتینگ محصولات کشاورزی مشغول به کار شده اند،اظهار می کند، در صورتی که بتوانیم سرمایه در گردش بیشتری جذب کنیم می توانیم گستره کار را افزایش دهیم.

اشتغال مستقیم ۴۰۰ نفر در گلخانه های کبودرآهنگ
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کبودرآهنگ نیز گفت: طی سال های اخیر تلاش های زیادی برای افزایش سطح کشت گلخانه ای در این شهرستان انجام شد و توانستیم سطح زیر کشت گلخانه های این شهرستان را به ۴۰ هکتار برسانیم که بیشتر آنها به فعالیت در زمینه تولید سبزی و صیفی مشغول هستند.
علی سرخوش با بیان اینکه راه اندازی گلخانه مزایای زیادی برای بهره برداران و کشاورزان به همراه دارد،ادامه می دهد، در کشت گلخانه ای میزان مصرف آب به کمترین سطح ممکن می رسد و این مساله برای شهرستان کبودرآهنگ که با مشکل کم آبی مواجه است می تواند راهگشا باشد.
وی می افزاید: در کشت گلخانه ای با وجود مصرف کمتر آب ، تولید محصول در واحد سطح نیز افزایش می یابد که این مساله می تواند در نهایت به افزایش درآمد کشاورز یا بهره بردار بینجامد و موجب تشویق دیگر کشاورزان به انجام این گونه فعالیت بهره ورانه بشود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کبودرآهنگ از دیگر مزایای کشت گلخانه را افزایش اشتغال و کاهش بیکاری عنوان و یادآوری می کند: میزان اشتغال در گلخانه ها به مراتب بیشتر از اشتغال در زمین های عادی کشاورزی است که این مساله به افزایش درآمد روستائیان و جامعه روستایی نیز کمک می کند.
وی ادامه می دهد: هم اکنون در گلخانه های ایجاد شده در شهرستان کبودرآهنگ بیش از ۴۰۰ نفر امرار معاش کنند.
به گزارش ایرنا،همدان یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور است، که این استان با وجود داشتن ۲.۱ درصد از وسعت کشور، ۴.۴ درصد از تولیدات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.
استان همدان دارای ۶۹۲ هزار هکتار زمین زراعی(آبی و دیم) و ۱۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است که بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان معادل ۶۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.