به گزارش خبرنگار ایرنا، ساخت آزاد راه قائمشهر به ساری بیش از سه سال قبل در دستور کار وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم بود که به دلایلی از جمله فقدان اراده لازم برای اجرا و ساخت این طرح مسکوت باقی ماند.
تصویب نامه هیات وزیران در باره ساخت آزاد راه قائمشهر - ساری را معاون اول رئیس جمهوری در دولت دوازدهم خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ کرده بود.
بر اساس این تصویب نامه وزارت راه ۳۰ درصد منابع مالی مورد نیاز برای احداث آزادراه قائم شهر- ساری و تأسیسات جانبی خاص آن را از محل ردیف اعتباری شماره (۴۰۷۰۲۸۱۸) قوانین بودجه سنواتی و فروش اوراق مشارکت و سایر منابع مصوب مربوط تأمین و طبق مفاد قرارداد منعقده به حساب مشترک طرح واریز می کند. طرف مشارکت نیز تأمین هفتاد درصد ۷۰ درصد منابع مالی لازم برای احداث آزادراه و تأسیسات جانبی خاص آن را تعهد و تأمین و به حساب مشترک طرح واریز می کند.
در این پیوند فرماندار شهرستان قائمشهر روز جمعه در بازدید از این طرح گفت : ساخت این آزادراه در محدوده قائمشهر در حال اجرا است و بخش قابل توجه طول مسیر تملک شده است.
جواد مولایی قرا با اشاره به اینکه طول آزادراه حدود ۴۶ کیلومتر است، افزود: حدود ۱۵ کیلومتر مسیر آزادراه از قائمشهر عبور میکند و کارگاه تجهیز و ادوات راهسازی نیز مستقر و در حال کار هستند.
وی ادامه داد: در حال حاضر بزرگراه قائمشهر به ساری جزء پر ترافیک ترین جاده های کشور به شمار می رود و همواره ترافیک سنگین در کمربندی قائمشهر وجود دارد و با بازگشایی آزادراه قائمشهر-ساری ترافیک عبور به سمت گرگان و مشهد به ویژه ماشینهای سنگین، به آزادراه هدایت می شود و بار ترافیکی جادههای قائمشهر به شدت کاهش خواهد یافت.
فرماندار قائمشهر اظهارداشت: قائمشهر، چهار راه عبور از تهران به سمت شرق مسیر گرگان به مشهد، و غرب مسیر چالوس به رشت و شمال استان از جویبار و بابلسر به دریا مبدل می شود.
وی توضیح داد: سفر به استانهای شمالی غربی و مسافران عبوری تهران به مشهد از جادههای قائمشهر انجام میشود که با ساخت آزادراه، سفر به سمت شرق از این مسیر محقق خواهد شد و زمان سفر کاهش خواهد یافت.
مولایی قرا، گفت که آزاد راه قائمشهر به ساری کریدور شمال به جنوب کشور را متصل میکند و اتمام کریدور شمال - جنوب و اتصال ترانزیت کشورهای cis و حاشیه دریای خزر به خلیج فارس و دریای عمان از منویات رییس جمهور است.
وی، اتمام کریدور شمال - جنوب را برای توسعه اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت دانست و افزود: اتصال ترانزیتی بندر امیرآباد به بنادر جنوب با اتمام کریدور امکانپذیر و سهلالعبور خواهد بود که اجرای آزاد راه جهت اتمام کریدور برای دولت بسیار مهم است.