تهران- ایرنا- احمد فوزی اسماعیل دانشمند حوزه فناوری نانو از مالزی و یکی از پنج برگزیده پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) گفت: برگزارکنندگان می‌توانند هر سال یا دو سال یکبار، نشستی بین برگزیدگان برگزار و از آنها بخواهند برای مهم‌ترین مشکلات کشورهای اسلامی راه‌حل ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، پروفسور احمد فوزی اسماعیل (متولد ۱۹۶۶) یکی از پنج برگزیده این دوره جایزه، دانش‌آموخته مهندسی شیمی در مقطع دکتری از دانشگاه استراتکلاید در انگلیس (۱۹۹۷) و دانشگاه فناوری مالزی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به ترتیب ۱۹۸۹ و ۱۹۹۲ و از یکی از دانشمندان مطرح در حوزه فناوری غشایی در عرصه جهانی است.

حوزه تحقیقاتی وی متمرکز بر تصفیه آب و فاضلاب، غشای اسمزی معکوس، حلال‌های مقاوم، کاربرد فناوری غشایی در صمغ‌گیری و فرایند اسیدزدایی در فراوری و پالایش روغن نخل، مواد غشایی پیشرفته برای جداسازی گاز و اسید، کربن متخلخل توخالی غشای فیبری برای جداسازی گاز، غشای ماتریکس مخلوط برای کاربردهایی در حوزه انرژی است.

فوزی اسماعیل استاد فناوری غشایی در دانشکده مهندسی نفت دانشگاه فناوری مالزی و معاون این دانشگاه در شهر جوهر بهرو مالزی است و به طور خاص در تحقیقات خود علاقه زیادی به پژوهش در حوزه جداسازی گاز و فرایندهای مرتبط با جداسازی دی‌اکسید کربن دارد.

دانشمندان ایرانی باید همکاری‌های علمی را گسترش دهند

وی که پیش از این نیز به ایران سفر کرده بود در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در مورد دانشمندان ایرانی فعال در زمینه تحقیقاتی مشابه خود گفت: من بیش از ۱۰ دانشجوی مقطع دکتری داشته‌ام که با بهترین نمره‌ها دانش‌آموخته شدند. به طور کلی من از اوایل سال ۲۰۰۰ با محققان و دانشمندانی ایرانی فعال در زمینه نانو در ارتباط بودم و حدودا بیش از ۲۰ سال است که آنها را می شناسم.

فوزی اسماعیل ادامه داد: برداشت من در مورد توانایی‌های محققان ایرانی این است که آنها در سطح بسیار خوبی هستند، بسیار باهوش، مصمم و با پشتکار عالی هستند و این بر اساس تجربه کاربردی من با آنهاست و نه فقط از روی خواندن مقالات شان است. بعضی از آنها طی مدت سه سالی که در دانشگاه تحصیل و زیر نظر من کار می‌کردند، ۱۰ مقاله علمی‌پژوهشی منتشر کردند.

وی ادامه داد: بنابراین دانشمندان و محققان ایرانی با انگیزه و هدایت کافی می‌توانند در آینده نزدیک به سطح بهتری برسند؛ ولی آنها باید با دیگر محققان کار کنند و همکاری‌های علمی را گسترش دهند؛ همانطور که گفته می‌شود اگر بخواهید سریع راه بروید باید تنها راه بروید؛ ولی اگر می خواهید مسیرهای طولانی را بپیمایید باید با دیگران راه بروید.

معاون دانشگا فناوری مالزی افزود: محققان ایرانی باید همکاری‌های داخلی و بعد همکاری‌های بین‌المللی را تقویت کنند. ابتدا باید در داخل کشور خود هویت‌تان را به بقیه بشناسانید و تقویت کنید و بعد وقتی شما را شناختند و توانستید با بقیه دانشمندان همکاری کنید در سطح بین‌المللی نیز می‌توانید این همکاری‌ها را شکل دهید.

برگزیدگان را دور هم گرد آورید

وی در مورد اینکه جایزه مصطفی (ص) و اقداماتی شبیه آن چقدر می‌تواند به همکاری میان دانشمندان مسلمان منجر شود گفت: این دومین بار است که بعد از سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) من در آیین اعطای جایزه مصطفی (ص) شرکت می‌کنم. همیشه گفته‌ام که جایزه مصطفی (ص) شرایطی عالی برای گرد آمدن و رایزنی همه دانشمندان مسلمان فراهم کرده است که بتوانند در این نشست‌ها طرح‌های خود را مطرح کنند، آنها را پرورش دهند و انسجام‌ بخشند.

این دانشمند اهل مالزی در پایان با بیان پیشنهادی گفت: امیدوارم جایزه مصطفی (ص) بتواند به شکل سالانه یا هر دو سال یکبار یا حتی سه سال یکبار، نشست‌هایی بین برگزیدگان همه دوره‌ها یا برگزیدگانی که مایل به حضور در این نشست‌ها هستند برگزار کند تا آنها بتوانند راهکارهای خود را برای حل مشکلات امروز بشر و جامعه اسلامی ارائه دهند.

وی ادامه داد: برای نمونه آب یکی از مشکلات فعلی بسیاری جوامع و جامعه اسلامی است و بدون آن نمی‌توان زندگی کرد، اما در بسیاری کشورها ما آب‌های اضافی یا پسماند را داریم که می‌توان با فناوری غشایی آن را تبدیل به آب خوراکی کرد. این طرح‌ها قابل ارائه در نشست‌های برگزیدگان به صورت سالانه است.

به گزارش ایرنا، پنجمین دوره اعطای جایزه مصطفی (ص)، شامگاه ۱۰ مهر و مصادف با شب ولادت پیامبر اکرم (ص) در شهر اصفهان برگزار شد و طی این آیین پنج دانشمند برگزیده جهان اسلام در حوزه‌های پزشکی و زیستی، فناوری ارتباطات و اطلاعات، فناوری نانو برگزیده شناخته شده و جوایز خود را طی مراسمی در کاخ چهلستون دریافت کردند.

این مراسم البته مختصر به برگزاری آیین اعطای جوایز و فقط در یک شب نبود و دانشمندان زیادی از جهان اسلام و برگزیدگان دوره‌های قبل و این دوره در مدت نزدیک به یک هفته با حضور در اصفهان و نشست‌های علمی همچنین نهمین دوره نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (استپ) و سخنرانی‌های مختلف با همتایان خود از ایران و دیگر کشورها و دانشجویان علاقه‌مند گفت‌وگو و در مورد مهم‌ترین مسائل رایزنی کردند.