تهران- ایرنا- رئیس فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی با اشاره به نقش مهم آموزش و پرورش در نهادینه‌سازی ورزش در دوران تحصیل گفت: باید شرایطی ایجاد کنیم که دانش‌آموزان به جای ۲ ساعت در هفته، هر روز ورزش کنند.

به گزارش ظهر جمعه ایرنا، هادی بشیریان رئیس فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی ضمن تبریک هفته تربیت بدنی و اشاره بر اهمیت و جایگاه ورزش در زندگی عموم مردم و نقش آموزش و پرورش در نهادینه‌سازی ورزش در دوران تحصیل اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان ارگانی که نزدیک به ۱۲ سال از آموزش فرزندانمان را برعهده دارد، موظف به برنامه‌ریزی در راستای روی‌آوری دانش‌آموزان به ورزش است.

وی افزود: اختصاص دادن ۲ ساعت در هفته به ورزش در مدارس زمان بسیار کمی است و ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که دانش‌آموزان بتوانند هر روز ورزش کنند و تحقق آن نیازمند اختصاص دادن بودجه لازم و کافی به مدارس است.

رئیس فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی با بیان این‌که بخش دیگر توسعه ورزش برعهده وزارت بهداشت و درمان است، اظهار داشت: امروزه بسیاری از بیماری‌ها نشات گرفته از کم تحرکی است که متاسفانه پزشکان به آن توجهی نمی‌کنند و در اولین مراجعه بیمار به تجویز دارو روی می‌آورند، در حالی‌که در کشورهای پیشرفته دارو به ندرت تجویز می‌شود و پزشکان در وهله اول برای بیمار ورزش و افزایش تحرک تجویز می‌کنند و در کشور ما نیز لازم است که پزشکان به این باور برسند که ورزش می‌تواند مانع بروز و رفع بسیاری از بیماری‌ها شود.

بشیریان با بیان این‌که وظیفه فدراسیون‌ها توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای است، افزود: در همه جای دنیا توسعه ورزش همگانی برعهده شهرداری‌ها است و در کشور ما نیز شهرداری‌ها بایستی با مالیاتی که برای رفاهیات مردم دریافت می‌کنند با ایجاد اماکن ورزشی در دسترس عموم و برگزاری برنامه‌های ورزشی در راستای توسعه ورزش همگانی و روی‌آوردن مردم جامعه به ورزش اقدام کنند.

همچنین رئیس فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی با اشاره به این‌که کشور ما از سرانه و تجهیزات ورزشی کافی برخوردار است، بیان کرد: علاوه بر وزارت ورزش و جوانان ارگان‌های دولتی دیگر نیز از اماکن و تجهیزات ورزشی برخوردار هستند که متاسفانه از آن‌ها استفاده بهینه نمی‌کنند که لازم است با برنامه‌ریزی و یا ایجاد یک مصوبه در شورای عالی ورزش، این ارگان‌ها موظف شوند امکانات ورزشی‌شان را در طول سال در اختیار مردم قرار دهند.

وی به اهمیت ورزش بانوان اشاره کرد و گفت: امروزه بخش اعظم جامعه دانشگاهی را زنان تشکیل داده‌اند که ما می‌توانیم با توجه ویژه به این قشر و اختصاص دادن محیط‌های ورزشی متناسب‌شان، زنان و مادران ورزشکاری را تربیت کنیم و قطعا مادر ورزشکار می‌توانند الگوی مناسبی برای فرزندان خود در آینده باشد و همین امر نیز می‌تواند در افزایش سلامتی، پویایی و شادی جامعه و توسعه ورزش همگانی تاثیر بسزایی داشته باشد.

رئیس فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی ادامه داد: از آن‌جا که جامعه مخاطب فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی، نزدیک به ۳ میلیون ۵۰۰ دانشجو هستند، این فدراسیون نیز همچون سال‌های گذشته با استفاده از ظرفیت‌های ویژه‌ای که در اختیار دانشگاه‌ها قرار دارد، در هفته تربیت بدنی برگزارکننده برنامه‌های متعددی چون ورزش‌های صبحگاهی، ورزش خوابگاهی، مسابقات بین دانشکده و دانشگاه‌ها نیز خواهد بود.

بشیریان افزود: همچنین هیئت‌های ورزشی استان‌ها بر اساس مصوبات بین بخشی، برای دانشجویان دانشگاه‌های وزارت علوم، علوم پزشکی و پیام نور برنامه‌های ویژه‌ای برگزار خواهند کرد و علاوه بر آن دیدار با خانواده شهدا، برگزاری ورزش کارکنان و مراسم تجلیل از قهرمانان یونیورسیاد دانشجویی که از میان ۱۲۰ کشور جایگاه نهم جهان را کسب کرده‌اند از دیگر برنامه‌هایی است که فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی در هفته تربیت بدنی برگزار می‌شود.

منبع: وزارت ورزش و جوانان