محمدحسین روشنک روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با گرامیداشت روز ملی صادرات افزود: ارز حاصل از صادرات باید به نرخ بازار آزاد به فروش برسد تا افراد ارز خود را از بازار تهیه کنند.
وی اضافه کرد: این که صادرکننده مجبور شود ارز را به نرخ ارزان به سامانه نیما بدهد تا واردکننده با آن ارز کالا را وارد کشور کند و به نرخ آزاد بفروشد، فقط به ضرر صادرکننده تمام می شود.
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان گفت: در صورتی که صادرکننده، ارز خود را به نرخ بازار واگذار کند، هر وارکننده ای ارز را به نرخ آزاد از بازار دریافت کرده و با آن کالا وارد خواهد کرد و در این صورت نرخ ارز هم افزایش پیدا نمی کند.
روشنک افزود: دولت با ابزارهایی که در اختیار دارد، می تواند ارز را در بازار کنترل کند و خود با خریدن ارز نیاز را برای صادرات کالا فراهم خواهد کرد.
وی ادامه داد: فضای کشور چندان صادرات محور نیست، شاید یکی از دلایل آن را بتوان نبود وزارت بازرگانی یا وزارت تجارت در کشور دانست، معتقدم که تشکیل وزارت بازرگانی آن قدر مهم است که عدم تشکیل آن ما را از مسیر اصلی اقتصاد در کشور دور می کند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: از آنجا که وزارت بازرگانی در کشور تشکیل نشده است، مزیتهای صادراتی هر منطقه از جمله خراسان رضوی در کالاهای ساخته شده مشخص نیست، هیچ پژوهشی در این زمینه انجام نگرفته است که کدام کالاها مزیت صادراتی دارند یا کدام کشورها می توانند بازار خوبی برای کالاها باشند.
روشنک افزود: مشکل بعدی صادرکنندگان، ضعف زیرساختهای حمل و نقل است، هنوز واگن کافی برای حمل کالاهای صادراتی نداریم، این در حالی است که حمل واگن از کشورهای آسیای میانه یا عکس آن هزینه زیادی برای صادرکننده دارد و چه دلیلی وجود دارد که صادرکننده سه تا چهار هزار دلار پول نامشخص برای نوبت واگن پرداخت کند.
وی به مشکل جا به جایی گمرک مشهد اشاره و بیان کرد: ۱۷ سال است که گفته می شود گمرک باید از داخل مشهد جا به جا شود و طی سالهای گذشته بارها مطرح شده بود که اداره گمرک می خواسته زمینی از آستان قدس رضوی در منطقه ای از "تپه سلام" مشهد خریداری کند و گمرک مشهد به آنجا منتقل شود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: بعد از ۱۷ سال ناظر گمرکات خراسان رضوی نزد استاندار به مشکل ترافیک محل گمرک مشهد اشاره کرده و استاندار نیز با جا به جایی بخشی از گمرک مشهد به ایستگاه شهید مطهری موافقت کرده است.
روشنک افزود: این در حالی است که زیرساختها و امکانات کافی در ایستگاه شهید مطهری وجود ندارد، از سوی دیگر اگر هم آستان قدس رضوی در ایستگاه "تپه سلام" اقدام به ساخت گمرک کند، هزینه کالاهای صادراتی افزایش می یابد زیرا در هر صورت آستان قدس رضوی یا هر بخش غیردولتی که اقدام به ساختن گمرک کند هزینه هایش را از صادرکنندگان تامین خواهد کرد.
وی ادامه داد: بهتر است به جای انتقال گمرک به ایستگاه شهید مطهری که هزینه زیادی دارد، همان توافق ۱۷ سال قبل بین گمرک و راه آهن پیگیری و اجرا شود.
انتقال بخش فنی گمرک مشهد به ایستگاه شهید مطهری
ناظر گمرکات خراسان رضوی اما در این خصوص گفت: ادامه فعالیت گمرک راه آهن مشهد به دلیل واقع شدن در مرکز شهر و شلوغی جمعیت، توجیهی نداشت که در همین راستا با پیگیری های استاندار، مدیران راه آهن و بخش خصوصی این ادغام در حال انجام است.
جعفری افزود: قرار است بخش فنی گمرک مشهد به ایستگاه شهید مطهری منتقل شود این موضوع از یک سال و نیم گذشته در دست پیگیری است و با رایزنی هایی که انجام گرفت یک مکان جدید برای این موضوع قطعی شد، امکانات و تاسیسات و زیربناها در حال فراهم شدن است تا مشکلاتی برای صادرات و واردات در این بخش ایجاد نشود.
وی اضافه کرد: همچنین در نظر است که از ظرفیت ریلی برای صادرات و واردات کالا در ایستگاه شهید مطهری بهره گرفته شود.
به گزارش ایرنا، خراسان رضوی با وسعت ۳۹۴ هزار و ۶۱۱ کیلومتر مربع، پنجمین استان پهناور کشور است که با ترکمنستان ۵۳۱.۶ کیلومتر و با افغانستان ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک دارد. این استان در مسیر تجارت خارجی با کشورهای آسیای میانه قرار گرفته است و افغانستان نخستین هدف صادراتی و تجاری خراسان رضوی به شمار می رود.
خراسان رضوی دارای پنج گمرک در دوغارون، لطف آباد، باجگیران، سرخس و مشهد و ۲ بازارچه باجگیران و دوغارون است که مراودات داخلی و خارجی استان با کشورهای دیگر از این گمرک و بازارچه های مرزی انجام می شود.