زنجان - ایرنا - رشته دو و میدانی در استان زنجان با داشتن علاقه‌مندان و استعدادهای برتر به دلیل تامین نبودن زیرساختهای لازم از جمله پیست مناسب به جایگاه واقعی خود در کشور نرسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،‌ دو و میدانی به عنوان مادر ورزشها، ورزشی ترکیبی شامل انواع دوی سرعت، استقامتی و نیمه استقامتی، پرش، پرتاب ها و پیاده‌روی است.

این رشته دارای ۲۴ ماده است که هریک از علاقه مندان به فراخور میزان استعداد،‌ علاقه مندی و توانایی جسمانی خود در آن فعالیت می کنند.

ورزش دو و میدانی از سال ۱۳۱۸ به طور رسمی در ایران پایه گذاری شد.سلامت جسمانی،‌ تناسب اندام، عضلات قوی به خصوص در ناحیه پا،‌ هیجان،‌ نشاط و شادابی از جمله رهاوردهای فعالیت در رشته ورزشی دو و میدانی است که معمولا کم هزینه و بدون نیاز به تجهیزات خاصی انجام می شود.

ورزش دو و میدانی پس از فراز و فرودهایی از سال ۱۳۰۲ که به طور غیررسمی وارد ایران شد تا سال ۱۳۱۸ هیچ متولی نداشت تا اینکه در این سال اولین دوره مسابقات دو و میدانی ایران به طور رسمی پایه گذاری شد و در سال ۱۳۵۲ فدراسیون دو و میدانی ایران به عضویت فدراسیون بین المللی این رشته درآمد.

از آن زمان تاکنون با تلاش ورزشکاران علاقه مند و مسوولان مربوطه در رده های مختلف، دو و میدانی کشور همواره در میادین مختلف ورزشی در بازی های ملی،‌ آسیایی،‌ قهرمانی جهان و المپیک خوش درخشیده است.

این رشته در استان زنجان نیز با وجود علاقه مندان و استعدادهای برتر به دلیل تامین نبودن زیرساختهای لازم که مهمترین آن نبود پیست مناسب محسوب می شود، به جایگاه واقعی خود نرسیده است.


خبرنگار ایرنا برای اطلاع از وضعیت رشته دو و میدانی استان با محمد رستمی، رییس هیات دو و میدانی استان زنجان گفت و گو کرده است:.

ایرنا:‌ زیرساختهای لازم برای فعالیت در رشته دو و میدانی در استان زنجان در چه سطحی است؟‌

رستمی:‌ رشته دو و میدانی در این استان زیرساختهای لازم و کافی را ندارد و مهمترین آن نبود پیست است که از سال های گذشته تاکنون درگیر رفع این مشکل هستیم.

هم اکنون تنها پیست دو و میدانی زنجان پیست "‌صمد ایپکچی" است درحالیکه پیست مجموعه ورزشی ۱۵ خرداد از زمانهای دور تاکنون رها شده و هیچ اقدامی در آن انجام نشده است و این پیست هم اکنون قابل استفاده نیست.

تامین هزینه حمل ۲۰۰ تن "خاک آجر" مورد نیاز برای احیای پیست دو و میدانی ۱۵ خرداد زنجان از توان این هیات ورزشی خارج است.بزرگترین مشکل برای احیا و راه اندازی پیست مجموعه وزشی ۱۵ خرداد زنجان تامین هزینه های آن است که این پیست در حال حاضر به ۲۰۰ تن "خاک آجر" نیاز دارد و این خاک در استان زنجان وجود ندارد و باید از تهران تهیه شود که تامین هزینه حمل آن برای هیات مشکل است.

ایرنا:‌ از دیگر مشکلات هیات دو و میدانی استان چیست؟‌

دو و میدانی مانند بقیه رشته ها حامی مالی ندارد و اعتبارات اداره کل ورزش و جوانان استان برای حمایت از آن کافی نیست.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است امسال پیست مجموعه ورزشی انقلاب زنجان به بهره برداری برسد که در حال حاضر مواد،‌ چسب و پودر تارتان آن تهیه شده است.

اگر این پیست راه اندازی شود بسیاری از مشکلات این رشته برطرف می‌شود.

همه ملزومات راه اندازی این پیست آماده است و تنها با یک زیرسازی، تارتان پیست نصب می‌شود که متاسفانه با توجه به شرایط جوی زنجان که استانی سردسیر است، برای اقدامات زیرسازی هم اکنون زمان مناسبی نیست چراکه اگر با بارندگی و سرما مواجه شویم، زیرسازی ها ترک می خورد که در این صورت حتی اگر تارتان هم نصب شود پیست تخریب می شود و بعد از مدتی نیاز به ترمیم خواهد داشت.

ایرنا:‌ هم اکنون چند ورزشکار زنجانی در این رشته فعال هستند؟‌

هم اکنون در استان زنجان ۱۲۰ ورزشکار به صورت حرفه ای در این رشته فعالیت می کنند که این افراد بیمه شده ورزشی هستند و نکته مهم این است که این تعداد ورزشکار برای استانی مانند زنجان بسیار کم است که عمده دلیل آن نیز نداشتن پیست است چراکه اگر پیست داشته باشیم میزبانی مسابقات را انجام می دهیم.

رشته ورزشی دو و میدانی طرفداران و علاقه مندان زیادی دارد.

دوی ۱۰۰ متر پربیننده ترین رشته المپیک است اگر میزبانی این مسابقات را داشته باشیم و در سطح شهر اعلام شود که چنین مسابقاتی برگزار می شود، از کل شهر برای تماشا به ورزشگاه می آیند و این موجب می شود علاقه مندان زیادی جذب این رشته شوند که متاسفانه در حال حاضر از این امکان محروم هستیم.

ایرنا:‌ برای استعدادیابی این رشته ورزشی، هیات چه اقداماتی انجام داده یا در دست اجرا دارد؟‌

نگه داشت استعدادهای برتر در رشته دو و میدانی از جذب آن مهمتر است.شروع دور جدید مدیریت در این هیات ورزشی با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس مواجه شد که به همین علت سال گذشته نیز استعدادیابی خوبی نتوانستیم انجام دهیم و عمده فعالیت خود را از طریق مربیان که از دبیران آموزش و پرورش هستند ادامه دادیم.

با برنامه ریزی های انجام شده طی روزهای اخیر فعالیت مستمری را در مدارس خواهیم داشت تا از این طریق، استعدادیابی های مناسبی انجام دهیم.

آیتم هایی برای استعدادیابی تدوین شده است تا ورزشکارانی که علاقه مندی و توانایی لازم را در هر یک از ماده های این رشته از جمله پرش، پرتاب، دوهای سرعت، استقامت و نیمه استقامت دارند فعالیت کنند.

در همین مدت کوتاهی که از آغاز فعالیت مدارس می گذرد، استعدادیابی هایی انجام شده است،‌ نکته مهم این است که شاید استعدادیابی به راحتی انجام شود ولی مهمتر از آن نگه داشتن و پرورش استعدادهاست که باید برای آن تلاش کرد.

ایرنا:‌ ورود به رشته ورزشی دو و میدانی چه ملزومات و آمادگی هایی را می طلبد؟‌

دو و میدانی از رشته های جذاب، مهیج و سرعتی است و هر کسی وارد این رشته می‌شود می تواند در این رشته استقامتی، پرش ها، پرتابها، دوهای امدادی و دیگر ماده های آن که شامل ۲۴ ماده است فعالیت کند.

برای فعالیت تخصصی در این رشته علاقه مندان از سن ۱۱ یا ۱۲ سال شروع می کنند که چند سالی باید به صورت پایه ای فعالیت کنند تا با کسب آمادگی با توجه به توانایی های لازم به رشته های تخصصی هدایت شوند.

علاقه مندان برای فعالیت تخصصی در رشته دو و میدانی باید سالها زحمت بکشند و خودشان را نشان دهند به عنوان مثال "حسین ارضی رومی" یکی از این ورزشکاران موفق زنجانی است که از کلاس پنجم از رده نونهالان در این رشته فعالیت خود را شروع کرد و بعد از پنج سال هم اکنون به اوج پختگی رسیده است.

این ورزشکار رکوردهایی را کسب کرده که مقام دوم ایران در رده نوجوانان، مقام دوم ایران در رده سنی جوانان، بهترین ورزشکار مسابقات کشوری سال گذشته و کسب ۲ مدال طلا و یک نقره نیز در المپیاد استعدادهای برتر از جمله آنهاست.

ایرنا:‌ دو و میدانی استان زنجان در چه رویدادهایی شرکت و مقام کسب کرده است؟‌

بعد از سالها کاپ سوم تیمی رده سنی نوجوانان کشور را کسب کردیم.

سال ۱۴۰۱ دو و میدانی زنجان ۱۷ مدال کشوری، چند مقام تیمی و ۲۹ مدال منطقه ای را کسب کرد.

برای اولین بار در لیگ باشگاه‌های کشور در رده سنی جوانان با یک تیم بومی مقام سوم تیمی را کسب کردیم که متاسفانه حمایت و تیم‌داری اتفاق نیفتاد و این درحالی است که موفقیت بیشتر در این رشته نیز همانند دیگر رشته ها نیازمند حمایت مالی است.

ایرنا:‌ چه برنامه هایی در دستور کار دارید؟‌

نبود حامی مالی موجب شده است استان زنجان در هیچ یک از رشته های ورزشی، تیم لیگ برتری نداشته باشد.این هیات به جد دنبال یافتن حامی مالی است. بسیاری از شهرها و استانهای کشور حتی با توان اقتصادی کمتر نسبت به زنجان،‌ با حمایت های مالی لازم در این خصوص بسیار قوی عمل کرده اند این درحالی است که جذب حامی مالی در زنجان در همه رشته ها با مشکل جدی مواجه است .

این موضوع موجب شده حتی یک تیم لیگ برتری در هیچ یک از رشته های ورزشی در زنجان نداریم بنابراین بخش خصوصی باید پای کار بیاید و حمایت کند.

طی چند سال گذشته با شرکتها، واحدهای تولیدی و صنعتی مختلفی برای جذب حامی مالی گفت و گو و پیگیری هایی انجام شده است که متاسفانه هیچ یک رغبتی برای حمایت از ورزش ندارند که این معضل باید با راهکارهای نتیجه بخش و اصولی رفع شود.