تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس به‌رغم مخالفت دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف به تولید ۷۳۰۰ ساعت انواع پویانمایی تا پایان برنامه هفتم توسعه کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس در جریان نشست علنی نوبت عصر شنبه ۲۹ مهر ماه مجلس شورای اسلامی وارد رسیدگی به بند الحاقی ۳ بند «ب» ماده ۷۶ گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه شدند.

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مخالفت با این بند بیان کرد: در این بند آمده که سالانه ۷۳۰۰ ساعت پویانمایی تولید شود یعنی ماهانه ۱۳۵ ساعت و هفته ای ۳۰۰ ساعت پویانمایی تولید شود؛ نمایندگان بگویند که تولید ۴۰ ساعت پویانمایی با چه هزینه ای قرار است انجام شود؟ هزینه تولید یک ساعت انیمیشن چه قدر است؟ نمیاندگان مجلس یک برآورد به ما بدهند.

وی ادامه داد: منابع تولید این محصولات پویانمایی قرار است از کجا تأمین شود؟ در این بند گفته اید که از حمایت‌های گمرکی؛ یعنی باید چند درصد از درآمدهای سود بازرگانی به این بخش داده شود؟ یا مثلا گفته شده وزارت اقتصاد تسهیلات به انیماتورها بدهد؛ وزارت اقتصاد که متولی بهش تسهیلات نیست، این بخش در اختیار شورای پول و اعتبار است. همچنین گفته این پارک های علم و فناوری پویانمایی راه اندازی شود؛ صرف راه اندازی زیرساخت های هر پارک علم و فناوری هزار میلیارد تومان هزینه دارد آن هم بدون تهیه تجهیزات و ملزومات حوزه پویانمایی؛ این احکام از نظر قابلیت اجرا و تحقق، مبهم است و همچنین مشمول اصول ۷۴ و ۷۵ قانون اساسی می شوند.

سپس احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس به نمایندگی از کمیسیون تلفیق برنامه هفتم با بیان اینکه در حال حاضر انیمیشن هایی که غربی ها می سازند مملو از نمادهای شیطان پرستی یا دگرباشی است و روح و ذهن و فکر کودکان ما را در اختیار می گیرند؛ وقتی می گوییم از تعرفه های گمرکی کم کنید و به فرهنگ بدهید، می گویید مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی است ما می گوییم شرکت های پویانمایی انیمینشن تولید کنند و شما آن را نمایش دهید؛ صداوسیما هفته ای ۱۲۰ ساعت باید پویانمایی پخش کند؛ چگونه می تواند این میزان پویانمایی تولیدداخل ساخت؟ در حال حاضر ده ها مرکز آموزش پویانمایی داریم و ۵۰۰ هزار فعال اقتصاد دیجیتال داریم که می توانیم آنها را به هم وصل کنیم؛ نباید آینده روح و فکر کودکانمان را در اختیار انیمیشن های خارجی قرار دهیم.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس با بیان اینکه منظور از کارخانه های نوآوری پویانمایی در این بمد، تعریف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مجتمع های استارتاپی است گفت: موضوع حمایت های گمرکی ابهام دارد چون تعرفه های گمرکی در اختیار مجلس است که هر ساله از طریق لوایح بودجه سنواتی تعیین می شود و سود بازرگانی نیز در اختیار دولت است.

وی ادامه داد: بخش انیمیشن بخشی است که خودش درآمدزا و اشتغالزاست؛ اما اگر این مبالغ به بخش فرهنگ داده نشود، این حوزه امکان فعالیت نخواهد داشت.

در نهایت بند الحاقی ۳ بند «ب» ماده ۷۶ لایحه برنامه هفتم توسعه به تصویب نمایندگان مجلس رسید که به شرح زیر است:

بند الحاقی ۳- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری دستگاه های ذی‌ربط مکلف است جهت افزایش میزان تولید پویانمایی (انیمیشن) به میزان ۷۳۰۰ ساعت تا پایان برنامه، اقدامات و حمایت های ذیل را از بخش غیردولتی به عمل آورد:

۱. وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است حمایت گمرکی و ارائه تسهیلات برای ورود تجهیزات و فناوری های سخت و نرم مربوط به تولید پویانمایی را به عمل آورد.

۲. معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری مکلف به حمایت از توسعه شرکت های بزرگ تولید پویانمایی از طریق ارائه تسهیلات بلندمدت صندوق نوآوری و شکوفایی است به طوری که حداقل سهم آن سالانه از ۳ درصد کمتر نباشد.

۳. معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به منظور توسعه و تجهیز زیرساخت های فنی مورد نیاز برای افزایش میزان تولید پویانمایی داخلی مکلف است حداقل دو پارک علم و فناوری ویژه تولید پویانمایی ایجاد و مجاز است با توجه به استعداد و نیاز هر استان یک کارخانه نوآوری تولید پویانمایی در هر استان ایجاد کند. پارک ها و کارخانه های مذکور مشمول معافیت های مالیاتی و تسهیلات موضوع قانون جهش دانش بنیان مصوب ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ هستند.

آیین نامه اجرایی این بند توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارتخانه های آموزش و پرورش (کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) و ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، سازمان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ظرف ۳ ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

در ادامه رئیس مجلس اعلام کرد: بند الحاقی ۴ قابل طرح نیست؛ بند الحاقی ۵ نیز به کمیسیون تلفیق برنامه ارجاع شد.