علی اسماعیلی روز یکشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهمیت تعامل خانواده ها با مدارس به منظور انجام کامل برنامه های مورد نظر دستگاه تعلیم و تربیت افزود: مدرسه زمانی می تواند چرخه تعلیم و تربیت را به صورت کامل و منظم به اجرا رسانده و به موفقیت برسد که هماهنگی مطلوبی با اولیا دانش آموزان داشته باشد.
وی به اهمیت بستر تربیتی خانواده اشاره کرد و افزود: دانش آموزان از بدو تولد تا هفت سالگی و ورود به مدرسه به طور کامل در اختیار اولیا هستند و بخش مهم شخصیت دانش آموز در این دوران شکل می گیرد، محیط تربیتی خانواده تاثیر چشمگیری در نحوه تعامل دانش آموز با معلم و سایر همکلاسی های خود در مدرسه دارد به همین علت تقویت و تداوم ارتباط موثر اولیا با مدارس بسیار مهم و مورد تاکید دستگاه تعلیم و تربیت است.
اسماعیلی اظهار داشت: مشارکت خانواده ها در اجرای برنامه ها در مدارس سبب نزدیکی نگرش اولیا دانشآموزان و اولیا مدرسه به یکدیگر میشود که این امر در تصمیم گیری برای رفع چالشها و مسائل مدرسه بسیار مفید است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به تاثیر تقویت ارتباط مردم با مدرسه در ایجاد رضایتمندی حداکثری از آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تقویت مشارکت اولیا در مدارس سبب آگاهی هر چه بیشتر تصمیم گیران دستگاه تعلیم و تربیت از انتظارات جامعه از مدارس می شود و میتواند منجر به اتخاذ تصمیم صحیح و ایجاد رضایتمندی حداکثری شود.
اسماعیلی به اهمیت نزدیک بودن نگاه اولیا و مدرسه به یکدیگر اشاره کرد و گفت: تلاش برای منطبق کردن هر چه بیشتر دیدگاه اولیا و مدارس با یکدیگر آسیب های تربیتی ناشی از تضاد نگاه ها را به حداقل رسانده و منجر به تاثیرگذاری حداکثری مدرسه در دانش آموزان می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش با اشاره به جایگاه ویژه مشارکت اولیا در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزود: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که اصلی ترین نقشه راه تعلیم و تربیت کشور محسوب می شود، اولیا دانش آموزان یکی از مهمترین ارکان تربیتی و از مهمترین عناصری هستند که در رسیدن به هدف غایی مدرسه، این نهاد مهم تربیتی را همراهی می کنند و جایگزین دیگری نیز ندارند بر همین اساس ایجاد زمینه مطلوب برای تعامل هر چه بهتر اولیا و مربیان از اهمیت والایی برخودار است.