مشهد- ایرنا- مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت: شمار جان‌باختگان ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن یا گازگرفتگی در این استان طی ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۶ درصد افزایش یافته است.

دکتر سید آریا حجازی روز یک‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان جان باختگان ناشی از گازگرفتگی در ۶ ماهه نخست سال گذشته ۲۵ نفر بوده است که این رقم امسال به ۲۹ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه گاز گرفتگی یکی از شایع ترین موارد مسمومیت است که پزشکی قانونی با آن سرو کار دارد، بیان کرد: بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازهای با سیستم تهویه نامناسب(دودکش)، عامل مسمومیت با گاز منواکسید کربن هستند.

مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد و دقت در سلامت مسیر خروجی محصولات احتراق در وسایل گرمایشی در پیشگیری از این مسمومیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

حجازی افزود: با توجه به آغاز فصل سرما و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی، به مردم توصیه می‌شود از به کاربردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش و یا دارای نقص در دودکش خودداری کنند.

منواکسیدکربن که با عنوان "قاتل خاموش" نیز از آن یاد می‌شود، ناشی از احتراق ناقص سوختهای فسیلی از جمله گاز طبیعی است. این گاز "بی‌رنگ، بی بو و بدون مزه" و به شدت سمی و کشنده، با حواس طبیعی انسان قابل تشخیص نیست.

یکی از عوامل ایجاد منوکسیدکربن در منزل، احتراق ناقص وسایل گرمایشی همچون بخاری است. "نرسیدن اکسیژن کافی به شعله بخاری، فقدان تهویه کافی در فضای محل نصب آن، وجود موانع در مسیر لوله خروج دود و گاز ناشی از احتراق و یا استفاده از دودکشهای غیراستاندارد" عوامل اصلی احتراق ناقص در وسایل گرمایشی و ایجاد گازمنوکسیدکربن هستند.

پخش شدن گاز منوکسیدکربن به میزان کم در محیط باعث خواب‌آلودگی، خستگی، سردرد، سرگیجه، تاری دید، ضعف و بی حالی، تهوع و گاهی استفراغ می‌شود. غلظت بالای این گاز در محیط تنفسی خفگی و مرگ را در پی دارد ،بطوریکه استنشاق گاز منواکسیدکربن باعث کوری، اختلالات عصبی، صدمات مغزی، از کار افتادن و فلج شدن اندامها می‌شود.

خدمات سازمان پزشکی قانونی خراسان رضوی در استان حدود هفت میلیون نفری خراسان رضوی از طریق چهار مرکز فعال پزشکی قانونی در مشهد و ۱۸ مرکز در دیگر شهرستان‌های این استان به عموم مردم ارائه می شود.

برچسب‌ها