شیراز - ایرنا – مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس با اشاره به تفاهم‌نامه این اداره کل با شرکت نفت ،  گفت: با اینکه هنوز تا مهلت مقرر نزدیک به ۶ ماه باقی است، اما فارس موفق شده تا پایان نیمه نخست سال به تعهد خود در تربیت نیروی کار ماهر مورد نیاز صنعت نفت کشور عمل کند.

رهام کیائی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: براسا تفاهم انجام شده با شرکت نفت، فنی و حرفه‌ای فارس باید تا پایان ۱۴۰۲ تعداد ۵۰۰ نیروی کار ماهر موردنیاز صنعت نفت کشور را در چهار رشته برق صنعتی، لوله‌کشی صنعتی، جوشکاری و ابزار دقیق تربیت کند که ۱۰۰ درصد این تعهد اجرا شد.

وی افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه شرکت نفت ایران ۶۵ میلیارد ریال اعتبار برای تهیه مواد مصرفی لازم برای مهارت آموزی ۵۰۰ کارآموز به فنی و حرفه‌ای فارس اختصاص داد که بخشی از آن پرداخت شده است.

کیائی یادآور شد: اطلاعات ۵۰۰ کارآموز که موفق به گذراندندوره‌های آموزشی و قبولی در سنجش مهارت شده‌اند در بانک اطلاعاتی وزارت نفت ثبت شد تا به تناسب نیاز پروژه‌های صنعت نفت و پتروشیمی و پیمانکاری‌های این حوزه به کار گرفته شوند.

بار تامین نیروز ماهر برق و گاز فارس بر دوش کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده با شرکت توزیع نیروی برق فارس همه نیروی انسانی به کارگرفته شده در شبکه توزیع برق استان در مرکز فنی و حرفه‌ای آموزش می‌بینند.

وی اظهار کرد: مرکز آموزش برق و الکترونیک شیراز که تجهیز آن سال گذشته تکمیل شد، مجهزترین مرکز مهارت آموزی کشور در این حوزه است، بیش از ۷۰ درصد متقاضیان شرکت در دوره‌های آن دانشآموخته‌های فوق لیسانس و بالاتر هستند و بیش از ۹۰ درصد از کسانی که در این مرکز مهارت آموخته‌اند وارد بازار کار می‌شوند.

کیائی با با اشاره به حساسیت فعالیت در شبکه توزیع برق، گفت: به منظور تامین نیروی کار ماهر مورد نظر شرکت توزیع نیروی برق فارس، اساتیدی از این شرکت و فنی و حرفه‌ای به طور مشترک آموزش‌های ایمنی و تخصصی را به مهارت آموزان ارائه می‌کنند.

وی یادآور شد: بخشی ازنیروی متخصص مورد نیاز بوشهر و یاسوج نیز در مرکز برق و الکترونیک شیراز آموزش می‌بینند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه با شرکت گاز فارس، یک کارگاه فنی و حرفه‌ای با مشارکت این شرکت در شیراز تجهیز شده و یک کارگاه نیز در کازرون در حال تجهیز است.

کیائی افزود: دوره‌های آموزشی این کارگاه‌ها متناسب با نیاز شرکت گاز فارس، تقاضا محور است و ۱۰۰ درصد منجر به ایجاد اشتغال می‌شود.

فعالیت ۱۹۴ کارگاه جوار صنعت در فارس؛ محرک اشتغالزایی و ارتقای مهارت

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌‍‌ای فارس با اشاره به تفاهم‌نامه‌های این مجموعه با صنعت و کارگاه‌های تولیدی فارس، گفت: در زمان حاضر با تفاهم‌های انجام شده با بنگاه‌های اقتصادی بزرگ، ۱۹۴ مرکز جوارکارگاهی در سطح این استان فعال است.

وی افزود: آموزش فنی و حرفه‌ای فارس در تفاهم‌نامه‌ای با شرکت شهرک‌های صنعتی، اقدام به برپایی دوره‌های آموزشی در جوار بنگاه‌های اقتصادی یا مراکز خود می‌کند و این دوره‌ها با هدف تامین نیاز بنگاه‌ها به نیروی انسانی ماهر و ارتقای مهارت کارکنان این بنگاه‌ها برگزار می‌شود.

کیائی یادآور شد: مهارت آموزان متقاضی شرکت در دوره‌های مراکز جوار کارگاهی از مهارت‌های اولیه برخوردارند و در این دورهای آموزش‌های تکمیلی را برای آغاز اشتغال در شغل مورد نظر فرا می‌گیرند.

لزوم پیوستگی جزیره‌های مهارت‌آموزی فارس

مدیرکل اموزش فنی و حرفه‌ای فارس اذعان کرد: در زمان حاضر دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش و فنی و حرفه‌ای تربیت نیروی انسانی ماهر را به صورت جزیره‌ای انجام می‌دهند و به دلیل نداشتن تعاملات موثر، اثربخشی لازم را ندارند.

وی افزود: باید در تفاهم‌های چندجانبه متناسب با نیازهای صنعت و دیگر بخش‌های استان، هم‌افزایی لازم را داشته باشیم و اکنون اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌های فارس به دنبال تفاهم‌نامه‌های سه جانبه هستند.

کیائی یادآور شد: پیشتر بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پروش تبدیل گواهی‌های مهارت آموزی فنی و حرفه‌ای به مدرک دیپلم امکان‌پذیر شده است.