بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: خرید توافقی به جای خرید تضمینی برای محصول زرشک در دستور کار است تا از ورود دلالان و اُفت قیمت پیشگیری کنیم.

به گزارش ایرنا، جواد اشرفی روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه جشنواره ملی زرشک در شهرستان قاینات افزود: به دنبال خرید تضمینی زرشک نیستیم و خرید توافقی مدنظر است لذا از کشاورزان درخواست داریم به شأن زرشک توجه کنند.

وی گفت: ۲ راهبرد به عنوان سیاستگذاری مرتبط با جشنواره زرشک از سال گذشته در استان دنبال می‌شود که شامل تغییر نگاه در سطح استان و ملی برای حفظ ارزش زرشک و معطوف کردن نگاه‌ها به سمت این محصول راهبردی خراسان جنوبی است.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تلفیق این ۲ راهبرد به حل مسایل و مشکلات کشاورزان کمک می‌کند افزود: شکل‌گیری و تغییر رفتار در کشاورزان سبب می‌شود که مدام تزریق کننده به بازار نباشند بلکه با راه‌اندازی بارگاه زرشک در زمینه نگهداری و افزایش بهره وری محصول خود اقداماتی انجام دهند.

وی گفت: از سال گذشته شرکت‌های دانش بنیان به شکل خاص وارد حوزه زرشک شدند و اکنون شاهد نگاه ویژه‌ای در این حوزه هستیم که امید است منجر به رفع مشکلات کشاورزان شود.

اشرفی تاکید کرد: از هر ایده‌ای در ارتباط با فرآوری و صنایع تبدیلی زرشک حمایت می‌کنیم زیرا این محصول به عنوان یک گوهر است که فرآوری و ارزش افزوده بسیاری می‌تواند داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تکمیل زنجیره ارزش افزوده زرشک به موفقیت تولید کمک می‌کند گفت: نیازمند الگوی حرکت راهبردی و نفوذ در بازارهای جهانی و صنایع تبدیلی هستیم که در این زمینه همه افرادی که می‌توانند محصولی به خانواده زرشک اضافه کنند را به چالش دعوت می‌کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی درباره بیمه محصولات کشاورزی اظهار کرد: الگوی پرداخت بیمه و خسارت به زرشک‌کاران متفاوت بوده و یکی از کارها در این زمینه سیاستگذاری است که پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: الگوی پرداخت بیمه و خسارت باید معیشتی باشد چون معیشت کشاورزان بر مبنای محصول زرشک رقم می‌خورد.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به تفاهم‌نامه با صندوق بیمه اجتماعی عشایر و روستائیان، همه زرشک‌کاران فاقد بیمه می‌توانند از هفته آینده به اتاق تعاون مراجعه و از مزایای این بیمه استفاده کنند.

غلامحسین حسینی با اعلام اینکه میز صادرات پایدار زرشک در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود افزود: ریل‌گذاری و سیاستگذاری خوبی در مورد جشنواره صورت گرفته که هدف آن تحقق شعار "مردمی‌سازی اقتصاد" است.

وی اظهار کرد: از راهبردهای این جشنواره معرفی زرشک به ایرانیان و جهانیان، حفظ نقش هویتی آن، انگیزه سازی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تشویق دست اندرکاران برای استفاده از فناوری در صنایع بسته بندی است.

دبیر دومین جشنواره ملی زرشک گفت: در آستانه برگزاری این جشنواره از خط شست و شوی زرشک و دستگاه دان کن زرشک رونمایی شد که اگر در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد، مساله فرآوری زرشک تا اندازه زیادی حل خواهد شد.

وی از انعقاد تفاهم نامه‌های مرتبط با زرشک خبر داد و گفت: گردشگری مزرعه و بازدید از مزارع نمونه زرشک نیز در جشنواره امسال پیش بینی شده است.

حسینی گفت: برای رونق بازار زرشک باید برنامه‌ای در قالب همین جشنواره زرشک را در سایر استان‌های کشور داشته باشیم تا بیش از قبل نسبت به معرفی این محصول مزیت‌دار استان اقدام کنیم.

وی افزود: حضور در نمایشگاه‌های خارجی برای معرفی محصول زرشک و سایر محصولات کشاورزی استان لازم است چرا که منجر به انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری مشترک خواهد شد.

برنامه‌های دومین جشنواره ملی زرشک با شعار «زرشک خراسان جنوبی برای همه جهانیان» و با هدف کمک به رونق بازار این محصول از روز شنبه ۲۹ مهر ماه آغاز و مراسم افتتاحیه جشنواره امروز با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستان در دانشگاه آزاد اسلامی قاین برگزار شد.

همزمان با افتتاح جشنواره ملی زرشک در - پاییز - زمان برداشت این محصول که فصل گردشگری خراسان جنوبی نیز تعیین شده است، نمایشگاه صنایع دستی و غذایی بخش کشاورزی استان با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در قاینات افتتاح شد.

۹۸ درصد سطح زیر کشت زرشک کشور مربوط به خراسان جنوبی است و ۳۸ هزار بهره‌بردار در این زمینه فعالیت دارند.

جشنواره ملی زرشک سال گذشته با شعار «زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران» ۲۱ تا ۲۷ مهر در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، درمیان، سربیشه و بیرجند برگزار شد.