رشت - ایرنا - مدیر تعاون روستایی گیلان از جمع‌آوری و خرید حدود ۱۴ هزار و ۸۷ تن شیرخام تولیدی دامداران استان در سال جاری خبر داد.

کیوان حسن پور لسکوکلایه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این میزان شیر توسط بیش از ۷۶ مرکز جمع‌آوری شیر متعلق به شبکه تعاونی‌های کشاورزی دامداران استان خریداری شده‌است.

وی خاطر نشان کرد: هر کیلو شیر به طور میانگین بین ۱۳۵ تا ۱۴۵ هزار ریال از دامداران استان خریداری می‌شود و قیمت خرید نیز براساس میزان چربی، آب و بار میکروبی شیر متغیر است.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۸ هزار نفر از دامداران پرورش دهنده نژادهای شیری و پرواری دام، عضو شرکت‌های تعاونی دامداران استان هستند، اضافه کرد: ۷۶ مرکز جمع‌آوری شیر وابسته به شرکت‌های تعاونی روزانه حدود ۷۰ تا ۱۰۰ تن از محصول دامداران تحت پوشش خود را جمع آوری می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: اتحادیه تعاونی‌های دامداران در راستای تحقق برنامه‌های توسعه‌ای و به منظور ارتقای سطح عملکرد و نیز ارائه خدمات مناسب به اعضای شبکه گسترده مردمی خود با هدف تکمیل زنجیره ارزش و کوتاه کردن مسیر تولید تا مصرف از طریق مجموعه صنایع لبنی خود روزانه با ظرفیت تولید اسمی ۲۰ تن بخشی از شیر دامداران عضو را به انواع فرآورده های لبنی از جمله شیر پاستوریزه، دوغ، ماست تبدیل و به بازار مصرف شهروندان عرضه می‌کند.

بر اساس آخرین آمار، ۲۰۷ تعاونی فعال تحت نظارت مدیریت تعاون روستایی گیلان قرار دارد.