شیراز- ایرنا- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس با بیان اینکه سرشماری نفوس و مسکن در سال 1405 به روش ثبتی مبنا خواهد بود گفت: روش های سرشماری کشور مدرن می شود.

به گزارش ایرنا، احمد علی افکاری، عصر یکشنبه در آستانه روز آمار و برنامه ریزی در جمع خبرنگاران افزود: امروزه برای دسترسی سریع و مستمر به آمارهای دقیق و با کیفیت و صرفه جویی در منابع و هزینه‌ها نسبت به سایر آمارگیری‌ها، گذار از نظام آمارهای سنتی به آمارهای مدرن و استقرار آمارهای ثبتی ‌مبنا، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و قطعا تحقق این مهم و عملیاتی شدن آن می‌تواند در نظام آماری کشور تحول جدی ایجاد کند.

وی اظهار کرد: به همین دلیل، اجرای فعالیت‌های آماری با استفاده از روش‌های به روز از اولویت‌های مراکز آماری کشورها است.

وی ادامه داد: سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۴۰۵ به روش ثبتی مبنا خواهد بود و این در حالی است که سرشماری هایی که در گذشته با شیوه سنتی انجام شده بسیار پیچیده و هزینه بر بوده و شیوه جمع آوری اطلاعات از طریق مراجعه حضوری به خانوار و تکمیل اطلاعات پرسشنامه بر اساس اظهار پاسخگو بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس گفت: مرکز آمار ایران به عنوان تنها مرجع تولید و اعلام رسمی آمار و اطلاعات در کشور، با تحلیل شرایط موجود تصمیم گرفت تا برای مدرن سازی و بهبود روش‌های سرشماری و طرح های آماری، سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۴۰۵ را به شکل ثبتی مبنا انجام دهد.

افکاری افزود: لذا به منظور جایگزینی رویکرد ثبتی مبنا در سرشماری عمومی نفوس و مسکن، انجام مطالعات گسترده و بهره گیری از تجربیات کشورهای پیشرو در این زمینه در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: در این روش، اطلاعات در حد ریزداده‌های ارائه شده توسط دستگاه ها در مرکز آمار کدگذاری، دسته بندی و تحلیل می‌شود که این اطلاعات از سطح ریزداده‌ها محرمانه خواهد بود.

این مقام مسوول گفت: در نتیجه در نظام نوین آماری علاوه بر کیفیت بالا، به محرمانگی اطلاعات به عنوان یکی از اصول جمع آوری و تولید آمار، توجه جدی شده است.

وی ادامه داد: اگر چه نتایج حاصل از سرشماری های سنتی بسیار ارزشمند است اما افزایش جمعیت کشورها و افزایش روزافزون تقاضاهای آماری کاربران و سیاستگذاران، کشورها را بر آن داشته تا به سمت روش های آمارگیری نوین گام بردارند.

برنامه ریزی، هنر استفاده از زمان و منابع محدود در جهت پیشرفت
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس، برنامه ریزی را هنر استفاده از زمان و منابع محدود برای پیشرفت کشور دانست و گفت: نخستین گام در فرایند برنامه ریزی، داشتن تصویری روشن از واقعیت های موجود جامعه است تا ضمن شناسایی فرصت ها، نیازها و تنگناهای اساسی نیز شناسایی و برای از بین بردن یا کاهش آثار آنها، برنامه ریزی مناسب انجام شود.

افکاری افزود: توصیف واقعی وضعیت موجود جامعه در زمینه‌های مختلف، نیازمند برخورداری از آمار صحیح و علمی است.

آمار و اطلاعات صحیح، به شناخت درست نیازهای جامعه کمک می کند
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس هم، توسعه و پیشرفت را یک آرمان مورد توجه کشورهای مختلف و دستیابی به آنرا نیازمند برنامه‌ریزی در حوزه های مختلف دانست و گفت: دولت‌ها با در اختیار داشتن آمار و اطلاعات صحیح می‌توانند نیازهای جامعه را به درستی تشخیص داده و بر اساس آن برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را تنظیم کنند.

سعید رضا زارعی افزود: بنابراین آمار رسمی به عنوان یک سرمایه اجتماعی نقش تعیین کننده‌ای در نظام برنامه ریزی ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: به منظور دستیابی به آمارهای بهنگام و باکیفیت، گذار از نظام آماری سنتی به نظام آمارهای مدرن در دستور کار مرکز آمار ایران قرار گرفته و نظام آماری کشور اگر بخواهد در پیشرفت و توسعه از سایر کشورهای پیشرو در دنیا عقب نماند باید هر چه زودتر تولید داده های آماری مبتنی بر داده های ثبتی (آمارهای ثبتی مبنا) را عملیاتی کند.