تهران - ایرنا - «تد کروز» سناتور ارشد آمریکایی اعلام کرد که پرونده رابرت مالی نماینده سابق آمریکا در امور ایران یکی از بزرگترین رسوایی‌های امنیت ملی در تاریخ آمریکا است.

به گزارش ایرنا، کروز در گفت و گو با شبکه خبری فاکس نیوز گفت که مساله راب مالی یکی از بزرگترین رسوایی‌های امنیت ملی در تاریخ کشور آمریکا باقی می‌ماند.

کروز همچنین با طرح اتهاماتی علیه ایران مدعی شد که سه نفر برای این کشور در سطوح عالی در دولت جو بایدن کار می‌کردند.

تارنمای آمریکایی محافظه کار واشنگتن فری بیکن اوایل شهریور ماه گزارش داد: مجوز امنیتی رابرت مالی به دلیل نحوه مدیریت اطلاعات حساس، رفتار شخصی و استفاده از شبکه های طبقه بندی شده لغو شد.

این روزنامه آمریکایی ادامه داد: بر اساس نامه ای که افشا شده است، مجوز امنیتی رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در اواخر آوریل لغو شد.

جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا در ماه ژانویه ۲۰۲۱ از راب ملی برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران استفاده کرد.

مالی مدت کوتاهی قبل از اعلام توافق برای آغاز فرایند تبادل زندانیان میان تهران – واشنگتن و آزاد سازی وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی و انتقال پنج شهروند آمریکایی- ایرانی به هتلی تحت حفاظت مقامات ایرانی تا قبل از خروج از ایران، از سمت خود در وزارت امور خارجه کناره‌گیری کرد.

رابرت مالی مخالفان زیادی دارد و تعدادی از این مخالفان گروههایی هستند که از آمریکا می‌خواهند موضع سخت‌تری در قبال دولت ایران اتخاذ کند اما آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا حمایت خود را از راب مالی اعلام کرده در حالیکه از بحث مستقیم در مورد تحقیقات خودداری کرده‌اند.

منبع: The fox news