دزفول- ایرنا- رییس اداره تحقیقات هواشناسی کشاورزی صفی آباد دزفول گفت: اگرچه پیش بینی می‌شود بارش‌های سه ماهه آینده در شمال خوزستان فراتر از متوسط بلندمدت باشد ولی با توجه به احتمال وقفه بارشی، به کشاورزان بویژه دیم کاران توصیه می‌شود در افزایش سطح زیرکشت پاییزه احتیاط کنند.

رضا مین‌باشیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش بینی‌های فصلی سه ماهه دارای ۳۰ تا ۴۰ درصد خطا هستند به همین دلیل پیش بینی بارش‌های فراتر از متوسط بلندمدت نباید منجر به افزایش بدون احتیاط سطح زیرکشت پاییزه توسط کشاورزان به ویژه دیم کاران شود.

وی تاکید کرد: براساس الگوهای هواشناسی فصلی، وقفه بارشی طی نیمه بهمن تا اسفند دور از انتظار نیست لذا درصورت محقق شدن این پیش بینی، افزایش زیاد سطح زیرکشت در زمین‌های دیم می‌تواند موجب تحمیل خسارت به کشاورزان شود به همین دلیل توصیه می‌شود دیم کاران در کشت پاییزه جانب احتیاط را رعایت کنند.

دهه اول آبان نخستین بارش قابل ملاحظه شمال خوزستان رقم می‌خورد

رییس اداره تحقیقات هواشناسی کشاورزی صفی آباد دزفول گفت: با استقرار الگوهای پاییزه در هفته آخر مهرماه، پیش بینی می‌شود نخستین بارندگی قابل ملاحظه در شمال خوزستان دهه اول آبان ماه به وقوع بپیوندد.

وی افزود: براساس آخرین الگوهای پیش بینی فصلی پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم سازمان هواشناسی، پاییز امسال در راستای پدیده النینو بوده و تا اوایل زمستان ادامه دارد.

مین باشیان تصریح کرد: با توجه به عبور متناوب سامانه‌های بارشی از حوضه مدیترانه و غرب آسیا درصورت تغذیه رطوبت از دریای سرخ و مدیترانه پیش بینی می‌شود بارش استان‌های واقع در نیمه غربی و جنوب غربی کشور بیش از متوسط بلندمدت خواهد بود.

پیش بینی بارندگی دزفول تا اسفندماه

مین باشیان بیان کرد: بارندگی‌های دزفول با احتمال ۶۰ تا ۷۰ درصد تا نیمه آبان ماه ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر از نرمال، نیمه آبان تا نیمه آذر ۴۰ تا ۵۰ درصد، نیمه آذر تا نیمه دی ماه ۲۰ تا ۳۰ درصد و نیمه دی تا نیمه بهمن ماه تا ۳۰ درصد بیشتر از متوسط بلندمدت خواهد بود.

وی افزود: پدیده النینو تا بهمن ماه ادامه دارد و پیش بینی می‌شود تا بهمن ماه امسال بارش‌های خوبی در دزفول شاهد باشیم.

رییس اداره تحقیقات هواشناسی کشاورزی صفی آباد دزفول تاکید کرد: اگرچه پیش بینی‌های فصلی(اقلیمی) هواشناسی با احتمال صحت ۶۰ تا ۷۰ درصدی صادر می‌شود ولی با این وجود انتظار داریم بارش‌های ماه‌های آتی از متوسط بلندمدت فراتر باشد.

وی با بیان اینکه الگوهای هواشناسی به منظور افزایش دقت پیش بینی‌ها به صورت مستمر رصد و پایش می‌شوند، افزود: خوشبختانه تاکنون شاهد تغییر در این الگوها نیستیم که این موضوع خطای این پیش بینی‌ها را کاهش می‌دهد.

بارش‌های سال زراعی گذشته در دزفول تنها ۲ درصد بیشتر از میانگین بلندمدت بود

مین باشیان با یادآوری اینکه بارش‌های سال زراعی گذشته تنها ۲ درصد بیشتر از میانگین بلند مدت بود، گفت: با توجه به کمبود بارش‌ها طی سال‌های گذشته این خشکسالی‌های انباشته با یک سال پربارش برطرف نمی‌شود و مدیریت مصرف و منابع آبی یک ضرورت مستمر است.

وی افزود: دستگاه‌های خدماتی و امدادی با توجه به پیش بینی‌های انجام شده باید در آمادگی کامل باشند ضمن اینکه از شهروندان تقاضا می‌شود به گزارش‌ها، اطلاعیه‌ها و هشدارهای هواشناسی توجه کنند.

به گزارش ایرنا، ال نینو که در زبان اسپانیایی به معنای پسر کوچک بوده و یک رویداد اقلیمی بزرگ است که بر اثر تغییراتی در جریان‌های اقیانوسی در اقیانوس آرام ایجاد می‌شود.

این رویداد گرمایشی به حدی قدرتمند است که تغییرات عمده‌ای در الگوهای آب‌وهوای جهانی ایجاد می‌کند و به‌ویژه همراه با آثار تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسانی، تاثیرات جدی بر اکوسیستم‌های دریایی می‌گذارد.

ال نینو، همراه با همتای خود لانینا یا «دختر کوچک» که یک رویداد خنک کننده است و بر اثر تغییراتی در سامانه جریان اقیانوسی ایجاد می‌شود، چرخه نوسان جنوبی ال نینو (ENSO) را به وجود می‌آورند.