به گزارش ایرنا، حکمرانی داده محور به مدیریت دادهها از جمله راهبرد ذخیرهسازی، در دسترس بودن، یکپارچگی و امنیت دادهها و چگونگی استفاده از آنها گفته میشود.
رستم پیرعلی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا به مناسبت یکم آبان «روز آمار و برنامهریزی» افزود: آمار و اطلاعات، بیشتر بصورت جزیرهای است بطوریکه هر بخش یا دستگاه اجرایی برای خود نرمافزار و سامانهای مجزا در این زمینه دارد اما این دادهها با هم یکپارچه نیست تا بتوان بطور مشترک از آنها استفاده کرد.
وی ادامه داد: اگر حکمرانی دادهمحور در سطح جامعه پیاده شود، آمار و اطلاعات از حالت جزیرهای و موازی بودن خارج خواهد شدو بهتر میتوان از دادهها در جهت مدیریت، سیاستگذاری و تصمیم گیری در امور مختلف استفاده کرد.
پیرعلی با اشاره به اینکه شعار امسال روز آمار و برنامهریزی، «حکمرانی داده محور» است، اظهار داشت: این نامگذاری با توجه به اهمیت وجود اطلاعات دقیق از دادهها و نقش آن در توسعه پایدار، سیاستگذاری و برنامهریزی بمنظور ارتقای بهبود ساختارها و روش کار انجام شده است.
وی با بیاناینکه در حکمرانی داده محور، قوانین و شیوه هایی بکار گرفته می شود تا بیشترین کیفیت و امنیت برای دادهها ایجاد شود، اضافه کرد: استانداردسازی نیز در این زمینه اهمیت زیادی دارد زیرا لازم است تعاریف و مفاهیم مشخصی در باره شاخص های آماری مانند نرخ بیکاری وجود داشته باشد تا بتوان آنها را بدرستی باهم مقایسه کرد.
این کارشناس آمار با بیاناینکه دستیابی به حکمرانی دادهمحور در کشورمان به همکاری همهجانبه نیاز دارد، خاطرنشان کرد: یکی از ابزارهایی که به تحقق حکمرانی داده محور کمک بسیاری میکند ایجاد سامانه «زیرساخت دادههای مکانی»(SDI) است که از چند سال اخیر در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان قرار گرفت.
به گزارش ایرنا،«زیرساخت دادههای مکانی»، مجموعهای از سیاستها، استانداردها، شبکههای دسترسی و دادههای مورد نیاز دستگاه های اجرایی است که امور مختلف تولید، جمعآوری، ذخیرهسازی، دسترسی و استفاده بهینه از دادههای مکانی در حوزههای مشخصی را تسهیل و هماهنگ می کند.
رییس گروه آمارهای ثبتی سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اصفهان گفت: بر اساس آییننامه دبیرخانه شورای راهبری زیرساخت دادههای مکانی، ۲۴ دستگاه اجرایی برای اتصال به سامانه زیرساخت دادههای مکانی مشخص شدهاند و باید ۷۹ لایه اطلاعاتی را در این سامانه بارگذاری کنند.
پیرعلی با بیان اینکه تاکنون تعداد معدودی از دستگاههای اجرایی استان برای بارگذاری اطلاعات خود در این سامانه اقدام کردهاند و این کار به کُندی پیش میرود، تصریح کرد: اصفهان در مقایسه با سایر استانها از نظر بارگذاری لایههای اطلاعاتی، جایگاه چندان خوبی ندارد.
وی افزود: انتظار سازمان مدیریت و برنامهریزی اصفهان این است که دستگاههای اجرایی همکاری بیشتری برای بارگذاری هرچه سریعتر اطلاعات خود در این سامانه داشته باشند.
این کارشناس آمار تاکید کرد: اگر لایههای اطلاعاتی مورد نظر در سامانه زیرساخت دادههای مکانی بارگذاری و به روزرسانی شود، همه آمار و اطلاعات مربوط به بخش های مختلف استان بطور شفاف در دسترس دستگاههای اجرایی خواهد بود و میتوان از آن برای مدیریت و حکمرانی دادهمحور به بهترین نحو استفاده کرد.
وی ادامه داد: آمار و اطلاعات این سامانه برای بررسی تغییرات و مقایسه آنها در بخشهای مختلف مانند کشاورزی، بافت فرسوده، آلودگی هوا و حمل و نقل در بازه زمانی و مکانی مشخصی قابل بهرهبرداری است.
پیرعلی همچنین با اشاره به فعالیتهای معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامهریزی اصفهان توضیح داد: در این معاونت ۲۵ طرح آماری اجرا می شود که برخی از آنها مانند شاخص تورم بصورت ماهانه، برخی دیگر نظیر شاخص اشتغال بصورت فصلی و بعضی از طرحها مانند شاخصهای صنعت، معدن و کشاورزی بصورت سالانه است.
وی افزود: اصفهان در تهیه و استخراج برخی از آمار و اطلاعات مانند «حسابهای منطقهای در شهرستانها» در کشور پیشروست.
حسابهای منطقهای، مجموعهای از حسابها، جداول استاندارد، تعاریف و مفاهیم و روشهای محاسبه است که بصورت جامع و هدفمند، مطالعه کمی و منظم فعالیتهای اقتصادی یک منطقه مشخصی را برای یک دوره زمانی معلوم امکانپذیر میسازد.
در تقویم ملی ایران، روز اول آبان به «آمار و برنامهریزی» نامگذاری شده است.