سبزوار- ایرنا- کارگردان برجسته تئاتر کشور گفت: عینیت نویسی "ابوالفضل بیهقی"  منحصر به فرد و در تاریخ یگانه است.  

به گزارش ایرنا، "قطب الدین صادقی" عصر دوشنبه در حاشیه برپایی سیزدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملّی در سبزوار به خبرنگاران، افزود: عینیت نویسی یکی از مهمترین شاخص های بیهقی است و وی در کتابت تاریخش ذره ای دخالت توصیفی و یا تملق و تبلیغ نکرده است.

وی اظهار داشت: حوادثی که بیهقی به آن پرداخته دارای موقعیت‌های وسیع با شخصیت‌های بزرگ است و بالاتر از همه این‌ها که می‌تواند الهام بخش باشد زبان فشرده، موجز و پر از حرکت وی است که فارغ از هر گونه توصیف اضافه به سادگی هرچه تمام‌تر می‌تواند تبدیل به زبانی چالاک شود.

این کارگردان و مدرس تئاتر افزود: اثر بیهقی که ریشه در تاریخ و فرهنگ ایران دارد منبع غنی و ماندگاری برای الهام گرفتن و ارائه آثار هنری است و نقش آفرینی وی در روزگار ما و برای نسل جوان معنادار است.

صادقی با تاکید بر عینیت نویسی بیهقی، تصریح کرد به یقین برپایی همایش ابوالفضل بیهقی در معرفی ابعاد و توانایی های نثر فارسی که کاربردهای بسیار زیبایی در هنرهای دراماتیک، قصه نویسی و داستان نویسی داشته باشد، اثرگذار است.

وی با اشاره به اینکه ساخت مجموعه ای تلویزیونی که ابعاد زندگی و زوایای اندیشه و هنر بیهقی را شهادت دهد، کاری اساسی می تواند باشد، اما مهمتر از این موضوع الهام گرفتن از کتاب وی است.

به گزارش ایرنا، کارگاه‌های تخصصی تئاتر قطب الدین صادقی همزمان با سیزدهمین همایش بین‌المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، پدر نثر فارسی، در سبزوار در حال برگزاری است.

این کارگاه های تخصصی به منظور بازشناخت پیوند نثر فارسی و هویت ملی با همیاری انجمن سینمای جوانان دفتر سبزوار، انجمن نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه حکیم سبزواری برپا شده است.

اوّل آبان، در تقویم کشور به نام روز ملّی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی ثبت شده است.