زنجان - ایرنا- عمر بالای ناوگان حمل و نقل بین شهری و مسافربری زنجان به ویژه اتوبوس و مینی بوس به یک چالش اساسی در حوزه راهداری استان تبدیل شده است که بی توجهی به آن تبعات و پیامدهای منفی را به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمل‌ و نقل با اتوبوس به عنوان یکی از روش‌های جابه‌جایی مسافر و کالا از محبوبیت زیادی در دنیا برخوردار است و به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد از جمله صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش هزینه‌ها و امنیت بیشتر با استقبال شهروندان مواجه شده و دولت‌ها نیز سیاست‌های خود را در جهت تقویت این بخش اتخاذ می کنند.

صنعت حمل‌ و نقل از شاخص‌های عمده توسعه‌ یافتگی کشورها محسوب می‌شود و میزان خطوط موجود نسبت به جمعیت از عواملی است که در طبقه‌بندی کشورها مورد توجه قرار می‌گیرد.

این موضوع در کشور ما نیز اهمیت زیادی دارد تا جاییکه دولتمردان کوشیده اند با سرمایه گذاری در این بخش، زمینه رشد و شکوفایی آن را فراهم کنند.

هرچند طی سال های گذشته در این بخش کارهای خوبی انجام گرفته اما مشکلاتی از جمله عمر بالای ناوگان حمل و نقل کالا و مسافر، چالشی مهم است که در صورت بی توجهی به آن مشکلات عدیده ای به بار می آید.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص وضعیت ناوگان حمل و نقل استان زنجان با " علی مدقالچی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان" گفت و گو کرده است.

ایرنا: در زمان حاضر چه تعداد ناوگان حمل و نقل در استان زنجان فعال است؟

حمل و نقل چهار حوزه دارد که در راستای اهداف عالی سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای فعالیت می کند و یکی از وظایف محوله راهداری توجه به حوزه حمل و نقل برون شهری اعم از جابه جایی مسافر با اتوبوس، مینی بوس و سواری کرایه است.

در زمان حاضر یک هزار و ۶۵۰ راننده در بخش حمل و نقل با ۱۳۵ دستگاه اتوبوس، ۳۸۸ دستگاه سواری کرایه برون شهری و ۵۰۳ دستگاه مینی بوس در قالب ۳۷ شرکت در استتان فعالیت می کنند.

ایرنا: چه چالش هایی در حوزه حمل و نقل مسافری استان وجود دارد؟

در زمان حاضر میانگین عمر ناوگان اتوبوس استان ۱۳.۳۷ سال است که نوسازی آنها به دلیل وجود تحریم ها امکانپذیر نیست.

متاسفانه عمر مینی بوس های استان نیز ۳۴ سال بوده که رقم بالایی است و عمر سواری کرایه ای استان نیز به ۱۳ سال می رسد.

در سال های اخیر عمر ناوگان حمل و نقل استان افزایش یافته که یکی از دلایل آن،‌ فقدان نوسازی دستگاه های با عمر بالاست.

هم اکنون میانگین قیمت اتوبوس های برون شهری بین ۱۸۰ تا ۲۷۰ میلیارد ریال، قیمت سواری کرایه ۶ میلیارد ریال، و مینی بوس نیز بین ۱۲۵ میلیارد ریال بوده که سرمایه گذاری در این بخش را با اختلال مواجه کرده است.

ایرنا: چه اقداماتی برای رفع این مشکل اتخاذ شده است؟

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در راستای نوسازی ناوگان در چند ماه گذشته بخشنامه ای مبنی بر واردات ناوگان زیر پنج سال از کشورهای اروپایی غربی و آمریکای شمالی را صادر کرد که تاکنون اجرا نشده است.

در این زمینه سازمان برای تسهیلگری، اعطای تسهیلات به متقاضیان به میزان ۲۰ میلیارد ریال را در نظر گرفت تا ناوگان مورد نیاز وارد شود اما در عمل چنین چیزی اجرا نشد چون اتوبوس هایی که در جهان وجود دارد ۴۴، ۵۰ یا ۶۰ نفره هستند که مطابق با نیاز جامعه ما نیست.

علت پررنگ بودن ناوگان حمل و نقل عمومی در جهان، قیمت بالای سوخت است که مردم را به استفاده از حمل و نقل عمومی سوق می دهد ولی در ایران چنین چیزی را شاهد نیستیم.

طبق برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه مقرر شده بود سهم حمل و نقل عمومی در جامعه افزایش یابد که متاسفانه چنین نشد.

ایرنا: چه مشکلاتی در حوزه ناوگان حمل و نقل بین شهری وجود دارد؟

رانندگان اتوبوس بین شهری دارای کارت هوشمند هستند که توسط اداره کل صادر می شود و دیگری دفترچه کار آنهاست که از سوی پلیس راه نظارت های لازم بر آن صورت می گیرد ولی متاسفانه صورت وضعیت ۸۰ درصد رانندگان، ثبت نمی شود و بسیاری از آنها بدون مدرک در جاده تردد می کنند.

۳۰ درصد سواری کرایه های زرد رنگ نیز بدون مجوز و ۱۰ درصد اتوبوس ها نیز بدون کارت هوشمند در جاده ها تردد می کنند و از طرفی تاکسی ها و ون های درون شهری نیز در جاده های برون شهری تردد دارند و در مجموع یک بهم ریختگی در این حوزه وجود دارد.

دستگاه های متولی باید بررسی لازم را انجام دهند تا حمل و نقل در چارچوب های خود انجام شود،‌ طبق قوانین هر کسی که می خواهد در جاده ها تردد کند باید سه مدرک شامل گروه ناوگان، بار و مسافر را داشته باشد.

ایرنا:پوشش بیمه ای رانندگان در چه وضعیتی قرار دارد؟

پوشش بیمه ای رانندگان در استان به ۲ گروه تقسیم می شود، گروه اول رانندگانی هستند که قبل از سال ۹۷ دارای کارت هوشمند بودند و این گروه تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند و ۵۰ درصد مبلغ بیمه توسط دولت و ۵۰ درصد دیگر توسط خود راننده پرداخت می شود و گروه دوم کسانی هستند که بیمه شده جدید هستند و از مزایای بیمه ای برخوردار نیستند.

طبق بخشنامه رانندگانی که بازنشسته می شوند یا فعالیت های صوری دارند به تامین اجتماعی اعلام می شوند تا رانندگان جدید برای برخورداری از مزایای بیمه ای معرفی شوند.