ارومیه - ایرنا - مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ۳۸۶ کودک بی سرپرست و بدسرپرست در مراکز شبه خانواده استان نگهداری می شوند، گفت: از این تعداد ۳۴۰ کودک سالم و ۴۶ کودک نیز معلول و بیمار هستند.

به گزارش ایرنا، پروین محمدپوری دوشنبه‌شب در آیین تجلیل از خانواده های فرزند پذیر دارای فرزند با شرایط خاص در بهزیستی آذربایجان‌غربی افزود: به طور معمول، هنگام فرزندپذیری در مراکز بهزیستی، خانواده ها به دنبال کودکان زیر ۲ سال، سالم و دارای شرایط خاص از نظر ظاهری هستند اما امروز دنبال این هستیم تا فضاسازی ایجاد کنیم و نوع نگاه داوطلبان به پذیرش فرزند از مراکز بهزیستی را تغییر دهیم.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد تجربه کانون گرم خانواده برای کودکانی که شرایط خاص و ویژه دارند، اضافه کرد: هرقدر در این مراکز شرایط و امکانات برای کودکان و نوجوانان بدسرپرست فراهم باشد، جای کانون گرم خانواده را نمی گیرد؛ در طرح امین موقت، کودکان بدسرپرست، در فضای گرم خانواده قرار می گیرند و آن را تجربه می کنند اما باید بیشتر به این موضوع پرداخته شود و فرهنگ سازی لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی اظهار کرد: هدف ما از برگزاری این جلسه نیز فرهنگ سازی و تبیین فرزندخواندگی است تا خانواده هایی که شرایط لازم برای چنین موضوعی را دارند، بیشتر به این مهم تمایل پیدا کنند و کودکان دارای شرایط خاص در مراکز بهزیستی نمانند و در جمع گرم خانواده حضور پیدا کنند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی در مورد طولانی شدن روند واگذاری این کودکان به خانواده ها و سخت گیری های سازمان بهزیستی در این زمینه گفت: این بچه ها به دست ما امانت هستند و باید به بهترین و مناسب ترین شکل ممکن واگذار شوند .

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی آذربایجان غربی هم در این آیین با اشاره به رویکرد سازمان بهزیستی درخصوص تسریع و تسهیل شرایط واگذاری کودکان به خانواده های واجد شرایط ادامه داد: خانواده به عنوان اصلی ترین نهاد پرورش روحی، جسمی و روانی انسان، نقشی بی بدیل در پرورش کودکان دارد و به همه همکاران و مراکز تحت نظارت توصیه می شود در راستای رساندن فرزندان بهزیستی به آغوش خانواده ها تلاش کنند.

محمدرضا جدیدی افزود: ثبت نام فرزندخواندگی بهزیستی، از طریق سامانه پس از انجام مراحل مربوطه و تکمیل فرم های مربوطه مطابق روند نحوه تکمیل فرم مقرر در سایت، انجام گرفته و پیگیری این درخواست، نیز از طریق سامانه امکان پذیر است.

وی اضافه کرد: به منظور انجام کامل مصاحبه و پذیرش فرزندخواندگی، خانواده ها طی فرآیندی توسط همکاران مشاور و متخصص، مورد مشاوره قرارمی گیرند و خدمات مشاوره بهزیستی تا سال ها پس از فرزندپذیری به صورت مستمر به خانواده ها ارائه می شود.

وی اظهار کرد: دستگاه قضایی نیز علاوه بر همکاران بهزیستی، آماده کمک به حل مسائل قضایی و ساده سازی روند فرزندخواندگی است.

به گزارش ایرنا، ۳۰ مهرماه در تقویم کشورمان به عنوان روز فرزندخواندگی نامگذاری شده است.