تهران-ایرنا- اقتصاددان مشهور آمریکایی هشدار داد: درگیری‌های گسترده‌تر به دلیل جنگ بین رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها در خاورمیانه، احتمالا در بازارهای نفت اختلال ایجاد کرده و به بی ثباتی اقتصاد جهانی منجر خواهد شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، جفری ساکس مدیر شبکه «راه حل های توسعه پایدار» سازمان ملل در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با اعلام اینکه انتظار ندارد جنگ زمینی رژیم صهیونیستی علیه غزه به جنگ گسترده تری تبدیل نشود، گفت: "باور ندارم در صورت اقدام اسرائیل به کستار جمعی به ویژه با جنگ زمینی در غزه، جهان اسلام هم بخواهد سکوت کرده و منفعلانه نظاره گر باشد."

ساکس گفت: جهان اسلام باید بالافاصله خواستار راه حل سیاسی برای بحران کنونی در منطقه شود، یعنی به همراه ارائه طرحی برای خروج از نظامی گری در این درگیری که شامل خلع سلاح حماس و معرفی نیروهای صلحبان سازمان ملل می شود، خواستار تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی شود.

این اقتصاددان گفت: حماس ممکن است انگیزه های فراوانی برای حمله ۷ اکتبر به رژیم صهیونیستی داشته باشد.

وی مدعی شد یکی از انگیزه های حماس ممکن است جلوگیری از مذاکرات عادی سازی بین رژیم صهیونیستی و عربستان بوده باشد، با این وجود مقامات آمریکایی نیز گفته اند این مذاکرات لغو نشده اما به دلیل بحران جنگ کنونی متوقف شده است.

ساکس در ادامه این مصاحبه به سخنرانی اخیر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اشاره کرد و گفت این سخنرانی، دعوت بیشتر به جنگ و فاقد راه حلی دیپلماتیک برای برون رفت از این مسائل جهانی وخیمت بار بود.

بایدن در این سخنرانی هشدار داد که امریکا با نقطه عطفی مواجه است و در برهه ای بسر می برد که تصمیماتی که اکنون اتخاذ می کند آینده را تا دهه ها بعد تعیین می کند.

رئیس جمهوری آمریکا سپس مدعی شد که آمریکا باید کمک امنیتی به رژیم صهیونیستی و اوکراین را افزایش دهد.

ساکس گفت این سخنان بایدن فاجعه بار و فراخوانی برای جنگ بیشتر بدور از دیپلماسی بود. ما به دیپلماسی در اوکراین، اختلافات بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها، ایران و آمریکا و دیگر مناطق تنش زا یا مناطق جنگی جهان نیاز داریم. از اینرو رویکرد نظامی امریکا تاثیری در حل این مشکلات نخواهد داشت.

اسپوتنیک با تاکید بر اینکه سخنرانی بایدن نشان داد که سیاست خارجی آمریکا تحت کنترل تشکیلات صنعتی نظامی این کشور قرار دارد، افزود: آمریکا بارها از تل آویو خواسته حمله زمینی به غزه را به تاخیر بیندازد تا زمان کافی جهت مذاکره برای آزادی تعداد بیشتری از افراد به اسارت گرفته شده از سوی حماس داشته باشد. گذشته از این بایدن گفته است هر گونه مذاکره برای آتش بس ممکن است با آزادی اسرا صورت گیرد.

بایدن روز جمعه درخواست کمک مکمل ۱۰۶ میلیارد دلاری از کنگره را ارائه داد که شامل ۶۱.۴ میلیارد دلار کمک به اوکراین می شود.

این بسته همچنین ۱۴.۳ میلیارد دلار برای کمک به رژیم صهیونیستی پیشنهاد می کند که شامل ۱۰.۶ میلیارد دلار برای کمک های امنیتی مانند پشتیبانی دفاع هوایی و موشکی و سرمایه گذاری در پایگاه های صنعتی است.