رشت - ایرنا - رئیس بسیج دانش‌آموزی گیلان گفت: کتاب چهره‌نگاری از شهدای دانش‌آموز این استان در دست تهیه است تا اردیبهشت سال آینده در دومین کنگره بین‌المللی هشت هزار شهید گیلان رونمایی شود.

به گزارش ایرنا، حامد حبیب‌زاده روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته بسیج دانش آموزی اظهار داشت: هفته بسیج دانش‌آموزی هشتم تا سیزدهم آبان ماه است و بناست تا در روز پایانی این هفته، دانش آموزان هنرمند و نقاش در میدان ذهاب(شهرداری) رشت حضور یابند و در حمایت از مردم فلسطین نقاشی‌های نمادین خلق کنند و همچنین چهره‌های شهدای دانش آموز را به تصویر بکشند.

وی در خصوص تعداد شهدای دانش آموز گیلان تصریح کرد: بنا به آمار بنیاد شهید استان دارای ۶۳۰ شهید و بر اساس آمار آموزش و پرورش ۸۵۰ شهید دانش آموز در استان ثبت شده است که این تفاوت آمار به دلیل شهدای دانش آموزی است که تحصیل را ترک کرده و به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شتافته بودند؛ اما پس از چند سال در جبهه‌ها تحصیل خود را ادامه داده و در همان زمان به درجه رفیع شهادت رسیدند.

حبیب زاده به دیگر برنامه‌های مهم هفته بسیج دانش آموزی در گیلان اشاره و بیان کرد: برگزاری یادواره شهدا، نکته بارز و برنامه محوری این نهاد محسوب می‌شود که امسال شهید شاخص دانش آموزی گیلان، "جمشید داداشی" از روستای آل بویه رانکوه شهرستان املش است که برگزاری مراسم ویژه‌ای در عصر هفتم آبان ماه با حضور نماینده ولی فقیه در گیلان برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: شهید جمشید دادشی با ۱۲ سال و هشت ماه در جبهه حضور یافت و زمانی که نارنجک به کمر بست و قصد منهدم کردن تانک رژیم بعثی را داشت، به مین برخورد و به درجه رفیع شهادت رسید.

رئیس بسیج دانش‌آموزی گیلان اضافه کرد: همچنین، برگزاری نخستین دوره برخط لیگ بازی‌های رایانه‌ای با عنوان "میدان نبرد"، بازدید دانش آموزان از کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی با عنوان راهیان پیشرفت از دیگر برنامه‌های هفته بسیج دانش‌آموزی در گیلان است.

حبیب‌زاده خاطرنشان کرد: فعالیت‌های بسیج دانش آموزی تنها به این هفته محدود نمی‌شود و در طول سال برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود که می‌توان به حضور در لیگ علمی بین‌المللی "پایا " اشاره کرد؛ سال گذشته دانش آموزان بسیجی گیلان ۲۰ مدال طلا کسب و مقام دوم کشور را تصاحب کردند و امسال نیز ۱۰ تیم از این استان به مرحله نهایی این لیگ راه یافتند که مسابقات نهایی ۱۸ آبان در تهران برگزار می‌شود.

رئیس بسیج دانش آموزی گیلان افزود: در گیلان حدود هزار گروه جهادی دانش آموزی حضور دارند که این گروه‌ها در تابستان برای آماده‌سازی مدارس فعالیت می‌کنند؛ ضمن اینکه پویش همکلاسی مهربان با هدف در اختیار قرار دادن نوشت افزار، کیف و پوشاک به دانش آموزان محروم برگزار شد.

در استان گیلان بیش از ۳۷۰ هزار دانش آموز در پایه‌های تحصیلی مختلف مشغول به تحصیل هستند.