همدان- ایرنا- احداث نخستین پیست استاندارد کشور رویای پایتخت دوی صحرانوردی ایران زمین را به واقعیت تبدیل کرد تا از این پس دیار هگمتانه توفیق میزبانی رویدادهای ملی و بین المللی را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروزه ورزش دو ومیدانی همدان در رشته‌های استقامت، سرعت، پرتاب‌ها و پرش‌ها صاحب جایگاه شایسته در سطح کشور بوده و نتیجه عملکرد این رشته در یک دهه گذشته بیش از صد مدال رنگارنگ ملی و بین المللی است.

دو ومیدانی همدان بیش از نیم قرن سابقه فعالیت رسمی در میادین ملی و بین المللی را در تاریخ ورزش همدان داراست و در سال‌های گذشته یکی از موفق‌ترین رشته‌های مدال آور ورزش این استان به شمار می‌رود به طوریکه ویترین افتخاراتش مملو از قهرمانان آسیایی، جهانی و المپیکی است.

البته این موفقیت حاصل تلاش شبانه روزی اعضای هیات دو ومیدانی، مربیان استعدادیاب و قهرمان پرور و نیز استعداد ذاتی همدانی‌ها در رشته دو ومیدانی است که با حداقل امکانات توانستند بهترین نتایج ممکن را کسب کنند.

برخی کارشناسان معتقدند که قرار گرفتن همدان در ارتفاع و شرایط کوهستانی منطقه سبب شده تا ورزشکاران دونده این استان در سطوح ملی و بین المللی همواره موفق باشند.

به گفته آنان، ارتفاع بیش از هزار و ۷۰۰ متری همدان از سطح دریا بهترین شرایط را برای انجام فعالیت‌های هوازی و استقامتی ایجاد کرده و تمرین در آب و هوای کوهستانی این استان، فیزیک دونده‌ها را برای رقابت تنومند کرده است.
مرحوم جعفر جنتی و باب‌الحوائجی از بنیانگذاران رشته دو ومیدانی در همدان بودند و در ادامه مرحوم احمد، ساده دل، وجدان زاده، حسینی، سماوات شریف، نادری فر، بیژن ذهاب و محمد مرادی به این ورزش پیوستند.

گام‌های قهرمانی صحرانوردان

دوندگان صحرانوردی همدان طی سال‌های اخیر همواره جزو قهرمانان ملی در این رشته ورزشی بوده‌اند.

سال گذشته دونده‌ همدانی عضو تیم ملی دوصحرانوردی جوانان کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا با کسب مقام نایب قهرمانی تیمی و برنز انفرادی، تاریخ ساز شد.

در بخش انفرادی این مسابقات پوریا اسحاقی دونده مستعد همدانی توانست به مدال برنز دست یابد و متین شهبازی دیگر دونده این استان رتبه دهم را کسب کرد.

دونده‌های همدانی در ترکیب تیم ملی دوصحرانوردی جوانان کشورمان در حالی این عناوین با ارزش را کسب کردند که این اتفاق برای نخستین بار در تاریخ دوومیدانی رقم خورده و تاکنون تیم ایران مدالی در این میدان مهم آسیایی نداشته است.

دونده‌های همدانی در ترکیب تیم ملی دوصحرانوردی جوانان کشورمان در حالی این عناوین با ارزش را کسب کردند که این اتفاق برای نخستین بار در تاریخ دوومیدانی رقم خورده و تاکنون تیم ایران مدالی در این میدان مهم آسیایی نداشته است.

تیم ملی دوصحرانوردی جوانان کشورمان در حالی قدم به مسابقات آسیایی گذاشت که از چهار سهمیه اعزامی، ۲ نفر از استان همدان بودند و متین شهبازی دیگر ملی پوش همدانی حاضر در این رویداد را تشکیل داد.

سید امیر زمانپور دیگر دونده صحرانوردی همدان است که او نیز سابقه کسب نشان‌های رنگارنگ آسیایی را در کارنامه افتخارت خود دارد.

۵۰ درصد تیم ملی دو صحرانوردی جوانان کشورمان در این رقابت‌ها را دوندگان استان همدان تشکیل دادند و خوشبختانه سهم بسزایی در کسب مقام نایب قهرمانی تیمی داشتند.

مدال‌های کسب شده توسط دونده‌های همدانی فقط مختص آقایان نیست بلکه بانوان نیز سهم بسزایی در این مدال آوری‌ها دارند.

نفیسه آرمیون، سهیلا مرادی، سمیه شمس، زینب احدی، اکرم اسدی و فاطمه خیاطی از مدال آوران بنام دو ومیدانی بانوان همدان به شمار می‌روند.

هم اینک نیز گام‌های طلایی بانوان دونده جوان و خوش آتیه همدانی عملکرد موفقی را برای این رشته ورزشی در میادین ملی و بین المللی رقم زده است.

کسب نتایج ارزشمند و تحسین برانگیز موجب شد تا شمار علاقه مندان به این ورزش بیشتر شود و از سوی دیگر، انگیزه مربیان را برای حضوری بیشتر دوچندان کند.

از کوه تا پیست خاکی

با وجود اینکه پیست استاندارد و بی‌نظیر ورزشگاه شهید مفتح همدان برای استفاده دونده‌ها به هیات دو ومیدانی این استان تحویل داده شده اما دونده‌های مستعد همدانی برای آماده‌سازی مطلوب خود در رشته صحرانوردی که نیاز به مسافت طولانی‌تر و استقامتی دارد، تمرین خود طی سال‌های گذشته در ارتفاعات برگزار کردند.

آن‌ها با شناسایی بخشی از این منطقه در دامنه‌های کوه، همه روزه به تمرین پرداختند و اکنون با عبور از این مسیرهای سخت، مهیای حضور در پیست صحرانوردی مجموعه ورزشی شهید مفتح هستند.

این پیست در سه مسیر طراحی و ساخته شده که جاده اصلی به مسافت ۲ کیلومتر مخصوص برگزاری مسابقات رسمی است و مسیرهای گرم کردن دونده‌ها نیز به ترتیب هزارمتر و ۶۰۰ متر طراحی شده‌ است.

هم اکنون عملیات تسطیح این مسیرها انجام شده و پس از بازرسی ناظران فدراسیون دو ومیدانی کشور و صدور مجوز، به طور رسمی فعالیت خود را شروع می‌کند.

همچنین پارکینگ برای استقرار خودروهای دوندگان و سایر دست اندرکاران نیز در جوار پیست صحرانوردی مجموعه ورزشی شهید مفتح ایجاد شده است.

همدان سرآمد صحرانوردی کشور

رئیس کمیته دوصحرانوردی کشور نیز در این باره می‌گوید: تمرین در پیست‌های خاکی برای ورزشکاران دو ومیدانی بسیار موثر است، ورزشکاران آفریقایی با تمرین در پیست‌های خاکی به مراتب بهتر از سایر دونده‌ها در مسابقات رسمی حضور می‌یابند.

مسعود بنوان افزود: تمرین در پیست‌های خاکی به توان و قدرت دونده کمک می‌کند و آن‌ها راحت‌تر در پیست تارتان مسابقه می‌دهند.

وی اظهار داشت: هم اینک یک پیست استاندارد مسابقه بین المللی دو ومیدانی، یک پیست در حد مسابقات کشوری و ۲ پیست خاکی در همدان داریم و اکنون نیز با ایجاد پیست استاندارد دو صحرانوردی، در خاورمیانه جزو بهترین‌ها به لحاظ زیرساختی هستیم.

در حال حاضر یک پیست استاندارد مسابقه بین المللی دو ومیدانی، یک پیست در حد مسابقات کشوری و ۲ پیست خاکی در همدان داریم و اکنون نیز با ایجاد پیست استاندارد دو صحرانوردی، در خاورمیانه جزو بهترین‌ها به لحاظ زیرساختی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: برای بالا بردن سطح سختی تمرین آماده‌سازی دونده‌های صاحب نام و ملی پوش همدانی طی سال‌های گذشته منطقه حیدره را انتخاب کردیم که بخشی از این مسیر دایره‌ای و دارای شیب، مسیر تمرینی بسیار خوبی برای دونده‌ها به شمار می‌رفت اما اکنون با ایجاد پیست صحرانوردی، بهترین شرایط برای آن‌ها در سطح استاندارد مهیا شده است.

بنوان یادآور شد: همدان به جهت موقعیت جغرافیایی و ارتفاع مناسب و پرورش دوندگان مستعد یکی از قطب‌های مهم دوهای استقامت در سطح کشور است که حضور دوندگان همدانی در مقاطع مختلف تیم‌های ملی مزید بر علت است.

وی افزود: ️پیست دو صحرانوردی شهدای همدان اولین پیست اختصاصی استاندارد، فنی و زیبای کشور است که در صورت تجهیز قابلیت برگزاری مسابقات مهم بین المللی را دارا است و این پیست جنب ورزشگاه شهید مفتح همدان قرار دارد.

لیگ تاریخ ساز

بزرگترین طرح استعدادیابی دوندگان علاقه‌مند در رشته صحرانوردی کشور در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان از سال قبل در همدان آغاز شده و ۱۵ هزار دونده صحرانورد نوجوان و جوان در شهرهای مختلف استان همدان در این طرح شرکت داشته‌اند.

دبیر هیات دو ومیدانی همدان در این باره گفت: طرح استعدادیابی در شهرستان‌های مختلف همچنان در حال اجرا است و ستاد کنگره شهدای استان، سپاه، پایگاه‌های مقاومت بسیج، ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌ها و شهرداری با این طرح همکاری دارند.

سیداصغر ذوقی احسن افزود: مهمترین خواسته ما از اجرای مطلوب این طرح همکاری بیشتر آموزش و پرورش به عنوان نهاد دانش‌آموزی است که بیشترین جمعیت نوجوان و جوان را دارد.

وی با اشاره به رویکرد اجرایی در طرح استعدادیابی دونده‌های صحرانورد گفت: بهترین‌های این طرح در قالب لیگ‌های برتر و دسته اول صحرانوردی کشور، شرکت می‌کنند.

ذوقی یادآور شد: برنامه جدید استعدادیابی دو ومیدانی در همدان از سال گذشته با روش جدید با حضور در روستاها و مدارس استان شتاب زیادی گرفته است، پیش از این استعدادیابی منحصر به حضور در پیست دو ومیدانی همدان بود و به صورت موردی به روستاهای مستعد سفر می‌کردند.

جایگاه بین المللی صحرانوردی همدان

مدیرکل ورزش و جوانان همدان نیز در این باره گفت: دوصحرانوردی همدان در سطح آسیا دارای جایگاه ارزنده است و مدال‌های رنگارنگ کسب شده در قاره کهن این ادعا را ثابت کرد.

علی حقیقی اظهار کرد: درخشش دونده‌های همدانی در آخرین دوره مسابقات صحرانوردی آسیا باعث شد تا تیم ملی کشورمان برای نخستین بار در تاریخ دوصحرانوردی عنوان نایب قهرمانی جوانان آسیا را کسب کند.

وی بیان کرد: عملکرد دونده‌های همدانی در صحرانوردی قهرمانی بزرگسالان و جوانان آسیا تحسین برانگیز است و نشان داد جایگاه ویژه در قاره کهن در رشد و شکوفایی استعدادها داریم.

حقیقی اضافه کرد: قهرمانی و مدال‌آوری ورزشکاران ما در رشته‌های مختلف ورزشی مرهون برنامه ریزی خوب هیات‌ها، تلاش‌ و مجاهدت‌های مربیان و پیشکسوتان ورزش استان است که با ایثار و ازخودگذشتگی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: همدان از استان‌های نمونه پرورش دونده‌های ملی پوش به ویژه در مواد استقامت و نیمه استقامت است و این ظرفیت با عملکرد بسیار مطلوب‌تر در سال جاری ادامه دارد.