تهران بزرگ - ایرنا - عضو شورای اسلامی شهر تهران از سلب برخی اختیارات و وظایف شورا انتقاد کرد و گفت: این دوره یکی از پرکارترین دوره‌های پارلمان شهری بوده که تاکنون بیش از هفت هزار مصوبه داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران روز سه‌شنبه در نطق پیش از دستور یکصد و هشتاد و ششمین جلسه این شورا به ارایه گزارش عملکرد این دوره پرداخت.

احمد صادقی اظهار کرد: شورای ششم از ابتدا تا امروز بیش از هفت هزار مصوبه داشته که با این آمار پرکارترین دوره بوده یعنی در هر سال سه هزار و ۵۲۱ مصوبه داشته‌ایم.

وی افزود:؛ اخیرا مطالعاتی در مرکز مطالعات و دانشگاه محقق اردبیلی در خصوص عملکرد دوره اول تا پنجم شورا انجام شده و بعدا دوره ششم هم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

صادقی ادامه داد: ارزیابی‌ها بر اساس تعداد مصوبات، لوایح و طرح‌ها صورت گرفته و اینکه شورا تا چه اندازه به مصوبات توجه داشته و آن را پیگیری کرده، انجام شده است.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران گفت: مصوبات با موضوع باغات و نظارت ملی در این دوره رشد قابل توجهی نسبت به دوره‌های قبل داشته است البته تعداد مصوبات عمومی در این دوره کاهش داشته که نشان‌دهنده خروج شورا از مسیر سیاست‌گذاری و توجه بیشتر داشتن به امور اجرایی است.

صادقی با اشاره به اینکه مصوبات نظارت مالی سهم کمی از مصوبات دوره‌های مختلف را به خود اختصاص داده و بیشترین سهم مصوبات عمومی در دوره اول و سوم بوده است، اضافه کرد: در دوره دوم بیشترین درصد مصوبات به باغات ارتباط داشت همچنین در طول دوره‌های شورای شهر، تعداد لوایح از مصوبات رشد و طرح‌های عمومی نیز کاهش یافته است.

ابتکار عمل از شورا خارج و به شهرداری سپرده شد

وی با انتقاد از اینکه ابتکار عمل از شورا خارج و به شهرداری سپرده شد، ادامه داد: پرارجاع‌ترین کمیسیون برنامه و بودجه بوده و در دوره ششم میزان ارجاع به کمیسیون نظارت و حقوقی کمتر از نیمی از ارجاعات چهار کمیسیون دیگر شورا بود، روند تعداد مصوبات در حوزه باغات، تشکیلات و وظایف و نظارت مالی افزایشی و در حوزه خدمات شهری، فرهنگی و اجتماعی نیز کاهشی بود.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری نسبت به شورا در ادوار مختلف یادآور شد: این دغدغه‌ها در چهار حوزه تقسیم‌بندی و تعداد مصوبات بر اساس آنها احصا شده که نشان‌دهنده میزان توجه شورا به بیانات رهبر معظم انقلاب است؛ ۱۱۲ مصوبه شورا در راستای منویات رهبری بوده که پنج درصد کل مصوبات ادوار شورا را به خود اختصاص داده است.

صادقی با اشاره به اینکه از دوره سوم افزایش قابل توجهی را در راستای این شاخص‌ها شاهد و در دوره پنجم به ۵.۲ درصد رسیده است، اضافه کرد: دغدغه مقام معظم رهبری در سال جاری تحقق شعار سال است بنابراین یک ماه به شهرداری فرصت دادیم که لایحه‌ای در این زمینه ارایه دهد ولی با وجود گذشت پنج ماه از این موضوع هنوز لایحه‌ای ارایه نشده است.

وی اظهار کرد: حدود ۳۳ وظیفه برای شورای شهر در قانون انتخابات شوراها و شهرداری‌ها اعلام شده ولی در هیچ دوره‌ای حتی یک مصوبه برای وظایف شورا نداشته‌ایم، آمارگیری و تحقیقات محلی و توزیع ارزاق از وظایف شورا است ولی هیچ گونه پایشی در مدیریت شهری برای دغدغه مردم انجام نشده است.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران افزود: در همکاری با شورای تامین شهرستان، وضع مقررات برای ایجاد اداره میادین عمومی و همچنین فراهم شدن زمینه مشارکت مردم هیچ مصوبه‌ای در شورا تصویب نشده است البته بیشترین مصوبات در حوزه تغییر نوع و میزان عوارض شهری بود.

صادقی تاکید کرد: آلودگی هوا، ترافیک، فاصله طبقاتی، جرم و جنایت و همچنین کمبود وسایل حمل و نقل عمومی از دغدغه‌های شهروندی بوده که کمتر به آن پرداخته شده است، در دوره ششم هیچ گونه پایشی در مدیریت شهری برای دغدغه مردم انجام نشده و با وجود دغدغه‌های مردم در خصوص ترافیک ولی هیچ تحقیقاتی در این زمینه انجام نشده است.

وی یادآور شد: باید به مدیریت بحران، خدمات شهری، سیما و منظر شهری، ترافیک و مواردی از این قبیل بیشتر توجه شود هر چند نسبت به دوره‌های قبل کمترین اعتراضات را در دوره ششم شاهد بودیم.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری باید بسترهای اشتغالزایی و بهبود کسب و کار را فراهم کند، گفت: شهرداری نباید و نمی‌تواند نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشد؛ امروز کمیته‌ای که باید به دغدغه‌های مقام معظم رهبری با محوریت اقتصاد بپردازد، نداریم.

هوشمندسازی و ارایه خدمات غیرحضوری فراموش شد

صادقی همچنین تاکید کرد: باید مطالعات علمی با ضرایب خاص برای تعیین نرخ عوارض انجام شود؛ شورا باید به رویکرد پیش‌دستانه و ایجابی برسد تا چارچوبی برای تحول در شهر ایجاد کند.

وی ادامه داد: هوشمندسازی و ارایه خدمات غیرحضوری فراموش شده و باید به آن توجه بیشتری داشت؛ با وجود اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته ولی هنوز نظارت فنی دستی و امکان اصلاح برای کم و زیاد کردن آن وجود دارد.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اهمیت بالای موضوع شهرسازی و حمل و نقل گفت: باید به این حوزه‌ها بیشتر پرداخته شود ولی متاسفانه مصوبات حمل و نقل تنها پنج درصد کل مصوبات است.

به گفته وی، مجموعه پایش شورای شهر تهران، سامانه پایش و پیگیری مصوبات و گردش طرح‌ها و لوایح را ایجاد کند تا نتایج مصوبات و لوایح مشخص و از سویی دیگر با در نظر داشتن ضرورت پوشش رسانه‌ای به صورت جدی باید صوت جلسات به گوش مردم برسد.

قرائت ۳۰۶ گزارش حسابرسی به معنای نظارت مالی شورای شهر

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به صحبت‌های صادقی گفت: در خصوص سیاست‌گذاری ابتدای سال دوم این شورا با کمک و توان نیروهای داخلی شهرداری تهران برنامه تحول و پیشرفت را تدوین کردیم با توجه به تغییر رویکرد وزارت کشور که هر شورا سیاست‌گذاری دوره خودش را داشته باشد، این برنامه تدوین شد.

محمد آخوندی ادامه داد: همین مصوباتی که در خصوص محلات شهر تهران داشتیم، خیلی مهم بوده و نمی‌توان گفت سیاست‌گذاری نشده است در دو سال گذشته بیش از میانگین زمانی خود در حوزه سیاست‌گذاری فعالیت کردیم.

وی با اشاره به اینکه قبلا در خصوص سیاست‌گذاری اماکن ورزشی فعالیتی نشده ولی این دوره کار انجام دادیم، تاکید کرد: بیش از ۳۰۶ گزارش حسابرسی در شورای اسلامی شهر تهران خوانده شده و این فعالیت خودش به معنای نظارت مالی است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: در حوزه حمل و نقل نیز کارهای بی‌نظیری برای سیاست‌گذاری انجام شده و مصوبات غیرقابل قیاسی هم نسبت به دوره‌های گذشته داشتیم.

ایرادات و مشکلات عدیده مطالعات تطبیقی شهرداری

یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز در واکنش به اظهارات صادقی گفت: یک ضعف مطالعاتی مبتنی بر رهنگاشت، آینده‌پژوهی و آینده‌نگری داریم که در این صورت در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری هم دچار مشکل می‌شویم؛ مطالعات تطبیقی شهرداری ایرادات و مشکلات عدیده دارد.

مهدی پیرهادی اضافه کرد: مساله‌یابی و اولویت‌گذاری در موضوعاتی که در شهر تهران و کشور با آن مواجه هستیم، باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد؛ وقتی این کارها به درستی انجام نشود در انجام اقدامات برای شهر دچار عارضه می‌شویم.

وی با تاکید بر اینکه نباید جزیره‌ای تصمیم‌گیری یا عمل کنیم، افزود: با این وضعیت نتیجه اینکه در مدیریت شهری به گونه‌ای عمل می‌شود که مدیریت شهری، کلان کشور، جامعه مدنی و مردم هر کدام کار خود را مجزا انجام می‌دهند.

عضو شورای شهر تهران همچنین اظهار کرد: به عنوان نماینده شورای اسلامی شهر تهران در شورای سیاست‌گذاری و پژوهشی در شهرداری تهران انتخاب شدم ولی با وجود نامه‌های مکرر هنوز یک بار در شهرداری برای سیاست‌گذاری و پژوهشی تشکیل جلسه نشده است.

شورا نباید مرجعیت نظارتی خود را از دست بدهد

یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز تاکید کرد: در گزارش رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران به دردهایی اشاره شد ولی باید به درمان‌ها نیز در یک فرصت مناسب بپردازیم مثلا موانع شورای اسلامی شهر تهران برای نظارت باید بررسی شود.

مهدی اقراریان افزود: در این گزارش به کاهش سیاست‌گذاری در این دوره شورای شهر اشاره شد در حالیکه سیاست‌گذاری‌ها از زمان آغاز به تدریج روند کاهشی دارد؛ در دوره ششم هستیم و قاعدتا از گذشته سیاست‌ها تدوین شده و چندان دستخوش تغییر نمی‌شود، البته این موضوع در حکمرانی کلان کشور نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در ادوار گذشته چارچوب و خط‌مشی‌هایی وجود داشته که به راحتی قابل تغییر نیست، یادآور شد: آن چیزی که بسیار مهم است و در شورا باید برای آن تلاش کنیم این است که شورا نباید مرجعیت خود را به عنوان نهاد نظارتی در رسانه و افکار عمومی از دست بدهد.

دستاوردهای کشور نباید در دعواهای سیاسی زیرسوال برود

یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز گفت: امروزه به سختی به قوانین ضعیف و یا ناکارآمد بر می‌خوریم چون قوانین بروز، شایسته و پخته‌ای داریم.

مهدی عباسی با تاکید بر اینکه نباید اجازه بدهیم که دستاوردهای کشور در دعواهای سیاسی زیرسوال برود، ادامه داد: دستاوردهای کشور متعلق به ملت است و در عرصه‌های جهانی نیز کسب افتخار داشته‌اند؛ همانطور که ادوار مختلف شورا نتایج خوبی دارد و یک شورای شهر الگو نه فقط برای سایر شهرهای کشور بلکه منطقه غرب آسیا یا فراتر است.

وی با تاکید بر اینکه قوانین باید خلاقانه و یا به صورت اصلاح‌گونه مکمل قوانین قبلی باشد، افزود: در شورا برای قوانین خلاقانه باید کار کنیم چون در این زمینه ضعف داریم؛ البته در زمینه اصلاح قوانین توفیقات خوبی داشتیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: در مصوبات شورا نباید فقط به دوره خود فکر کنیم، برخی مواقع قوانین مصوب در شورای دوم را مدنظر قرار می‌دهیم چون منافع گروهی، فردی و فکری را باید کنار گذاشته و برای آیندگان قانون مصوب کنیم.

عباسی یادآور شد: پیشنهاد می‌شود با وجود نیاز شهرداری به مطالعات، مرکز مطالعات شهرداری تهران زیرنظر شورای اسلامی شهر فعالیت کند چون برای ارزیابی مطالعات و مصوبات شورای شهر به این مرکز نیاز داریم.

وی اضافه کرد: فعالیت بانک زمین برای جلوگیری از زمین‌خواری نیز ضروری است و باید به اجرای این مصوبه از سوی شهرداری توجه شود؛ همچنین مصوبه شورا برای تسهیل صدور فرآیند پروانه نیز به همین منوال جزو موارد مهم و اثرگذار است.

لزوم بررسی عملکرد شورای شهر/ در جنگل قوانین مدیریت شهری گم شدیم

یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز در واکنش به صحبت‌های صادقی اظهار کرد: هر چند وقت یکبار باید عملکرد شورای اسلامی شهر تهران را بررسی کنیم چون نماینده مردم برای حل مشکلات آنها هستیم، بنابراین باید میزان توفیقات خود را نیز بررسی کنیم.

ناصر امانی با اشاره به اینکه در حال حاضر کمبود قانون نداریم، ادامه داد: در حوزه مدیریت شهری در جنگل قوانین گم شدیم و نمی‌دانیم حتی به کدام یک عمل کنیم.

وی انتقاد کرد: انبوهی از مصوبات از دوره اول شورا و حتی نهادهای بالادستی داریم؛ بنابراین مشکل قانون‌گذاری یا سیاست‌گذاری نداریم، بلکه برای اجرای قانون و نظارت مشکل داریم.

شوراهای شهرداری

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه به تدریج شوراهای شهر از دوره اول به بعد به شوراهای شهرداری تبدیل شدند، گفت: از ۳۱ وظیفه شوراها در قانون شاهد کاهش این وظایف هستیم ضمن اینکه برای انجام بسیاری از این وظایف دستور توقف گرفته شده است.

امانی با تاکید بر اینکه با چنین وضعیتی نباید توقع داشته باشیم در قبال ۳۱ وظیفه عملکردی داشته باشیم، افزود: در زمینه تعاونی‌ها، توزیع و مصرف به عنوان شورا نمی‌توانیم هیچ ایفای نقشی داشته باشیم چون سازمان‌های بالادستی و وزارتخانه‌ها تشکیل شده است.

سلب اختیارات شهرداری

وی تاکید کرد: اختیارات شورای شهر در برخی زمینه‌ها سلب شده و برای برخی از وظایفی که ناقص برعهده شورای شهر باقی مانده است، ابزار اجرایی شدن آن را نداریم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: مصوبه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی هم وجود دارد ولی ابزار اجرایی آن در دست شورای شهر نیست؛ البته شهرداری تهران در این زمینه عملکرد خوبی داشته است.

امانی افزود: در برنامه چهارم نیز آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی، ایمنی، ناپایداری شهر و بافت فرسوده و همچنین آسیب‌های اجتماعی به عنوان اولویت تعیین شده که خواست عمومی مردم از گذشته بوده و در حال حاضر نیز هست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در یکصد و هشتاد و ششمین جلسه از ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران خزانه‌دار شورا در خصوص درآمد و هزینه شهرداری تهران در شهریور ماه سال جاری ارایه گزارش داشت؛ همچنین تجلیل از قهرمانان ورزشی مدال‌آور تهران به مناسبت هفته تربیت بدنی انجام شد.

در این جلسه لایحه اساسنامه سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران و همچنین لایحه اصلاحیه مصوبه تعیین حق بهره‌برداری غرف به تفکیک نوع کاربری در بازارهای میادین میوه و تره‌بار و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری تهران نیز بررسی و هفت پلاک ثبتی از حیث باغ یا غیرباغ بودن بررسی و تعیین تکلیف شدند.