همدان - ایرنا- مشاور وزیر کشور در امور فناوری گفت: جذب هزار نخبه در راستای حمایت از نخبگان و فعالان عرصه دانش بنیان ها و استفاده از ظرفیت آنان برای حل مسائل ملی و محلی جذب در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمیدرضا طهوری روز سه شنبه در نشست ستاد دانش‌ بنیان همدان افزود: پنج هزار نخبه قرار است جذب دستگاه های دولتی شوند که سهم وزارت کشور از این تعداد یک هزار نفر است.

وی با تاکید بر اینکه نخبگان و فعالان حوزه دانش بنیان ها باید مساله محور باشند و مشکلات جامعه را رصد و برای آن راهکار بیابند،افزود: به طور نمونه طی سال های اخیر کشور دچار تغییر اقلیم شده است که این مساله بر روی جنگل، مراتع و بیابان اثر منفی گذاشته است بنابراین شرکت های فناور باید بتوانند شیوه های مقابله با این پدیده بیابند.

مشاور وزیر کشور در امور فناوری گفت: بارندگی نیز در کشور کم شده است و باید راههایی برای مهار آب های محدود و موجود کشور بیابیم و در کنار این موضوع، ارتقای بهره وری در کشاورزی و توسعه جنگل کاری با هدف پیشگیری از فرسایش خاک و وقوع سیل ضروری است.

وی یادآور شد: اگر نتوانیم مساله کمبود آب را حل کنیم قطعا مشکل بیشتری در کشور بر اثر خشکسالی بوجود خواهد آمد.

طهوری بر استفاده بهره ورانه از زمین های کشاورزی و با حداقل آب تاکید و خاطرنشان کرد: باید از کشاورزانی که موفق بوده اند و توانسته اند محصولات بیشتری برداشت کنند، الگوگیری کرد.

وی، بازارسازی و بازاریابی برای شرکت‌های دانش بنیان را ضروری دانست و ادامه داد: بازار سازی برای جهش تولید ضروری است و دانش بنیان ها باید به شرکت‌های بزرگ و صنایع بزرگ مرتبط شوند تا به موفقیت بیشتری دست پیدا کنند.

مشاور وزیر کشور همچنین گفت: باید شاخص های اندازه گیری را دقیق کنیم و خروجی فعالیت شرکت‌های دانش بنیان رصد شود تا با ارزیابی آنها نقاط ضعف و قوت شان شناخته شود.

در این نشست معاون هماهنگی اقتصادی استاندار همدان نیز در سخنانی گفت: برای پیشبرد اهداف اقتصاد دانش بنیان در همدان ۱۰ مساله تدوین و تعریف شده است.

مجتبی حسینی افزود: به دانشگاه‌های همدان نیز ۵۴ طرح دانش بنیان عرضه شده تا روی آنها کار و پژوهش کنند.

وی یادآور شد: سه خانه خلاق به منظور کمک به توسعه دانش بنیان ها در همدان راه اندازی شده و همچنین ۲۰ میلیارد ریال برای ایجاد کارخانه نو آوری مصوب شده است.

معاون هماهنگی اقتصادی استاندار همدان ادامه داد: طرح هایی در باره اقتصاد دیجیتال تعریف شده و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این استان نیز برای پیشبرد طرح های دانش بنیان درنظر گرفته شده است.