تهران - ایرنا - رئیس قوه قضاییه گفت: دانشگاه نباید یک فضای بسته باشد؛ استاد باید تحقیقات خود را در دانشگاه عرضه کند و در معرض نقد قرار دهد؛ در تضارب آراء است که اذهان و فکرها تکامل می‌یابند.

به گزارش ایرنا از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای صبح امروز سه‌شنبه (۲ آبان) در ادامه حضور مستمر خود در جمع‌های دانشگاهی در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری که با حضور مسئولان، اساتید و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، ضمن اشاره به استمرار جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، اظهار داشت: شاهد هستیم که سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی هیچگونه کارایی برای جلوگیری از جنایات رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی با حمایت‌های آمریکا و برخی کشورهای غربی، ندارند.

محسنی اژه‌ای تاکید کرد: ضرورت دارد همه کشورهای اسلامی، حقوق‌دانان، دلسوزان و مصلحان عالم، نسبت به این سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی تجدیدنظر جدی داشته باشند زیرا اکنون به وضوح مشخص شده نهادهای مزبور که چند دولت سهم بسزایی در آن‌ها دارند، هیچگونه کارایی در شرایط خاص و بحرانی ندارند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن خوشامدگویی به دانشجویان تازه وارد دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری و تقدیر از تلاش‌های مجموعه مدیریتی و اساتید این دانشگاه که در راستای ارتقای سطح علمی دانشجویان نهایت تلاش خود را بکار می‌برند، تصریح کرد: آن علمی که مورد تشویق دین اسلام است و دانشجویان، اساتید و مجموعه مدیریتی دانشگاه‌ها همواره باید نسبت به آن توجه داشته باشند، علمی است که هم برای خود فرد و هم برای جامعه «نافع» باشد و انسان را به کمال و تعالی برساند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه شما دانشجویان علوم قضایی که در مقام تحقق و گسترش عدالت هستید باید عدالت‌ورزی را از خود شروع کنید، گفت: یک انسان غیرعادل و غیرمهذب، نمی‌تواند عدالت را محقق کند و بسط دهد.

رئیس دستگاه قضا گفت: دانشگاه به عنوان یک کانون‌ پیشرو باید بستری برای آزاد شدن فکرها در چهارچوب خاص خود باشد؛ دانشجو نباید به صورت کلیشه‌ای به علم‌آموزی بپردازد بلکه باید خود در مقام فهم و نقد و تتبع باشد؛ دانشگاه نباید یک فضای بسته باشد؛ استاد باید تحقیقات و تتبعات خود را در دانشگاه عرضه کند و در معرض نقد قرار دهد؛ در تضارب آراء است که اذهان و فکرها تکامل می‌یابند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه خطاب به دانشجویان دانشگاه علوم قضایی گفت: شما وقتی در آینده در منصب قضاوت قرار گرفتید باید بر اساس موازین قانونی عمل کنید و نمی‌توانید بگویید که «سلیقه من اینگونه اقتضا می‌کند» و یا «من مصلحت را اینگونه تشخیص می‌دهم»؛ یا چنانچه به عنوان عضوی از دیوان عالی در جلسه هیئت عمومی این دیوان در مقام اتخاذ نظر پیرامون دو رأی قرار گرفتید، نمی‌توانید به مصلحت عمل کنید بلکه تکلیفتان عمل به قانون است.

محسنی اژه‌ای به دانشجویان دانشگاه علوم قضایی توصیه کرد از اکنون که در دوران دانشجویی هستند، نسبت به آسیب‌های حوزه کار قضاوت و مسائل اجتماعی، تحقیقات و پژوهش‌های لازم را انجام دهند.

رئیس عدلیه به تبیین و تشریح برخی مسائل اجتماعی که مرتبط با حوزه قضاوت است و دانشجویان علوم قضایی می‌توانند در مورد آن‌ها تحقیق و تتبع داشته باشند، پرداخت و گفت: وقتی فردی جرمی را مرتکب می‌شود، یکسری آثار و تبعات به صورت طبیعی بر او و خانواده‌اش تحمیل می‌شود؛ اما در مواردی، بیش از حد معمول، تبعات به خانواده فردِ مجرم تحمیل می‌شود؛ در اینجا قاضی نباید تحت تاثیر القائات و فضاسازی‌ها قرار بگیرد؛ این مقوله می‌تواند یکی از زمینه‌های تحقیق و پژوهش برای شما دانشجویان علوم قضایی باشد و بر همین اساس بررسی کنید که یک قاضی چگونه می‌تواند در مواردی که فضا علیه یک مجرم است، تحت تاثیر فضاسازی‌ها و القائات قرار نگیرد و خدای ناکرده از چهارچوب موازین قانونی خارج نشود.

رئیس قوه قضاییه افزود: یک نمونه دیگر که می‌تواند بستر پژوهش دانشجویان علوم قضایی باشد، مقوله افشاگری‌هایی است که گاهی با نیت خیر صورت می‌گیرد؛ به عنوان نمونه فردی می‌گوید «به نظرم فلان نامزد انتخابات مجلس، فاقد صلاحیت است بنابراین باید علیه او افشاگری کنم تا به مجلس راه نیابد»؛ در اینجا باید بررسی و تتبع کنیم که در کجا این افشاگری‌ها در چهارچوب امر واجبی به نام امر به معروف و نهی از منکر است و در کجا این قبیل افشاگری‌ها از دایره آموزه‌های اسلامی خارج می‌شود.

محسنی اژه‌ای افزود: یکی از وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضایی، اصلاح مجرم و پیشگیری از وقوع جرم است؛ شما دانشجویان علوم قضایی از همین اکنون می‌توانید بررسی و پژوهش کنید و بهترین روش‌های اصلاح مجرمان و پیشگیری از وقوع جرم را به دست آورید؛ بررسی کنید که آیا امروز دستگاه‌های نظارتی ما، به معنی واقعه کلمه، در مقام پیشگیری از وقوع جرم هستند یا اینکه اجازه می‌دهند فرد به چاله بیفتد تا مچش را بگیرند!؟ همچنین بررسی کنید که آیا بخش‌های ذی‌صلاح در کشور در مقام اصلاح فرد مجرم عمل می‌کنند یا آنکه بنزین بر روی آتش می‌ریزند؟

رئیس قوه قضاییه گفت: یکی دیگر از زمینه‌های تحقیق و تتبع شما دانشجویان علوم قضایی می‌تواند بررسی این مقوله باشد که برخورد قاضی با دو فردی که جرم مشابهی را در شرایط متفاوت و با آثار مختلف مرتکب شده‌اند، چگونه باید باشد؟ به عنوان نمونه، یک قاضی و یک مسئول شهرداری مرتکب جرم ارتشاء شده‌اند؛ در اینجا آیا اثرات سوء رشوه گرفتن یک قاضی در اجتماع و در اذهان مردم، بیش از آن مسئول شهرداری نیست؟

رئیس عدلیه به تشریح یکی دیگر از زمینه‌ها و مصادیق پژوهش و تحقیق برای دانشجویان علوم قضایی پرداخت و گفت: وقتی فردی جرمی را مرتکب می‌شود و منطبق با قانون به صورت علنی محاکمه می‌شود و در این میان جریانات سیاسی و گروه‌های خاص نیز به برجسته‌سازی جرم و محاکمه آن فرد مبادرت می‌ورزند و از این طریق فشارهایی به خانواده تحمیل می‌شود و در مقابل، فردِ مجرمِ مشابهی بدون این تبعات و جوانب محاکمه می‌شود، در اینجا چگونه یک قاضی و مقام قضایی باید رفتار کند؟

براساسی این گزارش، در این مراسم با حضور رئیس قوه قضاییه از رتبه‌های برتر کنکور و جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری تجلیل شد.

همچنین در این مراسم، رئیس دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری به بیان برخی اقدامات این دانشگاه در راستای تربیت قضات توانمند، عادل، عالم، قانون‌مند و ولایت‌مدار پرداخت و از آغاز تدریس رشته «علوم قضایی» در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته از مهر امسال در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری خبر داد.

فرید محسنی با اشاره به روند طراحی و تصویب برخی رشته‌های جدید در دانشگاه علوم قضایی گفت: به سبب تخصصی شدن امور در قوه قضاییه، نیازمند پیش‌بینی، تدوین و تدریس رشته‌های جدید و تخصصی به دانشجویان حقوقی و قضایی هستیم.

محسنی خاطرنشان کرد: در دوره تحول و تعالی قضایی با حمایت‌های رئیس قوه قضاییه، نیازهای علمی همه بخش‌های دستگاه قضا شناخته شد و برای طراحی ۲۰ رشته جدید در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری از جمله «حقوق دریایی»، «حقوق کیفری اقتصادی»، «حقوق صنعت»، «حقوق رسانه»، «حقوق داوری، «پیشگیری از جرم»، «حقوق کیفری نظامی»، «حقوق وقف»، «حقوق اقتصاد وقف» و «مترجمی رسمی دادگستری»، مجوز وزارت علوم دریافت شد که این اتفاق مبارک، آغازی برای تخصصی شدن همه امور در دستگاه قضاست.