دزفول-ایرنا- رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دزفول گفت: برخی املاک اوقاف دزفول در دست افراد سودجو بودند و هیچ اجاره‌ای بابت آنها پرداخت نمی‌شد که برای بازپس گیری این املاک ۵۰ حکم قضایی گرفتیم.

به گزارش ایرنا، مصطفی عباسی نژاد روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه دزفول افزود: گرفتن اسناد مالکیت برای وقوفاتی‌ که سند نداشتند نیز در دستور کار قرار گرفت و امسال ۶۳ سند اخذ شد.

وی با بیان اینکه طرح نشاط فرهنگی در بقاع نیز اجرا شده است، ادامه داد: نشاط معنوی با برگزاری دوره‌های آموزشی، دعای ندبه، اردو، سوگواره یاس نبوی، دوره‌های بصیرتی و مسابقات ورزشی اجرا شد و تلاش کردیم هیات‌های مذهبی که قبلا ارتباط کمی با بقاع متبرکه داشتند، را آشتی دهیم.

۲ وقف جدید در دزفول ثبت شد

عباسی نژاد گفت: ۲ وقف جدید از ابتدای امسال تاکنون در دزفول ثبت شده است که شامل یک حسینیه در شهرک انجیرک و ۲دهنه مغازه در محله خراطان دزفول هستند.
وی با اشاره به وجود ۵۶ بقعه در این شهرستان افزود: عید امسال طرح آرامش بهاری و تحویل سال تلفیق و طرح ضیافت بهاری با آرامش بهاری تلفیق شد که با افطاری ساده و دیگر برنامه های فرهنگی همراه بود.
عباسی نژاد بیان کرد: برای نخستین بار امسال موفق شدیم اعتبار دولتی از محل اعتبارات استانی برای بقعه سبزقبا و مساجد بگیریم ضمن اینکه برخی از مساجد نیازمند مرمت شناسایی شدند.
وی افزود: ۳۳۰ مسجد در سطح شهرستان دزفول فعال است که مرمت آنها اعتبارات زیادی نیاز دارد البته اولویت با مساجدی مانند شهرک زراعی است که با مبالغ کمی راه اندازی می شوند.

مناقصه طرح احداث سرویس بهداشتی برای آستان متبرک سبزقبا انجام شد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دزفول با بیان اینکه برای اقدامات فرهنگی نیازمند اجرای فعالیت های عمرانی هستیم، گفت: یکی از اساسی ترین مشکلات بقعه سبزقبا(ع) نبود سرویس بهداشتی مناسب بود که با تفاهم نامه ای با شهرداری مقرر شد زمینی در اختیار شهرداری قرار داده شود تا سرویس بهداشتی مناسب که از مطالبات به حق مردم بود ساخته شود؛ اکنون مناقصه آن نیز انجام شده است.
وی افزود: تازمانی که این سرویس‌های بهداشتی ساخته شوند، بازسازی سرویس‌های فعلی در دستور کار است و تاکنون بخش مردانه آن بازسازی شده و سرویس های زنانه نیز تا پایان آبانماه بازسازی خواهند شد.
عباسی نژاد با اشاره به اقدامات انجام شده در بقعه سبزقبا(ع) گفت: ۸۰۰ متر کاشی کاری گلدسته های سبزقبا طی ۲ ماه اخیر انجام شده و اجرای مقرنس‌ها نیز در دستور کار است.
وی افزود: مقرنس کاری بقعه سبزقبا حدود ۱۵ میلیارد ریال هزینه دارد که امیدواریم تا قبل از عید انجام و داربست‌ها جدا شوند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دزفول به کاشی کاری ورودی حرم سبزقبا نیز اشاره و بیان کرد: ۴.۵ میلیارد ریال برای کاشی کاری ورودی حرم پرداخت شده که قرار است تا پایان آبان‌ماه تکمیل شود.
وی درخصوص راه اندازی موزه سبزقبا نیز گفت: راه اندازی موزه سبزقبا در مراحل پایانی است و به زودی بازگشایی خواهد شد.
تکمیل سالن یکهزار و ۲۰۰ نفری بقعه بن جعفر (ع) در حال انجام است
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دزفول گفت: تکمیل سالن یکهزار و ۲۰۰ نفری واقع در ضلع جنوبی بقعه بن جعفر در حال انجام است و ایزوگام و پنجره دوجداره این بقعه در حال انجام است ضمن اینکه زیرسازی و لوله کشی فاضلاب نیز در حال انجام است.
وی با بیان اینکه طی یک سال و نیم اخیر برای تکمیل این سالن ۱۵ میلیارد ریال هزینه شده است، ادامه داد: الحاق سالن جدید به حرم نیز با نظارت میراث فرهنگی گ در حال انجام است.
عباسی نژاد اظهارکرد: زیباسازی و فضاسازی سرویس بهداشتی، روشنایی و برق کشی حرم محمد ابن جعفر با کابل خودنگه دار نیز انجام شده وچمن مصنوعی نیز آماده نصب است.
وی افزود: درآمد اراضی اطراف بقعه محمد ابن جعفر (ع) صرف حرم می شود در این راستا راه اندازی چاه جدید در این اراضی انجام شده و پروانه برای اختصاص زمین ویژه اورژانس جاده ای صادر شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دزفول درخصوص اقدامات انجام شده در بقعه
علی مالک نیز گفت: مرمت و بازسازی بقعه علی مالک شامل ساختمان، شبستان، مزار و رواق جنوبی انجام شده است و نصب گنبد بقعه پیرفزک(ع) نیز در حال انجام است که امیدواریم با کمک خیرین تکمیل شود.
وی درخصوص اقدامات انجام شده در بقعه رودبند (ع) نیز بیان کرد: سیستم آبیاری قطره ای و روشنایی، احداث سوئیت نگهبان و دفتر مدیریت و پاسخگویی انجام و سنگ مزار رودبند نیز تعویض شده است.
عباسی نژاد به فعالیت‌های اقتصادی برای کسب درآمد برای بقاع متبرکه اشاره کرد و گفت: زمین‌های کشاورزی که منابع درآمدی بقاع هستند را خودمان کشت می‌کنیم و سالانه از هر هکتار ۶ ونیم تن گندم و سه و نیم تن کلزا در مزارع محمد ابن جعفر (ع) تولید کردیم.
وی افزود: احداث نهالستان در مقام علی نیز انجام شده و ۲۰ هزار اصله نهال پایه نارنج در حال پیوند مرکبات در حال تولید است که سال آینده آماده بهره برداری خواهند شد.
توزیع ۲۵۰ بسته تحصیلی بین دانش آموزان نیازمند دزفول
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دزفول گفت: امسال طرح مهر تحصیلی را برای دانش آموزان ابتدایی و متوسطه در دزفول اجرا کردیم که برای تهیه هر بسته ابتدایی پنج میلیون و ۳۰۰ هزار ریال و برای تهیه هر بسته متوسطه پنج میلیون و ۸۰۰ هزار ریال هزینه شد که شامل کیف و نوشت افزار ایرانی بود.
وی افزود: ۸۰ قطعه زمین مسکونی در منطقه کوی امام رضا(ع) به متقاضیان واگذار شد؛ همچنین زمین چمن پارک نعل اشکن با مشارکت اداره ورزش و جوانان و پیگیری نماینده و بنیاد علوی اختصاص یافت و یک زمین نیز در کوی پیام نور به آموزش و پرورش اختصاص یافت.
عباسی نژاد از اختصاص یک هکتار از زمین های بقعه نبی ادریس (ص) برای پست برق بخش چغامیش خبر داد و گفت: اهدای پنج میلیارد ریال کمک نقدی به مستمندان، سه میلیارد ریال کمک به سادات فقیر و موسسات خیریه از دیگر اقدامات انجام شده توسط اوقاف دزفول است.
وی به اجرای طرح قرار دوازدهم نیز اشاره کرد و افزود: دوازدهم هر ماه با کمک خیرین بسته های معیشتی تهیه و بین نیازمندان توزیع می شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دزفول گفت: ایجاد فضای کسب و کار برای افراد بی سرپرست یا بد سرپرست از دیگر اقدامات اوقاف است ضمن اینکه پاساژ سبزقبا با کمترین اجاره به افراد مستحق داده شده تا بتوانند کسب و کار کنند.
وی درخصوص راه اندازی موکب چزابه در ایام اربعین نیز بیان کرد: موکب چزابه ۲ روز در اختیار اوقاف دزفول بود که در هر وعده سه هزار وعده غذا تهیه و توزیع شد.
رئیس اداره اوقاف دزفول در خصوص شناسایی مقبره‌های پیامبران دزفول گفت: تیمی از تهران برای شناسایی پیامبران به شهرهای مختلف از جمله دزفول آمدند که بررسی های لازم انجام و نتایج اعلام شد.

به گزارش ایرنا ۵۶ بقعه متبرکه در شهرستان دزفول وجود دارد.