مشهد - ایرنا - معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: توله پلنگ کشف شده در شهرستان کلات برای تحویل به مرکز بازپروری و نگهداری حیات وحش استان اصفهان انتقال داده شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، محمد عرفانی سه‌شنبه شب اظهار کرد: در راستای اجرای برنامه عمل حفاظت گونه پلنگ ایرانی، توله پلنگی که به صورت غیر مجاز از منطقه حفاظت شده ارس سیستان شهرستان کلات زنده گیری شده و به صورت امانی و موقت برای نگهداری و رسیدگی به تیمارگاه باغ وحش تحت نظارت کارشناسان حیات وحش مرکز استان تحویل داده شده بود، پس از هماهنگی و برنامه ریزی و برگزاری کمیته های تخصصی معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان، به سایت بازپروری و نگهداری حیات وحش استان اصفهان انتقال یافت.

وی هدف از این انتقال را نگهداری در شرایط نیمه طبیعی سپس رهاسازی در زیستگاه های مستعد حضور پلنگ خواند و افزود: روند نگهداری این گونه توسط کارشناسان و تیم تخصصی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی می‌تواند به عنوان نقشه راهی در کشور برای موارد مشابه مورد استفاده قرار گیرد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: تاکنون در این استان تجربه بزرگ کردن توله پلنگی که تازه متولد شده و چشم گشوده باشد را نداشتیم و نخستین تجربه موفق این اداره کل با همکاری باغ وحش مشهد است که در حوزه گربه سانان اتفاق افتاده و در سراسر کشور این اقدام شاخص است.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز گفت: مرکز بازپروری و نگهداری حیات وحش این استان دارای سه جایگاه جداگانه برای نگهداری و تیمار حیات وحش شامل گوشتخواران، علفخواران و پرندگان است که تمامی گونه های حیات وحش که نیاز به تیمار و نگهداری دارند، به صورت موقت به این سایت منتقل شده و مراحل نگهداری و غذا دهی آنها به طور طبیعی و با کمترین تماس و دیدار با انسان صورت می گیرد.

مریم امیدی افزود: مراحل آموزش شکارگیری و بقا در طبیعت و دفع و مقابله با خطرات طبیعی در این سایت به صورت طبیعی به این گونه های ارزشمند آموزش داده می شود.

وی گفت: این اقدام شاخص در راستای نگهداری با هدف رهاسازی گونه ها در زیستگاه های طبیعی رخدادی کم نظیر تلقی می شود و امید می رود با احداث چنین مراکزی در سطح کشور گام مؤثری در راستای حفظ و حراست از گونه های ارزشمند، با تأکید بر حفظ گونه های در معرض انقراض برداشته شود.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار کرد: این سایت از جمله مجهزترین مراکز نگهداری و بازپروری حیات وحش به صورت استاندارد در ایران است که توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ایجاد و افتتاح شده و در این مرکز دامپزشکان و متخصصان به صورت شبانه روزی در این مرکز به حیات وحش موجود در این سایت خدمت رسانی می کنند.