اراک - ایرنا - معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد اندیشکده‌های حکمرانی از برنامه‌های مهم این مرکز است که تاکنون ۱۷ اندیشکده به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش ایرنا، «مهدی پندار» روز چهارشنبه در آیین بهره‌برداری از اندیشکده حکمرانی استان مرکزی در دانشگاه اراک، افزود: یکی از موضوعاتی که مقرر است در برنامه هفتم توسعه مورد بهره‌برداری قرار گیرد، برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های ملی و مطالعاتی استان‌ها است.

وی بیان کرد: بر این اساس چهار کار اصلی از جمله راه‌اندازی مراکز افکار سنجی، مدرسه حکمرانی و خلاق در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیگیری و ایجاد شده که در حوزه دانش‌بنیان از آن استفاده می‌شود.

معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هفدهمین اندیشکده حکمرانی این مرکز در استان مرکزی راه‌اندازی شد، عنوان کرد: ارتقای هیات علمی در دانشگاه‌های دولتی و آزاد در دستور کار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی قرار دارد و امید است اندیشکده حکمرانی در مسیر ارتقای آنان ملاک عمل و تاثیر گذار باشد.

مشاور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: مرکز پژوهش‌ها به عنوان مغز افزار مجلس شورای اسلامی وظیفه دارد که طرح‌ها و لوایحی که وصول می‌شود را به مجلس اعلام کند.

«موسی پورموسوی» افزود: مرکز پژهش‌ها در سال‌های گذشته تنها در تهران مستقر بود و در مجلس یازدهم مقرر شد از ظرفیت‌های استانی نیز برای اداره کشور استفاده شود و امور کشور در ۲ سطح عمومی و محلی مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: این ظرفیت در استان‌ها وجود دارد که زمانیکه طرح‌ها و لوایح عنوان می‌شود، مدیران حکمرانی و بهبود وضعیت را رصد کنند.

مشاور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: استان مرکزی به عنوان استان هفدهم کشور است که در آن اندیشکده حکمرانی ایجاد شده و امید است این اندیشکده بتواند در کشور تاثیرگذار باشد.

پورموسوی افزود: برای رفع مشکلات کشور باید مدیران و مسئولان به دانشگاه‌ها نزدیک و دانشگاه‌ها نیز به مسایل اجرایی کشور نزدیک شوند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها هرچه بیشتر به حوزه اجرا نزدیک شوند، می‌توانند راهکار عملی برای مشکلات کشور ارایه دهند.

مشاور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در اندیشکده حکمرانی تلاش می‌شود همکاری موثری برای ارتقای رتبه در سطح دانشگاه‌ها صورت گیرد.

رئیس دانشگاه اراک هم در این آیین گفت: دانشگاه اراک از چهار تا پنج سال گذشته ایجاد دانشگاه حکمران را آغاز و اکنون به مرحله اجرایی رسیده‌ است.

«مجتبی ذوالفقاری» افزود: در این اندیشکده مدلی طراحی شد که ضمن حفظ چارچوب دانشگاه به مرحله اجرا نیز وارد شود.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی و نسل جدید در این اندیشکده فرصت است و ویژگی‌های مطرح شده در گام دوم انقلاب، در دانشگاه اراک مورد توجه جدی است.

رئیس دانشگاه اراک ادامه داد: تبدیل دانشگاه به نقطه امید مردم و جوانان برای آینده‌ای بهتر، پیشگامی در تولید علم با تمرکز بر زمینه‌های بومی و ظرفیت‌های ویژه کشور، دیپلماسی علمی و فناوری و جذب دانشجویان خارجی و کسب سهم ایران در نظریه‌های ظهور بر اساس استعدادهای خاص کشور از جمله ویژگی‌های دانشگاه در تراز گام دوم انقلاب‌است.

ذوالفقاری اظهار کرد: انتقال چالش‌های گفتمان حل مسئله در کلاس درس، انتقال دانش ضمنی مدیران موفق و مستندسازی انتشار بهره‌برداری و توسعه و زمینه‌سازی اداره علمی کشور با بهره‌گیری از عقل جمعی و دانشگاهیان و کارگزاران از ویژگی‌های دانشگاه حکمران دانش بنیان است.

هفدهمین دانشکده حکمرانی کشور با حضور ‌معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مشاور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و برخی مسئولان استانی استان مرکزی در دانشگاه اراک به بهره‌برداری رسید.