آستارا-ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گیلان، گفت: نانوایان مدافعان غذایی و در همه احوالات کمک حال مردم هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، "فرزاد اسدی" روز چهارشنبه در همایش آموزشی نانوایان شهرستان آستارا، اظهار کرد: با هماهنگی ها و برنامه ریزی های انجام شده تا شش ماه آینده تمام اقلام مورد نیاز مردم تامین شده است.

وی افزود: ما مکلفیم که بهترین و با کیفیت ترین نان را در اختیار مردم قرار دهیم لذا از نانوایان می خواهیم در این امر ما را یاری کنند تا شرمنده مردم نشویم، زیرا نان از جمله اقلام پر مصرف و مورد نیاز شهروندان است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گیلان ادامه داد: با هماهنگی های انجام شده، کارخانجات آرد موظف به تهیه آرد متناسب با هر استان و شهرستان هستند زیرا با توجه به رطوبت هر منطقه نوع آرد مورد نیاز آنها متفاوت است که باید به این امر توجه شود.

اسدی با بیان اینکه هزینه نانوایان افزایش یافته است افزود: در خصوص متناسب سازی قیمت ها مکاتباتی انجام شده و قرار بر این است که با بازرسی و بررسی کارشناسی درست، اصلاحاتی در این زمینه انجام شود.

وی تاکید کرد: بعضی از نانوایان به دنبال آزاد سازی قیمت ها هستند ولی این امر در همه جای استان پاسخگو نیست و باید بررسی کارشناسی درستی در این خصوص انجام شود و مردم ما بدانند دولت در خصوص آرد آزاد هم یارانه پرداخت می کند و بار مالی برای آن دارد.

مدیر کل غله استان گیلان اعلام کرد: نانوایانی که در حادثه سیل شهریور ماه سال جاری دچار زیان شدند و آرد آنها از بین رفته است، جبران خسارت خواهند شد.

وی گفت: در خصوص جانمایی نانوایی ها و تعداد آنها باید مدیریت درستی صورت گیرد، زیرا هر نانوایی باید تعداد ۹۰۰ نفر را پوشش دهد و تعداد زیاد نانوایی باعث خواهد شد هم هدر رفت نان زیاد شود و هم اینکه درآمد نانوایان کم شود.

اسدی تاکید کرد: با توجه به مسافر پذیر بودن شهرستان آستارا به مردم و نانوایان این اطمینان را می دهیم هیچ کمبود آردی وجود ندارد و همه نیازهای آنان را تامین خواهیم کرد.

در ادامه همایش معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری آستارا گفت: این شهرستان ۱۰۰ هزار نفری، تعداد ۲۱۹ نانوایی دارد که کم شدن سهمیه آرد آنها در بعضی مواقع مردم را دچار مشکل می کند.

"محمد کرم زادگان" افزود: افزایش نیافتن قیمت نان در سال جاری و بالا رفتن قیمت اجاره بها و خمیر مایه باعث بروز مشکلاتی برای نانوایان شده که امیدواریم با تصمیمات درست و به موقع شاهد رفع آنها باشیم.

وی اظهارداشت: امروز در هفته پدافند غیر عامل مانور پخت نان با سوخت های دوم و سوم یعنی گازوئیل و موتور برق انجام دادیم که نانوایان با بهترین شکل همکاری و همیاری کردند.

در ادامه این همایش رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان آستارا نکاتی را در خصوص مشکلات و کاستی های خبازان ارائه کرد، همچنین کلاس آموزش نرم افزار و سامانه "نانی نو" و دیگر مسائل فنی و مدیریتی که لازمه کار خبازان بود ارائه شد.