یزد- ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: یکی از مشکلاتی که در استان با آن مواجه هستیم این است که سرانه مصرف استفاده کشاورزان از کودهای شیمیایی از متوسط کشوری بالاتر است و این مطلوب نیست .

به گزارش ایرنا "محمد علی حاتمی زاده" روز چهارشنبه در حاشیه همایش یکروزه آموزشی و ترویجی و معرفی سبدکودی شرکت های خدمات حمایتی کشور در یزد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون اشاره به میزان مصرف استفاده کشاورزان استان از کودهای شیمیایی افزود: کشاورزان باید براساس آزمون کود و نیاز گیاه ، کود مصرف کنند.

وی تصریح کرد: یکی فاکتور مهم در تولید و عملکرد افزایش محصولات کشاورزی اعم از زارعی ، باغی و گلخانه ای توجه به مواد کودی و تغذیه گیاه است.

توزیع سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار تن کود یارانه ای در بین کشاورزان

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد افزود: سالانه بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تن کود شیمیایی بین کشاورزان استان توزیع می شود که عمده این کودها" ازته "است.

وی اظهار کرد: توزیع کودهای یارانه ای توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزان انجام و برای کشاورزان حواله صادر می شود ، اما برخی از مواد کودی توسط شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی بصورت غیریارانه ای تامین می شود که این شرکت با شرکت های خدمات حمایتی وزارت کشاورزی تفاهم نامه داشته و شماره ثبت کودی مورد تایید موسسه خاک و آب را دارند.

حاتمی زاده به کشاورزان تاکید کرد: برای تهیه مواد کودی حتما از شرکت های که دارای شماره ثبت کودی هستند ، محصول مورد نیاز خود را تامین کردند و شرکت هایی که شماره ثبتی ندارند، مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی نیستند.

بیشترین تعداد کارخانه تولید کودهای شیمیایی در استان یزد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: این استان یکی از استانهایی است که بیشترین کارخانه تولید و فرآوری محصولات مواد کودی در کشور را دارد و محصولات این شرکت ها علاوه بر مصرف داخلی به خارج از کشور صادر می شود.

۶۰ کارگزار تامین نهاده های کشاورزی در استان یزد فعال است.

همایش یکروزه آموزشی و ترویجی و معرفی سبدکودی شرکت های خدمات حمایتی کشوربا هدف معرفی ظرفیت کشور در تولید و خودکفایی کودهای کشاورزی و حمایت از تولیدکنندگان دانش‌بنیان داخلی ، حذف دست دلالان و واسطه‌ها و توزیع مستقیم کود توسط تولیدکننده برای مصرف‌کننده و یا کشاورز امروز در یزد برگزار شد.

سطح کل اراضی زیر کشت استان یزد ۱۱۰ هزار و ۷۱۵ هکتار است که از این میزان ۲۵ درصد محصولات زارعی و ۷۳ درصد محصولات باغی و ۲ درصد را نیز گلخانه ها تشکیل می دهد.