لندن - ایرنا - سخنگوی نخست وزیر انگلیس درباره موضع این کشور نسبت به سخنان جنجالی دبیرکل سازمان ملل متحد پیرامون اشغال‌ فلسطین و جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی بعنوان عامل اصلی تداوم درگیری‌ها در منطقه مدعی شد که دولت لندن با این تفسیر موافق نیست. او همچنین عنوان کرد که اسناد ادعایی درباره غیر اسرائیلی بودن حمله به بیمارستان غزه قابل انتشار نیست.

سخنگوی ریشی سوناک این مطلب را در نشست توجیهی با خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی مستقر در انگلیس، در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا مطرح کرد و گفت: ما با تفسیر دبیرکل سازمان ملل متحد موافق نیستیم و معتقدیم که حملات وحشیانه حماس هیچ توجیهی ندارد.

او در پاسخ به این سووال که آیا دولت لندن از درخواست رژیم صهیونیستی برای کناره‌گیری آنتونیو گوترش از مقام دبیرکلی سازمان ملل متحد حمایت می‌کند، پاسخ روشنی ارائه نداد و عنوان کرد که دولت لندن درباره واکنش‌های اسرائیل اظهارنظر نمی‌کند.

وی بدون پاسخ به محتوای سووال، ادعا کرد: همان طور که گفتم حملات وحشیانه و تروریستی حماس قابل توجیه نیست. در عین حال یک بحران انسانی جدی در غزه جریان دارد و ما به کار با سازمان ملل متحد و دبیرکل آن در این زمینه ادامه می‌دهیم.

دبیرکل سازمان ملل سه‌شنبه گذشته همزمان با هجدهمین روز از درگیری ها میان گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل، طی سخنانی در نشست شورای امنیت، تاکید کرد: «حملات حماس بی‌دلیل انجام نگرفته است و هیچ طرفی در یک نزاع مسلحانه فراتر از قوانین بین‌المللی بشردوستانه نیست».

گوترش در این نشست هشدار داد: وضعیت خاورمیانه به صورت ساعتی وخیم تر می شود. جنگ در غزه بیداد می کند و خطر گسترش آن در سراسر منطقه وجود دارد. تفرقه و اختلاف جوامع را نابود می کند. تنش یک تهدید است. با این حال، اصل احترام و حمایت از غیرنظامیان باید رعایت شود.

دبیرکل سازمان ملل گفت: «من اقدامات وحشتناک و بی‌سابقه هفتم اکتبر حماس در اسرائیل را به صراحت محکوم کرده‌ام. هیچ چیز نمی تواند قتل عمدی، مجروح کردن و ربودن غیرنظامیان یا شلیک راکت را توجیه کند. با همه گروگان ها باید رفتاری انسانی کرد و آنها بلافاصله و بدون قید و شرط آزاد شوند».

اما آنچه باعث خشم اسرائیلی ها شد، این بخش از اظهارات گوترش بود که تصریح کرد: «مهم است که بدانیم حملات حماس در خلاء و ناگهانی رخ نداده است. مردم فلسطین ۵۶ سال در معرض اشغال خفه کننده قرار گرفته اند. سرزمین آنها به طور پیوسته توسط شهرک ها بلعیده و گرفتار خشونت شده است. اقتصاد آنها خفه شده؛ مردم آنها آواره و خانه هایشان ویران شده است. امید آنها به یک راه حل سیاسی برای حل مشکلات آنها نابود شده است».

گوترش تاکید کرد: «اما نارضایتی مردم فلسطین نمی تواند حملات وحشتناک حماس را توجیه کند. این حملات وحشتناک نمی تواند مجازات دسته جمعی مردم فلسطین را توجیه کند. جنگ ها قانون دارند. ما باید از همه طرف ها بخواهیم که به تعهدات خود در چارچوب بین المللی پایبند باشند و به آنها احترام بگذارند. در اجرای عملیات نظامی مراقب باشند تا از جان غیرنظامیان محافظت کنند و به بیمارستان ها احترام بگذارند و از آنها محافظت کنند و از حمله به تاسیسات سازمان ملل که به بیش از ۶۰۰ هزار نفر فلسطینی پناه داده اند احترام بگذارند».

بلافاصله پس از این سخنان گوترش درباره دلایل عملیات حماس در هفتم اکتبر، الی کوهن وزیر خارجه رژیم اسرائیل نیز در نشست امنیت درباره غزه در سخنانی شدید اللحن علیه گوترش خطاب به وی گفت: «آقای دبیرکل شما در چه دنیایی زندگی می کنید؟ قطعا این دنیای ما نیست».

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با طرح این ادعا که اسرائیل در این جنگ با نابودی حماس، «پیروز» خواهد شد، گفت: «مخالف برقراری آتش‌بس با کسانی هستیم که برای کشتن اسرائیلی‌ها قسم خورده‌اند. ما آغازگر نبودیم و این جنگ بر ما تحمیل شده است».

وزیر خارجه اسرائیل در واکنش شدید به موضع دبیرکل سازمان ملل متحد درباره غزه گفت که در اعتراض به این موضع دبیرکل سازمان ملل، با گوترش دیدار نخواهد کرد.

در همین حال، گلیعاد اردان سفیر و نماینده اسرائیل مدعی شد که گوترش «شایستگی رهبری و دبیرکلی سازمان ملل را ندارد و باید به سرعت استعفا دهد». وی ادعا کرد: «گفت‌وگو با این افراد که با عاملان جنایات علیه «اسرائیلی‌ها» همدردی می‌کنند، هیچ فایده‌ای ندارد.»

حمایت تمام قد لندن از تل‌آویو/خط قرمزی برای محکوم کردن رژیم صهیونیستی وجود ندارد

سخنگوی ریشی سوناک در پاسخ به سووال دیگر خبرنگار ایرنا که آیا دولت انگلیس خط قرمزی را برای محکوم کردن رژیم صهیونیستی جریان حملات این رژیم به غزه تعریف کرده است، اینگونه ادعا کرد: «ما به کار نزدیک با اسرائیل ادامه می‌دهیم تا مطابق با قوانین بین‌المللی بشردوستانه رفتار کند؛ چیزی ما که از همه طرف‌های درگیر در این مناقشه انتظار داریم به ان احترام بگذارند.»

او همچنین عنوان کرد که دولت لندن، برقراری آتش‌بس را به نفع حماس می‌داند و از این طرح در شرایط موجود حمایت نمی‌کند.

این درحالیست که سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری بین المللی در پی بحران انسانی در غزه، خواستار آتش‌بس فوری در این منطقه هستند. اتحادیه اروپا نیز به رغم حمایت از رژیم صهیونیستی، نسبت به تحرکات غیرقانونی این رژیم در غزه هشدار داده است.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه گذشته در حاشیه نشست شورای وزیران امور خارجه تصریح کرد که آنچه حق دفاع اسرائیل از خود خوانده می‌شود حد و مرزی دارد و محاصره مردم غزه خلاف قوانین بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه «قطع آب و برق و فشار بر غیرنظامیان برای ترک منازلشان خلاف قوانین بین المللی است»، خاطر نشان کرد: چنین هنجارهایی صرف نظر از هویت قربانی یا مجرم اعمال می شود.

لندن، اسناد ادعایی درباره غیراسرائیلی بودن حمله به بیمارستان غزه را منتشر نمی‌کند.

سخنگوی نخست وزیر انگلیس در پاسخ به سووال یکی از خبرنگاران حاضر درجلسه درباره محتوای اسناد ادعایی دولت لندن مبنی بر غیر اسرائیلی بودن موشکی که هفته پیش به بیمارستان المعمدانی غزه اصابت کرد و به موجب آن افزون بر هزار شهید فلسطینی برجای گذاشت، گفت: همانطور که نخست وزیر اشاره کرد یافته‌های آژانس‌های اطلاعاتی ما نشان می‌دهد که انفجار بیمارستان ناشی از موشکی بوده که از داخل غزه به سمت اسرائیل شلیک شده است. اما ما طبق رویه‌های مرسوم یافته‌های اطلاعاتی‌مان را بلحاظ ماهیت محرمانه بودن آن، منتشر نمی‌کنیم.

به گزارش ایرنا، اشغالگران صهیونیست هفته پیش در اقدامی جنایتکارانه با بمباران بیمارستان «المعمدانی» غزه بیش از یک‌هزار فلسطینی از جمله صدها کودک را به شهادت رساندند. این اقدام وحشیانه با محکومیت گسترده از سوی کشورهای اسلامی مواجه شد اما دولت‌های غربی در تداوم حمایت تمام قد از رژیم صهیونیستی، روایت تحریف شده این رژیم را تائید کردند.

رژیم صهیونیستی ساعاتی پس از این حادثه هولناک، مسوولیت پرتاب این موشک را به جنبش جهاد اسلامی نسبت داد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در یک شوی تبلیغاتی، مدعی شد: یک موشک عمل نکرده جهاد اسلامی از منطقه‌ای نزدیک به بیمارستان اصابت و حماس هم از آن سوء استفاده کرده است.

ریشی سوناک هم دوشنبه گذشته طی سخنانی در پارلمان انگلیس بر دورغ‌پردازی‌های رژیم صهیونیستی مهر تائید زد و مدعی شد: «بر اساس تحلیل عمیق کارشناسان اطلاعاتی و تسلیحاتی ما، دولت بریتانیا به این نتیجه رسیده است که این انفجار احتمالاً ناشی از پرتاب موشک یا بخشی از موشکی بوده که از داخل غزه به سمت اسرائیل پرتاب شده است.»

نخست وزیر انگلیس بر همین اساس ادعا کرد: «گزارش نادرست این حادثه تأثیری منفی در منطقه از جمله بر تلاش‌های دیپلماتیک حیاتی ایالات متحده و تنش‌ها در داخل کشور داشته است.»

این درحالی است که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که اشغالگران با ارائه روایت دروغ و ترویج آن از طریق پروپاگاندا رسوا شده‌اند و تلاش بیهوده‌ای برای فرار از ارتکاب کشتار بیمارستان المعمدانی صورت می‌دهند.

حماس تصریح کرد: اشغالگران فاشیست که بیش از چند روایت درباره کشتار از زمان وقوع آن در ساعات اولیه کرده‌اند، مسوول مستقیم این کشتار هستند. آنها مسوول مستقیم کشتاری هستند که به طور مستقیم با قدرت آتش آمریکایی که فقط اشغالگران آن را در اختیار دارند، رخ داده است.

به گزارش ایرنا، نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با ۷ اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه جانبه و بی نظیری با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز کردند و ضربات سنگینی به پیکر رژیم اشغالگر صهیونیستی وارد نمودند.

ارتش رژیم صهیونیستی که توان مقابله با رزمندگان مقاومت را ندارد از همان ابتدای عملیات در جنایتی آشکار اقدام به بمباران بی وقفه مناطق مسکونی، بیمارستان ها و مراکز دینی و مدارس غزه کرده است. بر اساس گزارش وزارت بهداشت فلسطین آخرین طی ۱۹ روز جنایت این رژیم در غزه، نزدیک به ۶ هزار نفر شهید و ۱۶ هزار نفر هم مجروج شده‌اند.