تهران- ایرنا- بازنگری در شیوه کسب‌وکار حوزه آموزش جهاد دانشگاهی در نشست هم اندیشی روسای واحدهای سازمانی مراکز علمی- کاربردی این نهاد مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، امروز (پنجشنبه) نشست هم اندیشی روسای واحدهای سازمانی و مراکز علمی- کاربردی جهاددانشگاهی در راستای بررسی مسائل مراکز علمی- کاربردی با حضور «حسن مسلمی نائینی» رییس جهاد دانشگاهی، «محمدمحسن غفوریان» معاون آموزش و کارآفرینی، «مهدی باصولی» سرپرست موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی و روسای واحدهای جهاددانشگاهی و مراکز علمی کاربردی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

رییس جهاددانشگاهی با تسلیت شهادت مردم فلسطین، ابراز امیدواری کرد به‌زودی ریشه اسرائیل، این غده سرطانی کنده شود.

مسلمی نائینی در ادامه با اشاره به وضعیت فعالیت مراکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی، بیان‌داشت: به فکر ایجاد تغییراتی در مراکز علمی کاربردی هستیم تا به بهترین نحو از این مراکز استفاده شود.

رییس جهاد دانشگاهی به برگزاری دوره‌های آموزشی فاخر توسط این نهاد تاکید کرد و گفت: در برگزاری دوره های آموزشی باید نیاز جامعه در نظر گرفته شود.

وی همچنین به تکمیل پروژه های نیمه تمام اشاره کرد و گفت: باید ضمن تکمیل پروژه های نیمه تمام، از سرمایه انسانی و سایر منابع استفاده مفیدی انجام شود.

بازنگری در مدل کسب و کار حوزه آموزش جهاددانشگاهی

در ادامه معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی با اشاره به اصل پیدایش حوزه آموزش جهاددانشگاهی، گفت: اصل پیدایش حوزه آموزش جهاددانشگاهی در دهه ۷۰ نیاز این نهاد به کار توسعه‌ای بود که این کار هم نیاز به تأمین منابع و اعتبارات داشت.

غفوریان افزود: هدف گذاری اولیه در آن سال‌ها خوب و حساب شده انجام شد. ایامی بود که هم حوزه آموزش عالی در کشور ظرفیت بسیار خوبی برای فعالیت داشت و هم جهاددانشگاهی دارای توانمندی خوبی در این زمینه بود. آموزش‌های علمی کاربردی و آموزش‌های مهارتی کوتاه مدت براساس مدلی که آن سال‌ها طراحی شد تصمیم درستی بود که تا سال‌ها بازدهی مثبت آن را در جهاددانشگاهی شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از زیرساخت‌هایی که در واحدهای جهاددانشگاهی ایجاد شده است، حاصل فعالیت حوزه آموزش عالی و علمی کاربردی است که در این سال‌ها به ثمر نشست.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی ادامه‌داد: از یک زمانی به بعد، جهت اتفاقات در حوزه اقتصاد آموزش عالی در کشور، ورود دانشجویان و جایگاه دانشجویان تغییر کرد که این نشان دهنده آن است که به یک بازنگری در مدل کسب و کار حوزه آموزش جهاد دانشگاهی نیاز داریم که این موضوع فقط برای حوزه علمی کاربردی نیست و تک محصولی در واحدها تهدید بزرگی است.

بازآفرینی نظام آموزش عالی جهاددانشگاهی

در ادامه، سرپرست موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی به ارائه گزارشی از بازآفرینی نظام آموزش عالی این نهاد با تاکید بر وضعیت مراکز علمی کاربردی پرداخت و گفت: در جلسه ای با معاون آموزش و کارآفرینی و معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی، موضوعاتی همچون تعیین تکلیف مراکز علمی کاربردی در دو مرحله براساس تعداد دانشجویان فعلی، تدوین دوره توانمندسازی اعضای مراکز علمی کاربردی توسط معاونت آموزش و کارآفرینی، استفاده از ظرفیت مدرسان مراکز در دوره‌های کوتاه مدت با ایجاد سامانه اطلاعاتی توسط معاونت آموزش و کارآفرینی مطرح شد.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به طراحی نظام جایگزین در این مراکز گفت: بررسی مقدماتی موضوع، تشکیل تیم کارشناسی، مذاکره با بخش‌های مختلف وزارت علوم و تدوین مدل اولیه برای هر دو نظام از برنامه‌های این نظام جایگزین است.

در ادامه این وبینار روسای واحدها و روسا و سرپرستان مراکز علمی- کاربردی به بیان سؤالات و دیدگاه و نظرات خود پرداختند.