ساری- ایرنا- بخشی از طاق پُل تاریخی ۳۰۰ ساله محمد حسن خان بابل در چشمه دوم آن بر اثر برخورد خودروهای نیمه سنگین تخریب و فرو ریخت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تردد از روی پُل تاریخی محمد حسن خان بابل پس از کش و قوس های فراوان از سال ۱۳۹۵ ممنوع شد، اما تردد خودرو های سبک و نیمه سنگین از زیر این پل تاریخی همچنان ادامه دارد، و در روزهای اخیر یک خودروی نیمه سنگین که حامل بار بود به بخشی از طاق برخورد و این بنای تاریخی در چشمه دوم ریزش کرد و در همان محدوده بر روی سازه پل شکاف ایجاد شد.

۲۵ مهرماه امسال بود که تعدادی از رانندگان خودروهای سنگین با کنار گذاشتن سازه های بتنی زیر پُل دوباره تردد را آغاز کرده بودند، که با ورود فرماندار بابل سازه های بتنی به زیر پُل برگشت و تردد خودروهای سنگین ممنوع شد، اما در حال حاضر تردد خودروهای سبک و نیمه سنگین از زیر پُل تاریخی ادمه دارد، و این تردد در حالی انجام می شود که مسوولان میراث فرهنگی مازندران اعلام کردند طی نامه ای به شهرداری بابل اعلام شد تردد تمامی خودروهای سبک و سنگین از زیر پُل ۳۰۰ ساله محمد حسن خان ممنوع است و زمینه تخریب بیشتر این بنای فاخر را فراهم می کند.

مسوولان مدیریت شهری بابل طی بازدیدی که از بخش تخریب شده این بنای تاریخی داشتند اعلام کردند طرح جاده جایگزین در محدوده این پُل در دست بررسی است اما نیازمند تعامل و همکاری چند دستگاه دولتی هستیم.

تردد خودروهای سبک و سنگین ممنوع

معاون میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی استان مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: تردد تمامی خودروهای سبک و سنگین از زیر پُل تاریخی محمد حسن خان بابل ممنوع است.

محسن باستانی با اشاره به اینکه طی نامه ای این مطلب را به شهرداری بابل اعلام کردیم که تردد خودروهای سبک و سنگین از زیر پُل تاریخی خطرآفرین است، بیان داشت: برای حفظ این بنای تاریخی باید یک جاده جایگزین جدید در این محدوده تعریف شود تا این بنای ارزشمند بیش از این تخریب نشود.

این مقام مسوول ادامه داد: با استفاده از ظرفیت استانی و شهرستانی باید بخش تخریب شده پُل را مرمت کنیم تا شدت تخریب و شکاف ایجاد شده بیشتر نشود.

جاده جایگزین در دست بررسی

رییس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر بابل که امروز پنجشنبه به همراه معاون عمرانی شهرداری بابل از بخش تخریب شده پُل تاریخی بازدید داشتند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: با تلاش های زیاد تردد خودروهای سنگین را در زیر پُل تاریخی محمد حسن خان بابل ممنوع کردیم.

کمیل هاشمی با بیان این که عده ای سودجو به خاطر استفاده خودروهای سنگین، از زیر این پُل سازه‌های بتنی را جابجا و دوباره از زیر آن تردد می‌کنند، اضافه کرد: برای حل ریشه‌ای مشکل چند طرح در دست بررسی داریم که بازگشایی جاده جایگزین در محدوده پُل یکی از آنها است.

وی اظهار داشت: برای ساماندهی محدوده پُل تاریخی محمد حسن خان به همکاری و کمک چند دستگاه دولتی نیازمند هستیم تا بتوانیم این بنای تاریخی را از خطر تخریب حفظ و تردد تمامی خودرهای سبک و سنگین را ممنوع کنیم.

این پُل ۳۰۰ ساله حدود نیم قرن پیش با ثبت نامش در فهرست آثار ملی به شماره ۱۴۱۴ به سن بازنشستگی رسیده بود، ولی به علت نبود پُل جایگزین مناسب زیر بار ترافیک باقی ماند.

این پُل تاریخی که از گذشته های دور شهر بابل را به جنوب این شهرستان در بخش بندپی شرقی، بندپی غربی و گتاب متصل می کرد و در یک مقطعی از تاریخ عبور احشام از روی این پُل انجام می شد، میراث فرهنگی با قرار دادن نماد از تندیس کوچ دامداران بر روی این پُل فضای خاصی را ایجاد کرده که احتمال فروپاشی این بنای تاریخی و پایان خاطره بازی روستانشینان جنوب بابل با این بنا هر روز برنگرانی آنها می افزاید.

تاریخ نویسان هزینه ساخت این پل را که تا سال ۱۳۴۳ تنها راه ارتباطی بابل به بندپی، آمل، تهران و روستاهای جنوب و جنوب غربی شهرستان بود، ۱۲۰ هزار ریال ذکر کرده اند. پُل محمدحسن خان با ۱۴۰ متر طول و ۶ متر عرض، دارای ۶ چشمه یا طاق اصلی و ۲ چشمه فرعی است و ارتفاع آن از بستر رودخانه ۱۱ متر است.

این پُل به سبک پُل های دوران صفوی و در اواخر دوران افشاریه ساخته شده است و از ویژگی های مهم آن استفاده از سفیده تخم مرغ و ساروج در ساختش است. پل تاریخی محمد حسن خان قاجار یک بار در زمان پهلوی اول ترمیم شد و در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۴۱۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. این پل ۳۰۰ ساله حدود نیم قرن پیش با ثبت نامش در فهرست آثار ملی به شماره ۱۴۱۴ به سن بازنشستگی رسیده بود، ولی به علت نبود پل جایگزین مناسب زیر بار ترافیک باقی ماند. عبور و مرور ماشین بر روی پل محمدحسن خان پس از بهره برداری از پُل سومی با همین نام در جوار آن در سال گذشته ممنوع شد.