بجنورد- ایرنا- ایجاد فضایی سرشار از شور و نشاط، ارزشمندترین ارمغان جشنواره ای است که با عنوان "طلایه داران شکوه ایران" در بجنورد با هدف معرفی توانمندی‌های فرهنگی خراسان شمالی در حال برگزاری است.

به گزارش ایرنا، غروب روز جمعه است و برای فرار از این حال و هوای دلگیر راهی جشنواره ای به نام "طلایه داران شکوه ایران" می شویم.

محل برگزاری این جشنواره فرهنگسرای شهروند بجنورد است و به محض ورود به خیابان محل برگزاری مراسم، با حجم زیاد خودروهای سواری و نبود جای پارک مواجه می شویم.

در این میان بیشتر خودروها نیز در خیابان ها، کوچه های اطراف و منتهی به مکان برگزاری پارک می شدند و جا پارک پیدان کردن در نزدیکی جشنواره موفقیت بزرگی به حساب می آمد.

حضور پرشور جمعیت مرا غافلگیر کرد و چند وقتی بود که چنین استقبال پرشوری از جشنواره ها را ندیده بودم، همه آمده بودند، پیر و جوان، زن و مرد، کودک و نوجوان و ورزشکار و کسبه.

در بدو ورود به محل این رخداد فرهنگی با غرفه های سوغات استان های روبرو می شویم که غرفه دارانش با پوشش محلی زیبای خود رنگ و لعابی به این جشنواره بخشیده و کام مهمانان را با شیرینی های محلی شیرین می کردند.

هر منطقه ای از خراسان شمالی بهترین سوغات خود را عرضه کرده، سوغات هایی که معرف بخشی از هنر و فرهنگ آن قومیت است.

در قسمت دیگر فرهنگسرای شهروند، سیاه چادرهای عشایر برپاست، چادرهایی که زنان و مردان عشایر ظرفیت های فرهنگی خود را با لباس های زیبای محلی، تولیدات صنعتی و پخت نان و آش به نمایش می گذارند.

شاید این جشنواره با هدف معرفی توانمندی‌های گردشگری، فرهنگی و صنایع دستی خراسان شمالی در حال برگزاری است اما انگار جنبه ایجاد شادی و نشاط اجتماعی از جنبه اصلی آن پیشی گرفته بود به گونه ای که توانست به راحتی لبخند شادی و نشاط را بر لب های اقشار و گروه های سنی مختلف مردم بنشاند.

نمایش ظرفیت های فرهنگی خراسان شمالی

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان‌شمالی می گوید: در این جشنواره ۲۰ غرفه برپاست و تلاش داریم تا در این رویداد ظرفیت های خراسان شمالی معرفی شود.

وی ادامه می دهد: در این غرفه ها بانوان، صنعتگران و هنرمندان استان تولیدات خود در زمینه های مختلف را عرضه می کنند، همچنین صنایع دستی و سوغات مختلف استان در این غرفه ها عرضه می شود.

خاکشور با بیان اینکه سبک زندگی عشایر استان هم در سیاه چادرها به مردم معرفی می شود، می گوید: گروه های هنری و آیینی استان هم در این جشنواره با اجرای برنامه های مختلف حضور دارند.

خاکشور، اسب اصیل ترکمن را از ظرفیت های اقتصادی استان عنوان می کند و بیان می کند: در این جشنواره فضایی برای بازدید مردم از اسب ترکمن در نظر گرفته شده است و علاقمندان می توانند نسبت به خرید اسب اقدام کنند.

وی تصریح می کند: این استان خواستگاه اسب اصیل ترکمن و اصلی ترین ذخیره گاه های ژنتیکی اسب ترکمـن است که باید تلاش کنیم تا این ظرفیت معرفی شده و زمینه های توسعه و رونق اقتصادی بویژه در شهرستان مرزی راز و جرگلان فراهم شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان‌شمالی برگزاری بازی های بومی و محلی را از دیگر برنامه های جانبی این جشنواره عنوان و می گوید: برای این جشنواره پنج میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

خاکشور تصریح می کند: برگزاری این جشنواره گامی برای معرفی استان و کمک به رونق اقتصادی مردم منظقه است و تلاش داریم تا برگزاری این رویداد در خراسان شمالی تداوم یابد.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.