به گزارش ایرنا، کارشناسان معتقدند که نبود جایگاه سوخت، متنوع نبودن مقاصد پروازی و ساعت پرواز (کلاله به تهران) از عوامل اصلی در استقبال کمرنگ ساکنان شرق استان گلستان از فرودگاه شهدای کلاله و غیرفعال شدن آن از حدود ۶ سال پیش تاکنون بوده است.
نظر به اهمیت فرودگاه کلاله و ضرورت استفاده بهینه از این ظرفیت با پیگیری مسوولان ارشد گلستان، موضوع مورد توجه دولت سیزدهم قرار گرفت و در جریان سفر دور نخست رییس دولت و برخی اعضای کابینه به این استان شمالی در ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ مصوب شد تا جایگاه سوخت این فرودگاه با اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریال احداث شود.
مسوولان گلستان برای اجرایی کردن این مصوبه، همزمان با بزرگداشت هفته دولت و در روز ۶ شهریور ۱۴۰۱ مراسم کلنگ زنی احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله را با حضور استاندار، مدیرکل فرودگاههای استان، فرماندار، ائمه جمعه و مدیران این شهرستان و نماینده مردم مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوهتپه در مجلس شورای اسلامی برگزار کردند.
مدیرکل فرودگاههای گلستان در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث جایگاه سوخت فرودگاه شهدای کلاله گفته بود که این پروژه در زمینی به مساحت سه هزار و ۶۰۰ مترمربع و با هزینه اولیه ۴۵۰ میلیارد ریال احداث میشود.
علی متانت بابیان اینکه ۲۵۰ میلیارد ریال از هزینه ساخت این جایگاه سوخت توسط شرکت فرودگاههای کشور و ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر آن توسط وزارت نفت تامین خواهد شد، افزوده بود: جایگاه سوخت فرودگاه شهدای کلاله شامل ابنیه، سایبان، واحدهای سوخترسان و ۲ مخزن ۹۰ هزار لیتری است که تلاش میکنیم در کمترین زمان ممکن آنرا احداث کرده و به بهرهبرداری برسانیم.
با گذشت افزون بر ۱۴ ماه از این آیین و بنابر آنچه که متولیان آنرا مشکلات فنی خواندند، هنوز خبری از احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله نیست، جایگاهی که به اعتقاد کارشناسان و مسوولان گلستان از جمله معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مهمترین حلقه مفقوده جهت بهرهوری مطلوب از این فرودگاه به شمار میرود.
سیدمهدی مهیایی هشت خرداد امسال و در حاشیه بازدید میدانی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی کشور، برخی مدیران کل گلستان و مدیران شهرستانی از فرودگاه شهدای کلاله، از برطرف شدن مشکلات فنی احداث جایگاه سوخت این فرودگاه خبر داده بود.
وی اظهارداشت: عملیات اجرایی احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله با اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریال مصوب و تخصیصی از محل مصوبات سفر رییس جمهور به این استان توسط شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی وزارت نفت انجام خواهد شد.
مهیایی یادآور شد: جایگاه سوخت این فرودگاه در واقع حلقه مفقودهای بود که دولت سیزدهم در سفر اول خود به گلستان ۴۵۰ میلیارد ریال برای این پروژه به تصویب رساند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان افزود: این مصوبه و آغاز عملیات اجرایی ساخت آن در واقع امیدها را برای رونق مجدد یکی از مهمترین ناوگانهای عمومی در حوزه مسافر و بار در شرق استان گلستان را زنده کرد.
مهیایی تصریح کرد: این فرودگاه به دلیل همجواری و مسافت کوتاه تا پارک ملی گلستان، موقعیت حساس و خوبی به لحاظ ژئوپولیتیک و جغرافیایی نیز دارد.
وی بیان کرد: احداث جایگاه سوخت در واقع میتواند شرایط استقرار حداقل یک فروند بالگرد اطفای حریق را در باند فرودگاه برای تسریع در امدادرسانی و کمک در حوادث طبیعی مترقبه و غیرمترقبه به خصوص در زمان آتشسوزیهای احتمالی پارک ملی گلستان فراهم آورد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان ادامه داد: جایگاه سوخت این فرودگاه شامل ابنیه، سایهبان، واحدهای سوخت رسان و مخازن است و تلاش داریم در کمترین زمان ممکن این جایگاه احداث و به بهرهبرداری برسد.
مهیایی افزود: مشکلات فنی در اجرای جایگاه سوخت فرودگاه بررسی و رفع شده و به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی آن با همان اعتبار مصوب تخصیصی توسط شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی وزارت نفت خواهیم بود.
وی اضافه کرد: مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال از این اعتبار توسط شرکت فرودگاههای کشور و ۲۰۰ میلیارد ریال آن توسط شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران تامین خواهد شد.
دستور وزیر راه برای تسریع در ساخت جایگاه سوخت فرودگاه کلاله
استاندار گلستان هم که سوم مرداد امسال به اتفاق مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، نشستی با وزیر راه و شهرسازی داشت، از دستور وزیر برای تسریع در ساخت جایگاه سوخت فرودگاه کلاله خبر داده بود.
در این نشست مقرر شد احداث مخزن سوخت فرودگاه کلاله بهصورت مشترک توسط وزارت راه و شهرسازی با محوریت شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و شرکت نفت، عملیاتی و اجرایی شود.
نماینده عالی دولت در گلستان ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ هم که به کلاله سفر کرده و بازدیدی از فرودگاه این شهرستان داشت، گفته بود: فرودگاه کلاله میتواند به یک محل ترانزیت در شرق استان تبدیل شود.
زنگانه بابیان اینکه زیرساختهای ارتباطی لازمه ابتدایی برای پیشرفت و توسعه است، افزوده بود: شهرستان کلاله با دارا بودن فرودگاه به مهمترین اصل، مجهز است و باید با برنامهریزی و استفاده بهینه از این ظرفیت به توسعه شرق گلستان دست یافت.
وی اظهارداشت: با تجهیز فرودگاه کلاله به جایگاه سوخت برای استفاده پروازهای عبوری، این مکان میتواند با تامین سوخت برخی پروازها که مسیرهای طولانی را طی میکنند، به یک محل ترانزیت در شرق گلستان تبدیل شود.
به گفته استاندار گلستان، فرودگاه کلاله که نیمی از جمعیت قریب به ۲ میلیون نفری استان را پوشش میدهد و باتوجه به حُسن همجواری با استان خراسان شمالی، ظرفیت بیبدیلی را در خود جای داده که میتوان با تمرکز و ارائه راهکار اصولی، بهرهبرداری مناسبی از آن کرد.
احداث جایگاه سوخت در مرحله نشر آگاهی منقاصه است
مدیرکل فرودگاههای استان گلستان هم با اشاره به اهمیت احداث تاسیسات سوختگیری در فرودگاه شهدای کلاله به خبرنگار ایرنا گفت: با پیگیریهای انجام شده هم اکنون آگاهی مناقصه ساخت این پروژه توسط شرکت پخش فرآوردههای نفتی ایران در روزنامههای سراسری انجام شده و طی روزهای آینده و پس از مشخص شدن برنده و پیمانکار، عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.
علی متانت افزود: احداث تاسیسات سوختگیری فرودگاه کلاله از نیازهای ضروری این فرودگاه است که باید در سنوات گذشته انجام میشد اما در دولت انقلابی سیزدهم این موضوع در دستور کار قرار گرفت.
وی اضافه کرد: مطابق مصوبه سفر ریاست جمهوری به گلستان، برای احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله ۴۵۰ میلیارد ریال مصوب شد که ۲۵۰ میلیارد ریال آن سهم شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور و ۲۰۰ میلیارد ریال آن سهم وزارت نفت (شرکت پخش فرآوردههای نفتی)تعیین شد.
متانت بابیان اینکه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور سهم ۲۵۰ میلیارد ریالی خود را پرداخت کرده است، ابراز امیدواری کرد: با مشخص شدن پیمانکار، عملیات اجرایی این پروژه هرچه سریعتر آغاز شود.
مدیرکل فرودگاههای گلستان همچنین گفت: فرودگاه کلاله علاوه بر مسائل مسافربری، ظرفیت خوبی برای نشست و برخاست بالگردها برای امدادرسانی به حادثهدیدگان سوانح رانندگی، حوادث طبیعی و اطفای حریق جنگلهای هیرکانی شرق این استان دارد.
فرماندار کلاله هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با قدردانی از پیگیریهای استاندار گلستان و نماینده مردم این منطقه در مجلس شورای اسلامی برای احداث جایگاه سوخت در فرودگاه شهدای کلاله، گفت: در سفر ۱۳ اسفند سال ۱۴۰۰ رییس دولت مردمی و انقلابی سیزدهم و برخی اعضای هیات دولت به این استان و نظر به اهمیت موضوع، مصوبه خوبی برای احداث جایگاه سوخت فرودگاه این شهرستان تصویب کرد.
فرهاد شیبک افزود: در راستای این مصوبه ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت تاسیسات سوختگیری فرودگاه کلاله پیش بینی شد و متعاقب آن کارشناسیهای لازم برای زمین مورد نیاز و آزمایشات مرتبط با خاک این پروژه آغاز شد.
وی اضافه کرد: برای احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله حدود چهار هزار مترمربع زمین مشخص و تحویل شرکت پخش فرآوردههای نفتی ایران شد.
شیبک با اشاره به ظرفیتهای کلاله در بخشهای مختلف از جمله کشاورزی و گردشگری ادامه داد: فرودگاه کلاله مختص این شهرستان نیست بلکه ظرفیتی برای کل استان گلستان و کشور بهویژه برای صیانت از جنگلهای هیرکانی در زمان آتشسوزی به شمار میرود.
وی ابراز امیدواری کرد: با ساخت جایگاه سوخت فرودگاه شهدای کلاله، پروازهای رفت و برگشت تهران، زاهدان در کنار اورژانس هوایی و استقرار بالگرد اطفای حریق در این فرودگاه فعال شود.
به گزارش ایرنا، فرودگاه کلاله که درسال ۱۳۵۰ برای استفاده اختصاصی یکی از وابستگان رژیم طاغوت و نیز سمپاشی اراضی زراعی تحت تصرف وی در سه کیلومتری شمال غربی این شهر در زمینی به مساحت ۳۱۵ هکتار تاسیس شده بود، پس از پیروزی انقلاب همچنان کاربری هواپیماهای سمپاشی را حفظ کرد تا اینکه با صرف هزینههای میلیاردی برای ایجاد زیرساختهای پروازی آن، بار نخست در سال ۱۳۷۴ و برای دومین بار در سال ۱۳۹۱ با حضور رییس جمهوری وقت و با هدف استفاده مسافری در مسیر تهران - کلاله بازگشایی شد اما به دلیل استقبال کم رنگ مسافران، پس از مدتی کوتاه تعطیل شد.
این فرودگاه پس از یک وقفه چهار ساله و برای بار سوم ۲۸ مهر ۱۳۹۵ راهاندازی شد که با وجود کاهش ۵۰ درصدی قیمت بلیط و برخی حمایتهای دیگر، باز هم به دلیل استقبال کم رنگ مسافران در کمتر از ۲ ماه از آغاز فعالیت، مجدد با توقف پرواز ایرلاینها و تعطیلی مواجه شد.
پروازهای فرودگاه شهدای کلاله برای چهارمین بار مرداد ۹۶ از سر گرفته شد اما باز هم پس از چند ماه به سبب استقبال کم مردم و این بار به بهانه نبود جایگاه سوخت به سرنوشت دورههای قبلی گرفتار شد و از آن تاریخ به بعد فعالیت مسافری این فرودگاه متوقف گردید.
به اعتقاد کارشناسان، مسوولان محلی و مردم شرق گلستان تعطیلی چند باره فرودگاه کلاله بیشتر به سبب نامناسب بودن زمان پروازها (کلاله به تهران) و نیز کم بودن مقاصد پروازی آن بوده و همین عوامل دلیلی بر استقبال کم حدود یک میلیون نفر از اهالی ساکن هفت شهرستان واقع در شرق گلستان یعنی رامیان، آزادشهر، گنبدکاووس، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوهتپه از این فرودگاه است.
شهرستان کلاله با افزون بر ۱۳۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.