شهرکرد- ایرنا- مادرش نشسته است کنار تختی که پر از قرص و دارو است و ریز ریز گریه می‌کند،در میان گریه و ناله‌هایش می‌گوید:" سرطان پسرم را ذره ذره آب کرده است " و عکس دوران جوانی پسرش را که نشان می‌دهد که روزگاری ورزشکار بوده است.

به گزارش ایرنا، خبر ابتلای به سرطان یکی از اطرافیان، دوستان و آشنایان خاطر خانواده را مکدر می‌کند، حتی روزی اسمش در دهان نمی‌چرخید، اما زمانی که سر و کله‌اش پیدا می‌شود باید تابوی مواجه با آن شکسته شود و بیمار و اطرافیان خود را برای تحمل درد و رنجی بزرگ آماده کنند.

روزی اگر کسی به این بیماری مبتلا می‌شد خبرش مثل توپ در خانواده و در و همسایه صدا می‌کرد اما چند سالی می‌شود که دیگر این بیماری مهلک نه به بزرگ رحم می‌کند و نه به کوچک. بلکه آرام و بی‌صدا وارد زندگی افراد شده و در بیشتر موارد مبتلایان زمانی به بیماری خود پی می‌برند که تک تک سلول‌های وجودشان با این بیماری درگیر شده و رمق از زندگی آنها گرفته شده است.

آن زمان است که فرد مبتلا جلوی خانواده آب می‌شود و دیگر کاری از دست هیچ‌کس برنمی‌آید و حتی اگر در مجهزترین و پیشرفته‌ترین بیمارستان‌های دنیا هم بستری شود که البته امکان آن برای بسیاری از بیماران وجود ندارد، باز هم کاری نمی‌توان برای فرد بیمار انجام داد.

سرطان علاوه‌بر جنبه‌ پزشکی، جنبه‌های مهم روانی، اقتصادی و اجتماعی هم دارد و این غول شاخ‌دار بر شرایط جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی بیمار و خانواده‌اش تاثیر می‌گذارد و گاهی این فشار تحمیل شده موجب بحران خانوادگی می‌شود.

مشکلات سرطان از زبان نزدیکان بیمار

خانم حسینی همسر یکی از بیماران سرطانی به خبرنگار ایرنا می‌گوید: روزی سخن گفتن از سرطان برایم سخت بود و تصور نمی‌کردم یکی از عزیرانم به این بیماری مبتلا شود اما پس از تجویز پزشک و آمدن جواب آزمایش پاتولوژی و محرز شدن بیماری همسرم، برای ساعاتی دنیا برایم متوقف شد و مضطرب و نگران، از آینده ترسیدم.

وی ادامه داد: روزهای اول که بیماری همسرم مشخص شده بود از نظر روحی روزهای سختی برای خودم و خانواده‌ام بود اما با مشورت پزشک و با توجه به شرایط روحی همسرم، نگذاشتیم وی از شدت بیماری خود با خبر شود تا مبادا روحیه خود را نبازد و روند درمان وی بدون مشکل طی شود.

حسینی تصریح کرد: اکنون پس از ماه‌ها که همسرم با این بیماری مواجه است مقاوم‌تر از گذشته شده‌ایم و تلاش کرده‌ایم با حفظ روحیه خود، آرامش لازم را برای همسرم فراهم کنیم اما همچنان نسبت به آینده نگران هستیم.

وی در خصوص هزینه‌های درمان همسر خود نیز گفت: همسرم سرطان مثانه دارد و خوشبختانه در مراحل اولیه این بیماری تشخیص داده شد و چون زیر پوشش بیمه هستیم هزینه‌های درمان چندان فشاری بر خانواده وارد نکرد اما خانواده‌های بسیاری را می شناسم که زیرپوشش بیمه نیستند و یا اگر هستند هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند و از توان آنها خارج است.

این بانوی شهرکردی تصریح کرد: تجربه به ما ثابت کرد که با حفظ آرامش و اعتماد کردن به پزشک و کادر درمان می‌توان نتیجه بهتری گرفت از همین رو به خانواده‌هایی که به درد مشترک با ما گرفتار هستند توصیه می‌کنم تا می‌توانند برای بیمار فضایی شاد و به دور از تنش فراهم کنند تا مراحل درمان خیلی بهتر طی شد.

یکی دیگر از نزدیکان یک بیماران سرطانی که خواهر خود را بر اثر این بیماری از دست داد نیز در همین خصوص می‌گوید: خواهرم سرطان کبد داشت اما با وجود علائمی که گه‌گاهی با آن روبرو می‌شد به دکتر مراجعه نمی‌کرد.

وی افزود: زمانی به دکتر مراجعه کردیم که دیگر بیماری به استخوان خواهرم رسیده بود و انجام مراحل درمانی برای نجات وی بی‌فایده بود.

اکبری تصریح کرد: دکتر معالج می‌گفت اگر بیماری زودتر تشخیص داده شده بود می‌توانستیم طول عمر وی را افزایش دهیم و با شیمی‌درمانی، مانع پیشرفت سرطان شویم اما مراجعه به پزشک بسیار دیر هنگام بود.

این شهروند شهرکردی با بیان اینکه برای نجات خواهرش هزینه‌های بسیاری متحمل شده‌اند و از پزشکان متعددی کمک گرفتند، افزود: برخی داروهای خواهر به سختی در بازار پیدا می‌شد و اگر هم موفق به پیدا کردن آن می‌شدیم هزینه تامین آن بالا بود اما به هر طریقی بود این هزینه‌ها را تامین کردیم به امید اینکه خواهرم بهبود یابد اما نتیجه‌ای حاصل نشد و اکنون ما ماندیم و غم بزرگ از دست دادنش.

تشخیص زود هنگام راهکار درمان سرطان

اگر چه با وجود پیشرفت‌های علمی قرن حاضر هنوز برای درمان قطعی سرطان راهکاری ارائه نشده و سالانه افراد بسیاری جان خود را بر اثر این بیماری از دست می‌دهند اما به گفته متخصصان امر تشخیص زودهنگام این بیماری عامل موثری در درمان و جلوگیری از پیشروی این بیماری دارد.

یک فوق تخصص بیماری‌های کلیه بزرگسالان (نفرولوژی) در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه با مراجعانی در ارتباط هستم که مبتلا به سرطان کلیه و مجاری ادراری هستند تجربه نشان داده اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل درمان است.

دکتر لیلا محمودنیا افزود: سرطان‌هایی نظیر مثانه اگر زودهنگام تشخیص داده شود قابل درمان است اما اگر در بدن پیشروی کرده باشد درمان آن بسیار سخت می‌شود و در نهایت بیمار با تحمل درد و رنج فروان جان خود را از دست می‌دهد.

وی تصریح کرد: تعداد بیمارانی که در سال‌های اخیر به مطبم مراجعه کرده و مبتلا به سرطان شناخته شدند رو به افزایش است و این آمار روز به روز در حال فزونی است.

این متخصص بیماری‌های داخلی توصیه کرد تا شهروندان در هر سنی که هستند نسبت به غربالگری سرطان اقدام کنند تا چنانچه مبتلا به این بیماری است و علائمی هنوز ظاهر نشده این بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود و بتوان آن را بهتر مهار و درمان کرد.

محمودنیا سبک زندگی سالم را مهمترین عامل پیشگیری از سرطان دانست و گفت: اگر چه وراثت و ژنتیک در ابتلای افراد به سرطان موثر است اما داشتن تغذیه سالم، ورزش و دوری از سیگار و دخانیات می‌تواند عامل مهمی در پیشگیری از آن باشد.

وی یادآور شد: بی‌تحرکی، اضافه وزن، غذای ناسالم و آلودگی آب و هوا از جمله عوامل خطرآفرین در بحث ابتلا به بیماری سرطان است.

این فوق تخصص بیماری‌های کلیه بزرگسالان (نفرولوژی) در خصوص رعایت شرایط روحی بیمار نیز گفت: بهتر است بیمار از بیماری خود باخبر باشد تا بتواند در اجرای مراحل بیماری همکاری کند اما چنانچه بیمار شرایط روحی خاصی دارد بهتر است با یک روانپزشک یا روانشناس مشورت گرفته شود.

محمودنیا همچنین توصیه کرد تا اطرافیان بیمار نیز خونسردی و آرامش خود را حفظ کرده تا گام به گام زیر نظر پزشک مراحل درمانی طی شود و فضای آرام و بدون تنشی را برای بیمار فراهم کنند.

سرطان سومین عامل مرگ و میر در استان

دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری اعلام می‌کند، پس از بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های عفونی، سرطان سومین عامل اصلی و شایع مرگ ثبت شده در این استان است.

همچنین در حالی که به گفته برخی از فعالان فضای مجازی و منابع غیررسمی پزشکی، ابتلا به سرطان در این استان رو به افزایش است اما بنا بر اعلام مسوولان نرخ شیوع این بیماری در استان کمتر از میانگین کشوری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی وبهداشتی چهارمحال و بختیاری در همین خصوص می‌گوید: میزان بروز سرطان‌های خام در استان ۱۴۴.۳ در ۱۰۰ هزار نفر است که این میزان در کشور ۱۷۳.۰۸ در ۱۰۰ هزار نفر است.

علی احمدی به شایع‌ترین سرطان‌های شناسایی شده در استان نیز اشاره کرد و گفت: سرطان سینه، پوست، معده، کولورکتال و مثانه به ترتیب شایع‌ترین سرطان‌ها در استان را به خود اختصاص داده است.

وی از فعال بودن ۶ آزمایشگاه پاتولوژی دولتی در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و فارسان خبر داد و گفت: همچنین سه آزمایشگاه پاتولوژی بخش خصوصی نیز در شهرکرد فعال است.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: برنامه غربالگری سرطان برای سه سرطان شایع کولورکتال، سینه و دهانه رحم در استان به صورت رایگان در تمام مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی برای گروه هدف که جمعیت ۵۰ تا ۶۹ ساله است، انجام می‌گیرد.

احمدی همچنین توصیه کرد تا تمامی گروه‌های سنی در صورت داشتن عوامل خطر نظیر سابقه ابتلا به سرطان در خانواده، سابقه خونریزی دستگاه گوارش، کاهش بیش از ۱۰ درصد وزن در مدت ۶ ماه، بیماری‌های التهاب روده و پولیپ‌های آدنوماتوز، غربالگری سرطان کولورکتال انجام دهند.

به گفته وی، گروه هدف در غربالگری سرطان سینه، زنان گروه سنی ۳۰ تا ۶۹ ساله هستند و برای سایر گروه‌های سنی در صورت داشتن عوامل خطر نظیر سابقه ابتلا به سرطان در خانواده، کاهش بیش از ۱۰ درصد وزن بدن در مدت ۶ ماه، توده غیرطبیعی در سینه، سن قاعدگی کمتر از ۱۱ سال و سن یائسگی بالاتر از ۵۴ سال و سابقه هیپرپلازی رشد غیرمعمول سلول‌های پستان آزمایش غربالگری انجام می‌شود و غربالگری سرطان دهانه نیز برای گروه سنی ۳۰ تا ۵۹ ساله و سایر گروه‌های سنی دارای عوامل خطر انجام می‌گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه دخانیات، غذای ناسالم، الکل، چاقی و بی‌تحرکی از مهمترین دلایل شیوع و بروز سرطان است، یادآور شد: در مقابل مصرف نکردن دخانیات، استفاده از غذای سالم، حفظ وزن سالم، انجام فعالیت فیزیکی بدن، محافظت از بدن در برابر آفتاب، پرهیز از رفتارهای پرخطر، پرهیز از قرار گرفتن در محیط‌های آلوده از مهمترین راه‌های پیشگیری از سرطان به شمار می‌رود.

چتر بیمه سلامت برای ۳۷۰۰ بیمار سرطانی استان

با وجود تامین نسبی هزینه‌های دارویی و درمانی بیماران خاص از جمله بیماران سرطانی توسط بیمه‌ها، اما دولت سیزدهم مصمم شد تا با نشان‌دار کردن بیماران سرطانی و خاص بخشی از درد و رنج این بیماران را تسکین و هزینه‌های هنگفت تحمیل شده به خانواداه‌های درگیر را تقبل کند.

در چهارمحال و بختیاری از مجموع ۱۴ هزار و ۵۰۰ بیمار خاص زیر پوشش بیمه سلامت، سه هزار و ۷۰۰ بیمار سرطانی از خدمات صندوق بیماران صعب‌العلاج که از طرح‌های دولت سیزدهم به شمار می‌رود، برخوردار شده‌اند.

مدیرکل بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: حمایت از بیماران صعب‌العلاج از مهر سال گذشته به مرحله اجرا رسید و تاکنون ۱۴ هزار و ۵۰۰ بیمار خاص، صعب‌العلاج و نادر از خدمات این صندوق برخوردار و نشان‌دار شده‌اند.

علیرضا اصغرزاده ادامه داد: از مجموعه بیمه‌شدگان صندوق بیمه بیماران صعب‌العلاج، سه هزار و ۷۰۰ نفر بیماران سرطانی، ۶ هزار نفر بیماران اعصاب و روان، ۲ هزار نفر بیماران قلبی و تعدادی بیماران اوتیسمی و سایر بیماری‌های نادر هستند.

وی تصریح کرد: دولت سیزدهم در ۲ سال اخیر در حوزه سلامت کارهای بزرگی انجام داده است که یکی از این موارد تقبل ۱۰۰ درصدی هزینه‌های درمان بیماران سرطانی است.

بنا بر آنچه گفته شد، اگرچه دولت با راه‌اندازی صندوق حمایت از بیماران خاص و سخت‌درمان توانسته گامی خداپسندانه در راستای تحقق هرچه بیشتر فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر کاستن درد و رنج بیماران بردارد اما به نظر می‌رسد باید نسبت به اجرای شعار "پیشگیری بهتر از درمان است" بیش از پیش توجه داشت چراکه در سال‌های اخیر یک روز هوای آلوده، روزی دیگر روغن پالم و میوه و سبزی آغشته به کود شیمیایی، زمانی ماهی‌های آلوده به جیوه و روز دیگر آب گل‌آلود سبب شده تا سرطان بیشتر و شدیدتر از گذشته قربانی بگیرد و دیگر کسی از دست آن در امان نباشد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است.