تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲

سنندج- ایرنا- بازارچه مرزی سیف سقز، امروز شنبه بعد از گذشت بیش از یک دهه از تعطیلی آن، با حضور استاندار کردستان و با دستور رئیس‌جمهور بازگشایی شد.

به گزارش ایرنا، اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان روز شنبه در جریان سفر به شهرستان سقز و طی مراسمی بازارچه مرزی سیف سقز را رسما بازگشایی کرد.

استاندار کردستان در این مراسم با اشاره به اینکه یکی از مطالبات مرزنشنیان استان بازگشایی مجدد بازارچه های مرزی است، افزود: فعالیت بازارچه مرزی هنگه ژال بانه هم اول آبان امسال به طور رسمی آغاز شد.

زارعی کوشا بیان کرد: با بازگشایی بازارچه های مرزی، وضعیت اشتغال و معیشت مردم مرزنشین استان بهبود پیدا می کند و افزون بر این بازار شهرهای مرزی هم رونق خواهد گرفت.

او با اشاره به مزیت بازگشایی مرزها به عنوان نماینده دولت و خدمتگزار مردم، افزود: دولت سیزدهم حقیقتا نسبت به استان کردستان توجه ویژه دارد که افتتاح و بهره‌برداری از چندین کلان پروژه عمرانی از جمله فرودگاه سقز و راه آهن سنندج -همدان در هفته جاری، گواه این ادعا است.

استاندار کردستان با اشاره به سومین سفر هیات دولت به کردستان در اواخر هفته جاری، ادامه داد: به بهترین شکل ممکن توانسته‌ایم وعده‌ها و مصوبات دور اول سفر را محقق کنیم،تخصیص‌های مناسب را جذب و پروژه‌های نیمه تمامی که سالیان سال مطالبه مردم عزیز این استان بوده را تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم.

زارعی کوشا در ادامه با بیان اینکه مرز در تمام دنیا ناموس مملکت محسوب می‌شود و مرزبان و مرزدار وظیفه حراست و صیانت از مرزها را دارند، هدف از بازگشایی مرزها را ساماندهی کسب و کار و معیشت مرزنشینان، تثبیت درآمد، تقویت مبادلات اقتصادی و صیانت بهتر از مرزها اعلام کرد.

او از تلاش و حمایت‌های قرارگاه پرافتخار حمزه سید الشهدا، سپاه و مرزبانی و اعضای شورای تامین و دستگاه های نظارتی استان نیز قدردانی کرد و گفت: شهادت می‌دهم این بزرگواران، با تمام توان و دلسوزی پیگیر بازگشایی گذرگاه‌های مرزی در استان بوده‌اند.

استاندار کردستان با اشاره به همت دولت برای بازگشایی مرزها دردور دوم سفر رئیس جمهور به استان کردستان، اضافه کرد: توافق کرده‌ایم برای بازگشایی بازارچه سیف، مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال جهت زیرساخت‌های این بازارچه هزینه شود.

زارعی کوشا افزود: امیدواریم از این کانال شاهد تبادلات مرزی، شکوفایی فعالیت‌های اقتصادی و رونق اشتغالزایی برای مردم مرزنشین باشیم.

تقدیر از عملکرد دولت

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی هم در آیین بازگشایی بازارچه سیف با تقدیر از عمل به وعده رئیس جمهور، بر تکمیل و نوسازی زیرساخت های این منبع معیشت اقتصادی مردم تاکید کرد.

بهزاد رحیمی، تلاش های دولت را در شهرستان سقز در حوزه آسفالت راه روستایی و ارتقای زیرساخت های مخابراتی ستود و با اشاره به آماده سازی فرودگاه، نقش این زیرساخت را در توسعه اقتصادی مردم با اهمیت برشمرد.

مرز فرصتی برای ارتقای شاخص های اجتماعی و اقتصادی

فرماندار سقز هم اظهار کرد: بازگشایی بازارچه سیف از مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور محترم به استان کردستان و شهرستان سقز در سال گذشته، امروز با دستور ایشان شاهد بازگشایی و تحقق این وعده هستیم.

جعفر توان افزود: بازگشایی و آغاز به کار دوباره بازارچه سیف، نه تنها در رونق اقتصادی شهرستان، نقشی اثرگذار دارد بلکه در عمران و آبادانی روستاها و بازگشت مجدد روستائیان به آبادی ها و مهاجرت معکوس نیز تاثیرگذار است.