اردبیل-ایرنا- امام جمعه شهرستان کوثر گفت: آبگیری سد گیوی بخش کشاورزی شهرستان کوثر را احیا کرد و بالغ بر ۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال محصول کشاورزی در این شهرستان تولید شد.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام عسگر بیگی روز شنبه در بازدید از شبکه آبیاری و زهکشی سد گیوی اظهار کرد: با آبگیری سد گیوی، در کنار تولید محصولات متنوع باغی، تولید محصولات جالیزی و حتی محصولات زارعی با کیفیت در سال زراعی گذشته به انجام رسید و امیدواریم در آینده نیز شاهد افزایش تولید محصولات کشاورزی در منطقه باشیم.

وی افزود: با تلاش مسئولان کشوری و استانی و همت دولت سیزدهم آبگیری سد گیوی به میزان ۲۵ میلیون متر مکعب انجام شده تا بخش بزرگی از کمبود آب منطقه برطرف شود.

بیگی بیان کرد: ظرفیت حقیقی این سد ۷۶ میلیون متر مکعب آب است که در اثر کاهش بارندگی و با احتساب حقابه زیست محیطی و سایر بخش‌ها، این ظرفیت تا ۵۴ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

امام جمعه شهرستان کوثر با بیان اینکه بیش از سه هزار هکتار از اراضی و باغات منطقه از طریق سد گیوی آبیاری شده است ، ادامه داد: در کنار کشت یک‌هزار هکتار برنج، سه هزار و ۸۰۰ هکتار محصولات جالیزی و چهار هزار و ۴۲۰ هکتار نیز باغات گیوی از این سد بهره‌مند شدند.

بیگی گفت: با وجود خشکسالی و بارش‌های اندک در منطقه، تنش آبی منطقه مدیریت شده و سعی بر این بوده تا با تامین منابع آب آشامیدنی، بخش کشاورزی و باغات دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در کاهش منابع آب به حداقل برسد.

وی مجموع ارزش تولید محصولات کشاورزی در کوثر را بالغ بر۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در سایه رونق گرفتن فعالیت‌های کشاورزی ، زمینه اشتغال ۱۲ هزار نفر از جوانان منطقه در بخش کشاورزی فراهم شده است.

بیگی از باغداران منطقه و کشاورزان خواست جهت رونق تولید و بهره‌برداری بهینه از منابع آب از تکنولوژی جدید و مدرن در بخش کشاورزی استفاده کنند.

شهرستان کوثر به مرکزیت شهر گیوی در ۸۵ کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.