بغداد - ایرنا - سخنگوی دولت عراق گفت: موافقت با قطعنامه کشورهای عربی در مجمع عمومی سازمان ملل به معنای به رسمیت شناختن رژیم اسرائیل نیست و ما با برخی از بندهای آن مخالف هستیم.

به گزارشام روز (یکشنبه) ایرنا، «باسم العوادی» سخنگوی دولت عراق شب گذشته با حضور در برنامه «ابعاد سیاسی» شبکه العهد اظهار داشت: رأی ممتنع ابتدایی عراق به قطعنامه کشورهای عربی در مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص آتش بس در غزه «کاملا طبیعی» بود زیرا قانون «جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونسیتی» که توسط پارلمان تصویب شده است، از رأی مثبت دولت عراق به هر مساله‌ای که بر مبنای تشکیل دو کشور (اسرائیل و فلسطین) باشد، جلوگیری می‌کند.

وی توضیح داد: در این قطعنامه بندهایی درباره «تشکیل دو کشور» تدوین شده است که عراق با آن موافق نیست و در این خصوص ملاحظاتی دارد.

سخنگوی دولت عراق ادامه داد: موافقت با این تصمیم مهم است زیر این قطعنامه، جنگ غزه را متوقف می کند و باعث ارسال کمک ها به مردم این منطقه می شود.

وی با بیان اینکه عراق در موضع‌گیری رسمی از مسأله فلسطین حمایت می‌کند و در این خصوص با کشورهای اسلامی متحد است، افزود: اصل قطعنامه با روح عراق سازگار است، اما بغداد با بندهای وارده در این قطعنامه موافق نیست. بغداد با توقف جنگ و برقراری آتش بس موافق است، اما با بندهای مندرج در آن موافق نیست.

العوادی تصریح کرد: ما نسبت به وجود کلمات مبهم و نشانه‌های به رسمیت شناختن رژیم اسرائیل به عنوان یک کشور، در بیانیه سازمان ملل نگران هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مواضع عراق نسبت به مساله فلسطین ثابت است، گفت: پیام السودانی در «نشست صلح قاهره» به این معنا بود که عراق همچنان قوی و مقتدر از فلسطین حمایت می کند.

سخنگوی دولت عراق با اشاره به اینکه موضع عربستان و مصر در رابطه با مساله فلسطین متفاوت است، اظهار داشت که موضع کشورهای عربی در «نشست صلح قاهره» روشن و آشکار بود.

سخنگوی دولت عراق در این گفت وگوی تلویزیونی از آمریکا به عنوان اولین حامی رژیم صهیونسیتی نام برد و گفت: حمایت آمریکا از رژیم صهیونسیتی چیز جدیدی نیست.

وی با این اعتقاد که قطع روابط با آمریکا بر اقتصاد برخی کشورها تاثیر گذار بوده است، اضافه کرد: عراق به دنبال قطع روابط با آمریکا نیست زیرا قطع روابط با واشنگتن تاثیرات منفی بر اقتصاد عراق می‌گذارد.

مجمع عمومی سازمان ملل در نشست فوق العاده خود درباره فلسطین عصر جمعه به وقت محلی برابر با ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳ و ۵ آبان ماه جاری، قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی در مورد درگیری‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی را تصویب کرد و خواستار آتش‌بس بشردوستانه فوری و توقف خصومت‌ها در غزه شد. این قطعنامه با ۱۲۰ رای موافق در مقابل ۱۴ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع به تصویب رسید و آمریکا به این قطعنامه رای منفی داد.

این قطعنامه در مجمع عمومی پس از آن تصویب شد که شورای امنیت چهار بار برای تصویب قطعنامه تلاش کرده بود، اما موفق نشد. در حالی که نگرانی‌ها درباره گسترش جنگ در سرزمین های اشغالی افزایش یافته است، مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه خود بر «اهمیت جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر و تشدید خشونت در منطقه» تاکید کرد.

در ابتدا، رای عراق به این قطعنامه ممتنع ثبت شد، اما پس از مدتی با درخواست دولت عراق، اصلاح و به "آری" تبدیل گردید.

قرار است شورای امنیت سازمان ملل نیز دومین قطعنامه پیشنهادی برزیل را درباره اوضاع فلسطین بررسی کند. قطعنامه پیشنهادی قبلی برزیل از سوی آمریکا وتو شد.