تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰

تهران - ایرنا - نشریه گاردین در گزارشی به اختلاف‌ها در میان احزاب چپ در اروپا بر سر جنگ غزه و نحوه واکنش‌ آنها به این موضوع پرداخت.

به گزارش ایرنا، روزنامه گاردین امروز یکشنبه گزارش داد که جنگ بین نیروهای فلسطینی و اسرائیل در بین احزاب چپ در اکثر نقاط اروپا اختلاف‌هایی به وجود آورده است.

یاسمین قریشی وزیر امور زنان و برابری انگلیس به عنوان یک عضو حزب کارگر هفته گذشته در جلسه پارلمان این کشور که با حضور نخست وزیر ریشی سوناک برگزار شده بود، شرایط اسفناکی از وضعیت در غزه را ترسیم کرد و خواستار توضیح سوناک در این مورد شد.

سوناک در پاسخ بر حق دفاع رژیم اسرائیل از خود و اهمیت هر کار ممکن برای غیرنظامیان بی‌گناه فلسطینی تاکید کرد.

در این میان کیر استامر رهبر حزب کارگر که قریشی نیز عضوی از آن است، با انتقادهایی از سیاستمداران چپ و مسلمان به سبب اظهاراتش در رسانه‌ها و عدم حمایت از آتش بس در غزه مواجه است.

روز جمعه انس سروار رهبر حزب کارگر اسکاتلند و صادق خان شهردار لندن خواستار آتش بس شدند و فشارها علیه استامر برای طرح چنین درخواستی را افزایش دادند.

این اختلاف فقط محدود به انگلیس نیست. شنبه گذشته در میدان جمهوری در مرکز پاریس بیش از ۳۰ هزار نفر عمدتا با تفکرات چپگرا تظاهراتی را در حمایت از مردم فلسطین برگزار کردند. اما غایبین قابل توجهی نیز در میان مشارکت کنندگان وجود داشتند.

برخی از سیاسیون مترقی در اروپا پس از چندین دهه مخالفت با اشغالگری اسرائیل و ظلم به فلسطینی‌ها، از محکوم کردن حماس خودداری کردند. در هیچ جا مانند فرانسه اختلاف در میان احزاب چپ وجود ندارد.

درحالیکه ژان لوک ملانشون رهبر کارکشته حزب چپ رادیکال «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» به موقع موضع گرفت، سران دیگر احزاب در ائتلاف چپگرای «نوپس» (اتحادیه نوین اکولوژیک و اجتماعی خلق) از جمله سوسیالیست‌ها، سبزها و کمونیست‌ها ورود نکردند.

اولیویه فور رهبر حزب سوسیالیست توضیح داد که بیانیه تظاهرات روز شنبه بدون اینکه حماس را به عنوان «گروه تروریستی» معرفی کند فقط جنایات جنگی را محکوم کرده است.

بیانیه اولیه حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» عملیات طوفان الاقصی را «یک حمله مسلحانه توسط نیروهای فلسطینی» توصیف کرده که متاثر از «تشدید سیاست اشغالگری اسرائیل در غزه، کرانه باختری و قدس شرقی» است.

عدم پذیرش ملانشون و تیم او برای استفاده از کلمه تروریست به صورت عمیقی در ائتلاف نوپس اختلاف ایجاد کرده است. این ائتلاف برای انتخابات پارلمانی سال گذشته تشکیل شده بود که سوسیالیست‌ها به رهبری اولیویه فور به تازگی مشارکت در آن را لغو کرده و حزب کمونیست فرانسه نیز خواستار شکل جدیدی از اتحاد شده است.

مناقشه فلسطینی‌ها- اسرائیلی‌ها همچنین تنش‌های دیپلماتیک و سیاسی در اسپانیا که در حال حاضر ریاست شورای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، افزایش داده است. پدرو سانچز نخست وزیر موقت اسپانیا عملیات حماس علیه اشغالگران رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

اما سفارت رژیم صهیونیستی در مادرید برخی از اعضای دولت ائتلافی پیشبرد امور در اسپانیا را همسو با حماس دانست. پیش از این سه تن از وزیران کابینه اسپانیا از شرکای سانچز در ائتلاف چپگرای «اونیداس پودموس» اعلام کردند که اسرائیل قوانین بین‌المللی را نقض کرده و در حال ارتکاب جنایت جنگی و نسل کشی در غزه است.

سفارت رژیم صهیونیستی اظهارات این سه وزیر را نقد کرد و مدعی شد که آنها امنیت جوامع یهودی در اسپانیا را به خطر می‌اندازند. وزارت خارجه اسپانیا با یک بیانیه تند به شدت به این اظهارات واکنش نشان داد و اعلام کرد که سفارت اسرائیل در حال انتشار دروغ است و سران سیاسی اسپانیا در ابراز عقایدشان آزاد هستند.

هر چند در آلمان در این زمینه اختلاف نظری نیست و یک اجماع سیاسی در حمایت از رژیم صهیونیستی وجود دارد. اما اولاف شولتس صدراعظم آلمان از حزب چپ- میانه سوسیال دموکرات یکی از اولین سران دولت‌ها بود که به سرزمین‌های اشغالی پس از عملیات طوفان الاقصی سفر کرد. وی در جریان سفر خود بر امنیت و موجودیت تل آویو تاکید کرد.

روبرت هابک معاون صدراعظم آلمان از حزب سبز همبستگی خود را با رژیم صهیونیستی اعلام کرد. آنالنا بائربوک وزیر خارجه از حزب سبز آلمان نیز در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ به صورت فعال با درخواست‌ها برای پیوستن اتحادیه اروپا به قطعنامه آتش بس سازمان ملل مخالف بود و بر مبارزه با حماس تاکید داشت.

همچنین در خود اتحادیه اروپا نیز بر سر مساله فلسطین اختلاف نظر شدید وجود دارد. اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا نیز با واکنش‌های خشمگینانه مقام‌های اتحادیه اروپا به علت حمایت بی قید و شرط از اسرائیل مواجه شد.

ذیل معاهده لیسبون که در سال ۲۰۰۹ به اجرا در آمد، اتحادیه اروپا اهداف جدیدی را برای تبدیل شدن به نیرویی در سیاست خارجی برای خود تعیین کرد. اما تحولات اخیر در غرب آسیا آزمایشی برای این اتحاد بود.

منبع: The Guardian