تهران- ایرنا- جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین روز یکشنبه تفاهم‌نامه مبادلات فرهنگی امضا کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، تفاهم‌نامه سه ساله مبادلات فرهنگی میان تهران و پکن روز یکشنبه با حضور حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی پور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و لو اینگ چوانگ معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی نشستی امضا شد.

حجت‌الاسلام ایمانی پور در این نشست گفت: با توجه به علاقه دو کشور برای توسعه روابط امید است این برنامه زمینه‌ساز گسترش روابط دو جانبه باشد. 

وی افزود: ما از نظم آمریکایی گذر کردیم و با همکاری‌های جدید در ایجاد نظم نوین جهانی دو کشور ایران و چین می‌توانند موثر واقع شوند.

ایمانی‌پور ادامه داد: تشکیل کمیته فرهنگی مشترک حاکی از توسعه روابط دو کشور است و امید است با کوتاه کردن فاصله جلسات، زمینه توسعه روابط را فراهم کنیم. 

وی اظهار داشت: امید است معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین در این سفر از اماکن فرهنگی، تاریخی و فرهنگی بازدید کند و گفت و گوهای دو جانبه با همکاران ما خواهند داشت.

پیش از امضای تفاهم‌نامه، طرفین در قالب کمیته‌ مشترک فرهنگی با حضور حسین روزبه معاون توسعه روابط فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مفاد تفاهم‌نامه و توافقات دو کشور را بررسی کردند.

روزبه در این نشست با اشاره به روابط دو کشور در زمینه‌های فرهنگی گفت: ما توسعه همکاری های خود را در حوزه فرهنگی انجام خواهیم داد و در این زمینه تلاش‌های خود را گسترش می‌دهیم.

معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین هم تاکید کرد: برای اجرای مبادلات در مرحله بعدی بتوانیم دو طرف در گسترش روابط فرهنگی و هنری تلاش کنیم. 

لو اینگ چوانگ با بیان این که پیش از برگزاری جلسه کمیته، صحبتی با حجت‌الاسلام ایمانی پور داشتیم، افزود: برای برگزاری جلسه امروز دو طرف خیلی زحمت کشیدند که از این زحمات تشکر می‌کنم.

وی تاکید کرد: قبل از برگزاری کمیته مشترک، برای تعمیق روابط باید یک سری پروژه‌ها را اجرایی کنند و بر این اساس روابط فرهنگی دو طرف به تمام معنا پیش برود.

همچنین در کنفرانس خبری مشترک، حجت‌السلام ایمانی‌پور گفت: تفاهم‌نامه همکاری سه ساله دو کشور در زمینه فرهنگی به امضا رسید که امید است زمینه توسعه روابط دو کشور را در تمامی زمینه‌ها فراهم کند.

وی افزود: برای برقراری نظام نوین منطقه‌ای، دو کشور آمادگی کامل دارند و توسعه روابط در زمینه فرهنگی، بستر توسعه روابط در دیگر زمینه‌ها را فراهم خواهد کرد.

ایمانی‌پور گفت: در تمامی حوزه‌ها اعم از گردشگری، فرهنگی، هنری و سینمایی دو طرف گفت وگو کردند و شاهد گسترش روابط خواهیم بود.

معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین هم گفت: برای دومین جلسه کمیته فرهنگی مشترک دو کشور شرکت کردم و سند مبادلات آموزشی، هنری و فرهنگی برای سه سال امضا شد و این آغاز جدیدی برای دو کشور در توسعه روابط فرهنگی محسوب می‌شود.

لو اینگ چوانگ گفت: امید است با حفظ و تقویت روابط دو کشور، در زمینه فرهنگی ثمرات خوبی را داشته باشیم.

وی گفت: تشریک مساعی دو طرف باعث توسعه روابط دو کشور در تمامی زمینه ها، نزدیکی دو ملت و شناخت تمدن ها میان دو کشور می‌شود و شاهد موفقیت های بیشتری خواهیم بود. امیدوارم در آینده بتوانیم موفقیت هر چه بیشتری داشته باشیم.

معاون وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری خلق چین در راس هیاتی برای شرکت در دومین کمیته مشترک فرهنگ ایران و چین به تهران آمده است.

این هیات روز گذشته با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی دیدار و گفت وگو کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار گفت: امیدواریم این سفر زمینه ساز همکاری بین دو کشور باشد، ایران و چین دو شریک راهبردی هستند.

محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به گسترش روابط فرهنگی بین دو کشور افزود: در نظر داریم فضاهای فرهنگی هم‌پای فعالیت های سیاسی گسترش پیدا کند.

محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گفت: روابط دوستانه ای با چین داریم و آثار متعددی همواره از کشور چین در جشنواره های ما حضور داشته است.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به ظرفیت سینمایی کشورهای عضو شانگهای افزود: کشورهای شانگهای با توجه به ظرفیت های که در حوزه سینما دارند می تواند قدرت جدیدی در برابر هالیوود باشد.

همچنین لو اینگ چوانگ معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین با اشاره به سابقه تمدنی کهن دو کشور ایران و چین گفت: چین و ایران دو تمدن کهن و باستانی و دارای سابقه دوستی طولانی مدت‌اند که تبادل فرهنگی همواره مورد اهمیت دو طرف است.