به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مخاطبان سریالهای شبکه نمایش خانگی پس از تماشا میتوانند با دو گزینه لایک (پسندیدن) و دیس لایک (نپسندیدن) نظرشان را راجع به کیفیت اثر اعلام کنند. سریال «زخم کاری» در هشت قسمت فصل اول بین ۹۵ تا ۹۷ درصد رضایت را کسب کرد.
با احتساب میانگین درصدهای هشت قسمت فصل اول به عدد ۹۵.۶ میرسیم. نکته جالب این است که این عدد هیچگاه از ۹۵ درصد پایینتر نیامد. اما در فصل دوم که با عنوان زخم کاری: بازگشت در حال پخش است، میزان رضایت در قسمت ششم به عدد ۸۶ درصد هم رسیده است. با احتساب میانگین درصدهای هشت قسمت فصل دوم به عدد ۹۰.۲ میرسیم که افت بیش از ۵ درصدی را نسبت به فصل اول نشان میدهد.
در بررسی افت کیفی و محتوایی سریال نسبت به فصل اول میتوان به دلایل متعددی اشاره کرد. در فصل اول بازی روان و باورپذیر «جواد عزتی» یکی از دلایل جذابیت سریال بود. او در قصه فصل اول به قتل رسیده بود؛ اما در فصل دوم به شکلی معجزهآسا و غیرمنطقی زنده شد. مخاطبانی که به خاطر حضور جواد عزتی سریال را دنبال میکنند، در هر قسمت برای دقایقی او را در موقعیتی منزوی میبینند؛ در حالی که هیچ نقش و تاثیری در اتفاقات داستان ندارد.
حجم زیاد تبلیغات تجاری که در لابلای سریال گنجانده شده است، یکی دیگر از دلایل افت محبوبیت آن است. مخاطب مجبور است در لابلای تصاویر حجم زیادی از تبلیغات از نوشابه انرژیزا گرفته تا تصاویر روی بیلبورد و در و دیوار را تحمل کند.
فیلمنامه فصل اول سریال از یک رمان ایرانی با عنوان بیست زخم کاری اثر محمود حسینی زاد اقتباس شده بود. اما در فصل دوم جای خالی یک فیلمنامه منسجم و درگیرکننده حس میشود. «زخم کاری: بازگشت» شخصیتهای تازهای را وارد داستان کرده که یک بعدی هستند و در روند اتفاقات نمیتوانند هیجان و تعلیقی را ایجاد کنند.