ارومیه - ایرنا - معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: پنج میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم کشور در قالب طرح جهش تولید در دیم زارها زیر کشت گندم، جو، حبوبات، دانه های روغنی و علوفه با هدف تامین نیاز داخلی و صادرات قرار گرفته است.

علیرضا مهاجر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سالانه ۲ میلیون هکتار زمین آبی و چهار میلیون هکتار دیم زار در کشور زیر کشت می‌رود و ۲ برنامه جداگانه برای این ۲ نوع کشت داریم.

وی با اشاره به اینکه خودکفایی از طریق کشت گندم آبی مورد توجه است، اظهار کرد: سعی می‌شود میزان عملکرد در واحد سطح از سه هزار و ۷۵۰‌ کیلوگرم در هکتار در سال زراعی گذشته به ۴.۵ تن در هکتار در سال زراعی جاری رسیده و به بیش از ۷.۲ میلیون تن در هکتار در سال‌های آتی برسد چرا که راه خودکفایی این مسیر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به رشد ۱۴۴ درصدی در تولید گندم در کشور نسبت به سال گذشته و خرید بیش از ۱۰ میلیون تن از این محصول اظهار کرد: این موضوع گام بلندی در راستای حرکت به سمت خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک است.

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود با برنامه ریزی های انجام شده خودکفایی مطلق را در سال آینده به دست آوریم، گفت: در جو، پنبه، شکر و دانه های روغنی برنامه ریزی برای افزایش داریم.

مهاجر با اشاره به اینکه یکی از برنامه های اصلی وزارت جهاد تامین کود یارانه ای است که تا به حال تامین شده و در اختیار کشاورزان است، افزود: ۷۰ درصد قیمت کود را دولت به صورت یارانه متحمل شده و بیش از ۴۰۰ هزار تن بذر با کیفیت و لیبل دار تامین و در اختیار کشاورزان قرار داده شده‌است.

بیشتر بخوانید:

خرید گندم در کشور از ۱۰‌ میلیون تن گذشت

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی با اشاره به معضل فرسایش خاک گفت: یکی از برنامه های اصلی وزارتخانه جلوگیری از فرسایش خاک است که برای این منظور بهترین روش کشت، کشت مستقیم است.

وی اضافه کرد: با یکبار کشت مستقیم هزینه ها کاهش و خاک کمتر دچار تراکم می شود و رطوبت خاک نیز حفظ می شود.

مهاجر با اشاره به اینکه در این روش بقایای گیاه در زمین می‌ماند و مجموع این اقدامات موجب کاهش هزینه ها می شود، اظهار کرد: افزایش تولید و میزان مصرف آب نیز در این روش بهینه خواهد شد.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی به همراه مجری طرح گندم کشور برای بازدید از ظرفیت‌های بخش زراعت و اقدامات در دست اجرا روز یکشنبه به اذربایجان غربی غربی سفر کرده‌اند.

بازدید از مزارع گندم، کلزا، دانه های روغنی و چغندرقند از برنامه های سفر معاون وزیر جهاد کشاورزی به این استان است.