بجنورد- ایرنا- رییس کارخانه قند شیروان گفت: ارزش چغندر قند خریداری شده از کشاورزان در سالجاری هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است که تاکنون ۷۶ درصد از این وجوه پرداخت شده است.

سیدمحسن پارسافر روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: همزمان با آغاز برداشت محصول چغندر قند در استان های همجوار، کارخانه قند شیروان به عنوان تنها واحد تبدیلی این محصول در استان تاکنون ۵۰ هزار تن چغندر خریداری کرده است.

وی افزود: پیش بینی امسال نیز همانند سال گذشته با توجه به کمبود آب برداشت ۲۰۰ هزار تن چغندر است.

پارسافر با تاکید بر اینکه کشاورزان هیچ گونه دلواپسی از پرداخت مطالبات خود نداشته باشند، خاطرنشان کرد: امسال کارخانه نقدینگی خوبی دارد و سعی شده است مطالبات چغندرکاران در هر فصل برداشت پرداخت شود.

به گفته رییس کارخانه قند شیروان؛ براساس بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی قیمت هر کیلو چغندر قند با عیار ۱۶، ۲۸ هزار ریال است.

وی با بیان اینکه این مجموعه با ظرفیت تبدیلی چهار هزار تن چغندر در هر شبانه روز کار می کند، گفت: این مجموعه برای تکمیل ظرفیت اسمی خود علاوه بر خرید چغندر خراسان شمالی از استان های آذربایجان غربی و همدان نیز چغندر قند خرید می کند.

شرکت تولیدی قند شیروان، قوچان و بجنورد، فروردین ۱۳۳۷ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس و در اسفند ۱۳۷۷ در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.

این کارخانه واقع در ۱۰ کیلومتری جاده شیروان - بجنورد، سالانه ۴۰۰ هزار تن چغندرقند مصرف می کند که کمتر از ۲۰ درصد آن از داخل استان تامین می شود.

براساس آمارهای موجود، میانگین تولید شکر در کشور یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن است که خراسان شمالی با تولید سالانه ۱۱ هزار تن شکر، یک درصد شکر کشور را تولید می‌کند.

۳۴ درصد از کشتزارهای چغندرقند استان خراسان شمالی مربوط به شهرستان شیروان است.

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.