تهران-ایرنا- تحلیلگران مصری از انفعال سران عرب در قبال تحولات غزه و جنایاتی که رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم آن روا می‌دارد، به شدت انتقاد کردند.

به گزارش امروز (دوشنبه) ایرنا به نقل از رای الیوم، «فوزی العشماوی» تحلیلگر مصری گفت: من از اینکه شاهد تظاهرات و راهپیمایی های گسترده در پایتخت‌ها و شهرهای جهان در حمایت از غزه و در محکومیت حمله ددمنشانه اسرائیل هستم و همزمان شاهد سکوت گورستان وار، خیابان‌ها و میادین کشورهای عربی می باشم، بسیار اندوهگین و ناراحتم.

وی افزود: علت آن ساده است و آن نبود تفکر حاکمیت مردم است و راهکار هم دموکراسی و به رسمیت شناختن حاکمیت ملت به عنوان رکن قدرت و قانونگذاری می باشد و این سرآغاز راه است.

العشماوی ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صیهونیستی در بمباران بیمارستان ها و مراکز درمانی غزه بیان کرد: در هیچ جنگی از جنگ‌ها، ارتش‌ها به بیمارستان‌ها حمله نکرده و آن را ویران نکرده‌اند.

وی ضمن اظهار بُهت از اینکه هلال احمر فلسطین از تهدید اسرائیل برای تخلیه بیمارستان القدس در غزه به عنوان مقدمه برای حمله به آن خبر داده است، بیان کرد: این جنایات جنگی بی سابقه است که تا ابد دامن گیر سران اسرائیل خواهد شد.

از سوی دیگر «سکینه فواد» تحلیلگر مصری هم ضمن انتقاد از انفعال سران عرب در قبال تحولات غزه و ارتکاب جنایات از سوی رژیم صهیونیستی، خواستار اخراج سفیران این غده سرطانی از کشورهای عربی سازشکار شد.

وی افزود: سفیران غده سرطانی را از کشورهای خود اخراج کنید و همه اشکال عادی سازی را متوقف کنید و تحریم و محاصره و انزوایی بر آنها روا دارید، مشابه آنچه علیه فلسطینیان اعمال کردند.

این تحلیلگر مصری تاکید کرد: ننگ است که اسیر اراده کشورهای غربی باشیم.

وی در عین حال خواستار اراده عربی قوی شد که با درخواست نابودی آرمان فلسطین و تخلیه اجباری ساکنان غزه و کشتار جمعی آنها مقابله کند.

این تحلیلگر همچنین خواستار استفاده از این فرصت برای پایان دادن به بیش از ۷۵ سال پایمال کردن حقوق فلسطینی ها شد و اینکه با مخالفت با حضور نمایندگان رژیم صهیونیستی در کشورهای سازشکار در راستای تحقق حقوق پایمال شده فلسطینیان به ویژه برپایی کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی حرکت شود.

وی افزود: تاکی باید اسیر اراده کشورهای استعمارگر غربی باشیم؟ این کشورها باید به خاطر اقدامات علیه امت ما به ویژه به خاطر ایجاد غده سرطانی اشغالگران صهیونیست در اراضی ما مورد بازخواست قرار گیرند. چه زمانی متحد و جمع می‌شویم و با به کارگیری ابزار قدرتمان، اراده خود را تحمیل می‌کنیم؟