اردبیل - ایرنا - استاد دانشگاه محقق اردبیلی و کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: هرچند جریان غالب رسانه‌ای در دنیا تحت سیطره صهیونیست‌ها هستند اما جنایت‌های اخیر اسرائیل به حدی رسیده است که هیچ قدرت رسانه‌ای نمی‌تواند این جنایت‌ها را لاپوشانی کند و تظاهرات در کشورهای غربی این موضوع را نشان می‌دهد.

امین نواختی مقدم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره تحولات هفته‌های اخیر غزه و قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار کرد: این قطعنامه که به پیشنهاد کشورهای عربی مطرح شده بود هر چند الزام‌آور نیست با این حال بازتاب‌دهنده قدرت افکار عمومی و یک مطالبه بین‌المللی است و از این جهت حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد آمریکا و سایر قدرت‌های حامی رژیم صهیونیستی نمی‌توانند همچنان به افکار عمومی دنیا بی‌اعتنا بمانند و در نهایت باید در برابر افکار عمومی کوتاه بیایند و این اتفاق خواهد افتاد.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: جنایات اسرائیل به اندازه‌ای مشمئز کننده و زجرآور است که بعید است آمریکا و قدرت‌های غربی همچنان بتوانند در مجامع بین‌المللی از آن دفاع کنند و در مقابل صدور رای الزام‌آور شورای امنیت مقاومت کنند.

وی با اشاره به تلاش جریان رسانه‌ای حامی رژیم صهیونیستی گفت: این رسانه‌ها تلاش می‌کنند جای حق و باطل و ظالم و مظلوم را عوض کنند و شرایط را به نحوی منعکس می‌کنند که تشخیص آن برای مردم عادی سخت و غیرممکن شود.

نواختی مقدم افزود: جهان کنونی یا جهان قدرت است یا جهان رسانه است و هر دوی اینها تبدیل به ابزاری در دست رژیم غاصب صهیونیستی اسرائیل شده است ، در این شرایط طبیعی است طرفی که گناهکار است به تمامی حربه‌ها از جمله رسانه‌ها برای ارائه آدرس غلط به افکار عمومی جهان چنگ توسل خواهد انداخت.

اسرائیل نمی‌تواند همزمان در ۲ جبهه بجنگد

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به حملات هفته‌های اخیر اسرائیل به غزه اضافه کرد: اسرائیل تصور می‌کرد می‌تواند همانند هجوم اولیه به غزه، در ادامه هم قاطعانه مساله غزه را به زعم خود حل و فصل کند منتهی شرایط به نحوی پیش رفت که اسرائیلی‌ها مجبور به بازنگری در سیاست خود شدند.

نواختی مقدم گفت: واقعیت این است که امروز جریان مقاومت به حدی از توان و قابلیت رسیده است که دیگر اسرائیل نمی‌تواند همانند گذشته به سادگی با آن برخورد کند. زمانی مقاومت با سنگ از خود دفاع می‌کرد اما الان صاحب تکنولوژی دفاعی شده است و در این شرایط اسرائیل محاسبه می‌کند که آیا می‌تواند وارد جنگ زمینی با مردم غزه شود و توان پرداخت هزینه‌های آن را دارد یا نه.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با اشاره به پشتیبانی و حمایت‌های جبهه مقاومت از مردم غزه اظهار کرد: پشتیبانی جریان مقاومت از غزه صرفا مسائل نظامی نیست ، اتفاقا بازدارندگی که حزب‌الله ایجاد کرد باعث تغییر محاسبات اسرائیل در آغاز جنگ زمینی در غزه شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اسرائیل امروز علاوه بر برنامه‌ها و راهبردهای حماس، باید توان بازدارندگی حزب‌الله و جریان مقاومت را هم مدنظر قرار دهد. اسرائیل به خوبی می‌داند که حتی با وجود حمایت‌های آمریکا نمی‌تواند همزمان در ۲ جبهه بجنگد و از این بابت دستش در مقابل جریان مقاومت بسته است. اتفاقا معنای بازدارندگی هم همین است که اسرائیل مجبور شد در محاسبات خود درباره ورود زمینی به غزه تجدیدنظر کند.

نواختی مقدم تصریح کرد: بازدارندگی قدرت جریان مقاومت و اتفاقاتی که در سازمان ملل رخ داد، باعث شد اسرائیل از اهداف اعلامی خود کوتاه بیاید و نتواند سیاست اعلامی خود را عملی کند.

آمریکا در خاورمیانه ماندنی نیست

وی همچنین درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و تاثیر آن در محاسبات اسرائیل گفت: آمریکا در راهبرد کلان و ژئو استراتژیک خود دنبال خروج از خاورمیانه است ، از این جهت نباید حضور ناوهای آمریکا در منطقه را به معنای بازگشت آمریکا به خاورمیانه تلقی کرد و حضور فعلی آمریکا را می‌توان به نوعی گذار از منطقه ارزیابی کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی در ادامه جنگ اوکراین و ورود چین به عنوان یکی از بازیگران جهانی به خاورمیانه را از دیگر مولفه‌های تاثیرگذار بر شرایط جنگ در غزه عنوان کرد و گفت: شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی حاکی از این است که با وجود کشتارهای بی‌رحمانه صهیونیست‌ها کفه ترازو به نفع جریان مقاومت است و اسرائیل نمی‌تواند همچنان یکه‌تازی کند.

رویکرد ایران در مساله غزه با واقعیات میدانی منطبق است

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: از سوی دیگر امروز در کشور در مراکز نظامی و امنیتی و سیاسی هم با محاسبه جمیع شرایط رویکردی اتخاذ شده است که با واقعیات میدانی انطباق و هماهنگی کامل دارد و کاملا هوشیارانه عمل می‌کند ، از همین روست که می‌بینیم آمریکا با صراحت می‌گوید اگر اسرائیل وارد جنگ با حزب‌الله شود، از این رژیم حمایت نخواهد کرد.

وی با اشاره به تظاهرات متعدد در مناطق مختلف دنیا به‌ویژه در کشورهای غربی گفت: امروز هیچ کس نمی‌تواند از جنایاتی که اسرائیل در غزه انجام می‌دهد، دفاع کرده و آن را به اصطلاح لاپوشانی کند. اینکه طی چندین دهه اصلی‌ترین حقوق یک ملتی نقض شده و اراضی آن غصب شود و در ابعاد گسترده شهروندان غیرنظامی را هدف قرار دهد، برای هیچ کس قابل دفاع نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآورشد: از سوی دیگر باید قبول کرد که ظرفیت‌های جریان مقاومت صرفا در توان نظامی آن نیست بلکه در سال‌های اخیر این جریان توانسته در عرصه نرم و تاثیرگذاری بر افکار عمومی هم دستاوردهای خوبی داشته باشد و کارهای اساسی در این زمینه انجام شده است.

تلاش‌های جریان رسانه‌ای مقاومت خوب ولی ناکافی است

نواختی مقدم خاطرنشان کرد: جریان مقاومت در سال‌های اخیر در عرصه رسانه‌ای حرکات خوب و البته ناکافی شروع کرده و توانسته صدای مظلومیت مردم غزه را به جهانیان برساند به طوری که در مناطقی مانند اروپا و شرق آسیا که مساله فلسطین هیچ گاه جزو مسائل آنها نبود شاهد اعتراضات مردمی علیه سیاست‌های رژیم صهیونیستی هستیم.

وی با اشاره به برگزاری تظاهرات در دانشگاه‌ها و مجامع علمی کشورهای غربی گفت: مجامع علمی و دانشگاهی عملا تینک تنک‌های آمریکا را تغذیه و تامین می‌کنند و از این بابت تاثیرات تحولات امروز در آینده بیشتر دیده خواهد شد.

مردم اروپا سابقه خوبی از تشکیل اقمار یهودی در کشورهای خود ندارند

این استاد دانشگاه در خصوص تظاهرات ضد اسرائیلی در کشورهای غربی گفت: مردم اروپا سابقه خوبی از صهیونیست‌ها و تشکیل اقمار یهودی‌نشین در کشورهای خودشان ندارند و جنایت‌های امروز صهیونیست‌ها برای آنها آشناست. در عین حال در تحولات امروز غزه قساوت و بی‌رحمی به اندازه‌ای از حد گذشته است که هیچ وجدانی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد و هیچ قدرت رسانه‌ای نمی‌تواند آن را لاپوشانی کند.

وی گفت: صهیونیست‌ها با طرح ادعای کوچ اجباری خود سیاست‌ها و اهداف زیاده‌خواهانه خود را در چند دهه اخیر پیگیری کرده‌اند اما امروز شاهد هستیم که سران این رژیم حکم به کوچ و مهاجرت اجباری ۲ میلیون نفر می‌دهد ، امروز این سوال این رژیم مطرح است که چرا سیاستی که همواره از آن شکایت می‌کردید امروز علیه ملت فلسطین پیاده می‌کنید.

نواختی مقدم یادآورشد: اسرائیل امروز مردم غزه را مجبور کرده است بدون هر گونه آب، غذا و امکانات خانه و محل زندگی خود را ترک کرده و در چادر زندگی کنند تا اسرائیل غزه را نابود کند، طبیعی است که چنین سیاستی با واکنش افکار عمومی مواجه شود کما اینکه شاهد مخالفت‌هایی حتی در سطح سیاستمداران غربی از این سیاست کوچ اجباری اسرائیل هستیم.

وی با اشاره به سیاست‌ها و رویکردهای دوگانه قدرت‌های غربی درباره حقوق بشر گفت: مفهوم حقوق بشر در بعد جهانی کاملا ماهیت ابزاری دارد و کسی نمی‌تواند انکار کند که قدرت‌های استعمارگر غربی زایل‌کننده حقوق بشر هستند و مفهوم حقوق بشر را لوث کرده‌اند.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: در ادبیات سیاسی قدرت‌های غربی حقوق بشر و یا حقوق بشر دوستانه وقتی کارایی دارد که به نفع آنها باشد و وقتی این حقوق در عراق، افغانستان و یا فلسطین نقض شود هیچ اهمیت و موضوعیتی ندارد و خود آنها هم این مسئله را کتمان نمی‌کنند.