ساری - ایرنا - دانشجویان سراسر کشور برای تجاری سازی ایده های علمی و کسب و کار در جشنواره "بینوکمپ" در راستای هم افزایی دانشگاهی، نوآورانه، صنعتی و اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل تمرین کسب و کار و در آمدزایی کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شکاف عمیق بین صنعت و دانشگاه که از آن به عنوان دره مرگ نام برده می شد بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم با ابلاغ سیاست های دانشگاه نسل چهارم که نیاز محور و کارآفرین است، سعی شد ارتباط صنعت با دانشگاه به عالی ترین شرایط ممکن برسد.

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به عنوان تنها دانشگاه دولتی شمال کشور با ورود به صنایع بزرگ استان و گره گشایی از مشکلات آنها اجرایی کردن ایده و عمل را انجام داده است و برای نشر این تفکر که در حال حاضر ایده های دانشگاهی باید به سرمایه تبدیل شود با برگزاری جشنواره بین المللی اهمیت این موضوع را بیان می کند.

سرفصل های مجموعه کارگاه‌های آموزشی جشنواره "بینوکمپ "که سرآغاز رویدادهای جشنواره "بینوکاپ" است با موضوعات چرایی و تفکر خلق محصول، نگاه فنی در چرخه تولید محصول، آشنایی با ابزارهای هوشمندی کسب و کار، طراحی محصول با نگاه بازار و کاربر، مدیریت و چابکی، تجاری سازی و سرمایه گذاری محصول استارتاپی، چرخه تولید و توسعه محصول با تمرکز بر تولید و طراحی محصولات دیجیتال، چرخه تولید توسعه محصول با تمرکز بر تولید و طراحی محصولات فیزیکی است با حضور نخبگان دانشگاهی برای شرکت کنندگان در این جشنواره تشریح می شود.

۱۰۰ ایده به جشنواره رسید

دبیر جشنواره بین المللی بینوکاپ بیان کرد: تاکنون ۱۰۰ ایده کسب و کار به این جشنواره ارسال شده است و به واسطه دانشجویان دانشگاههای کشور به همراه دانشگاههای حاشیه خزر و دانشجویان خارجی که در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل تحصیل می کنند، ارائه شد.

حمید مشرقی افزود: برای تمام دانشجویانی که طرح های کسب و کار به این جشنواره ارسال کردند با حضور اساتید مجرب آموزش های رایگان در حوزه کسب و کار ارائه می کنیم.

مدیر مرکز رشد دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل اظهار داشت: طرح های ارائه شده بیشتر به موضوعات کسب و کار، زیست محیطی و گردشگری مازندران مرتبط است که در نهایت طرح های برگزیده به سرمایه گذاران بزرگ معرفی خواهند شد.

وی گفت که شعار این جشنواره " ما برای وصل کردن آمدیم" و به شکل علمی و زیرساختی شکاف های دانشگاه و صنعت را به حداقل ممکن خواهیم رساند.

مشرقی با بیان این مطلب که آموزش تجاری سازی و رونق کسب و کار به دانشجویان یک ضرورت مهم است، بیان داشت: در این جشنواره با برگزاری کارگاههای مختلف، تجاری سازی محصولات دانش بنیان هم آموزش داده می شود.

عبور از دره مرگ

رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: شکاف های بزرگی که بین صنعت و دانشگاه در سال های گذشته وجود داشت و از آن به عنوان دره مرگ نام می بردند، عبور کردیم.

بهرام عزیزالله گنجی افزود: در شرایط فعلی ارتباط صنعت و دانشگاه در جایگاه مطلوبی قرار گرفت و در حال ارتقاء است.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه نسل چهارم باید ایده ها، تجاری سازی شوند به کمک صنعت بیایند؛ اظهار داشت: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در ۲ سال اخیر با ورود به صنایع بزرگ نقش مهمی در گره گشایی مشکلات آنان دارد.

رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل اضافه کرد: هدف گذاری در دانشگاه نوشیروانی از ایده تا بازار است که از آموزش هدفمند آغاز می شود و به تولید محصول نیازمحور و قابل استفاده در صنعت و جامعه می رسد.

وی افزود: در حال حاضر با بیش از ۱۵ واحد صنعتی بزرگ استان مازندران قرارداد همکاری منعقد شد و در حال اجرای بیش از ۵۰ طرح صنعتی هستیم که طرح دانش بنیان طراحی و ساخت خودروی برقی شاهین نمونه ای از آن است و امیدواریم با ارتباط گسترده دانشگاه با صنعت، دانش فنی دانشگاه تبدیل به محصولات قابل کاربرد در جامعه و صنعت شود.

این مقام مسوول بیان داشت: کسب رتبه نخست کشور در کیفیت پژوهش و ۱۸ دانشمند برتر ۲ درصد برتر دنیا از جمله افتخارات اخیر دانشگاه است.

برگزاری جشنواره رویداد بینـــوکاپ ۱۴۰۲، در دانشگاه صنعتی نوشیروانی با هدف توسعه زیـــست‌بــــوم کسب‌وکار و نوآوری بوده که به دنبال شبکه‌سازی در سطح ملی و بین‌المللی و کمک به رشد هسته‌ها و کسب‌وکارهای فنــاورانه و نـــوآورانه است.

دانشجویان، اعضای هیئت‌علمی، ایده‌پردازان و نوآوران، شرکت‌های نوپا، شرکت‌های فناور، دانش بنیان و صنعتی می‌توانند با ارائه ایده یا طرح کسب‌وکار در چارچوب معرفی‌شده در سایت جشنواره، در این رویداد شرکت کنند.

بخش‌های اصلی جشنواره بینوکاپ ۱۴۰۲ شامل شرکت در رویداد آموزشی و کارگاهی "بینوکمپ" در فاصله هشت تا ١٨ آبان ماه به مدت هشت روز، جهت تقویت مهارت‌ها و دانش تجاری‌سازی و توسعه کسب‌وکار، ویژه نوآوران و شرکت‌های فنآور و دانش‌بنیان به‌صورت حضوری، مجازی و همچنین هم‌اندیشی تعاملی "بینوتاک" در راستای تحلیل چالش‌ها و افق‌های پیش روی کسب‌وکارهای فناورانه و دانش‌بنیان است.

از دیگر بخش های بینوکاپ می‌ توان به رویداد "بینولانژ" با هدف توسعه تعلاملات مربیگری و مذاکرات صنعتی (بی ۲ بی) طرح‌های برگزیده، مربیان و سرمایه‌گذاران نام برد.

رویداد نهایی "بینوپیچ" نیز در راستای تعیین گروه‌ها و طرح‌های برتر برای دریافت جایزه و معرفی به نهادها و گروه‌های سرمایه‌گذار برگزار خواهد شد.

از رویداد نمایشگاهی "بینولند" باید گفت که این رویداد با محوریت تعاملات نوآوران، کسب‌وکارهای فناورانه و دانشجویان علاقه‌مند نوآوری و فناوری برگزار می‌شود.

همچنین آغاز فرایند دریافت ایده‌ها و طرح‌های کسب و کار ۱۱ تا ۲۰ مهر ماه و تاریخ برگزاری جشنواره ۲۸ تا ۳۰ آبان ماه امسال در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل می باشد.

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل دارای حدود ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو در ۶ دانشکده مهندسی شیمی، عمران، برق و کامپیوتر، مکانیک، صنایع و مواد و دانشکده علوم پایه با ۴۰۰ کارمند و عضو هیات علمی است. حدود ۳۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه تحصیل می کنند.

برچسب‌ها